Springen naar inhoud

[scheikunde] droogmiddelen

• Log in om te kunnen reageren

joerykeizer

joerykeizer

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 mei 2006 - 20:37

Voor scheikunde moet ik een experiment doen waarbij we onderzoeken welk van de droogmiddelen (silicagel, natruimsulfaat en calciumchloride) het meest en welke het snelst water opneemt. Als hulpmiddel moeten wij een oplossing gebruiken van kobaltchloride in water.

Iemand een idee hoe je deze proef gemakkelijk kunt uitvoeren en welk materiaal je hiervoor nodig hebt?,...ik hoop op snelle en goede reactie omdat ik het briefje voor materiaal morgen al moet inleveren.

Bij voorbaat dank, joery keizer

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 31 mei 2006 - 20:50

In het vervolg een beetje beter plannen dan maar, Joery :roll:
En in het vervolg ook onder huiswerk en practica plaatsen aub.

Enig idee waarom je die kobaltchloride - oplossing als hulpmiddel krijgt?

probeer zelf eens een opstelling te verzinnen waarin die zouten vocht kunnen opnemen uit een omgeving waar het vochtgehalte van de lucht rond het zout constant blijft....
Niet te moeilijk doen, gewoon praktisch denken. En dan helpen we zeker wel verder.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

joerykeizer

joerykeizer

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 mei 2006 - 21:12

Ja maare beter plannen dat gaat niet ik heb het vandaan pas op gekregen vriend, sorry voor te topic maar het is scheikunde dus ik dacht plaats hem daar.

En de oplossing van kobaltchloride in water??????? snap ik dus niet. Bij ons op school kan een vochtige ruimte met een constant vochtgehalte niet dus... hoe kan je dan onderzoeken hoe snel en hoeveel het water op neemt, iemand een idee?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 31 mei 2006 - 21:18

Bij ons op school kan een vochtige ruimte met een constant vochtgehalte niet dus...

die kun je toch maken met diverse glazen materialen met een bodempje water erin? In zo'n afgesloten vat zal bij constante temperatuur de RV altijd de 100 % bereiken.

beetje creatief denken :roll:
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

joerykeizer

joerykeizer

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 mei 2006 - 21:31

BRON ANDERE SITE

---------Zorg er voor dat er geen grote hoeveelheden water aanwezig zijn.
Indien dit wel het geval is, eerst de waterlaag scheiden met behulp van
een scheitrechter.
Aan de erlenmeyer met het organisch solvent waruit men water wil
halen, wordt het droogmiddel in poedervorm toegevoegd. Dit lost niet
op, maar blijft gesuspendeerd in de oplossing. Voeg het droogmiddel
geleidelijk toe en zwenk om. Men heeft voldoende droogmiddel
toegevoegd indien het poeder in de oplossing dwarrelt als
sneeuwvlokken.
De erlenmeyer afdekken en 10 minuten op de labotafel laten rusten,
vervolgens filtreren door een papierfilter gevouwd in accordeonvorm.
De bekomen oplossing is nu vrij van water en kan verder gebruikt
worden (bijvoorbeeld om het solvent af te dampen).----------------

Kan ik op deze manier, via een erlenmeyer, ook de snelheid + hoeveelheid bepalen?, mischien dient de kobaltchloride oplossing in water en voor om het water hier uit de halen met een van de genoemde droogmiddelen?, weet je hier misschien meer over????

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 31 mei 2006 - 22:04

aha, je wilt niet water uit de lucht halen, maar water uit een organisch oplosmiddel.

nou komen we verder. Kobaltchloride is een indicator:

http://www.oxbo.nl/c...extractie-5.htm

9.3.5.3 Verwijdering van water  
De organische componenten die worden gebruikt voor extractie lossen niet alleen de verbinding op die geŽxtraheerd moet worden maar ook wat water. Verdampen van het oplosmiddel leidt dan tot het gewenste product, wat echter vervuild is met water.  
Bij kamertemperatuur lost water circa 7.5 massa% van de ether op. Ether lost circa 1.5 massa% van het water op. Ether is echter vrijwel onoplosbaar in water dat verzadigd is met natriumchloride (36.7 g/100 ml). Als ether dat wat opgelost water bevat wordt geschud met een verzadigde oplossing van natriumchloride, dan zal er water overdracht plaatsvinden van de etherlaag naar de waterige laag. Dus, hoe raar het ook mag lijken, etherachtige substanties worden vaak gedroogd door ze te schudden met een verzadigde natriumchloride oplossing.

Oplossingen zoals dichloormethaan lossen lang niet zoveel water op en worden gedroogd met behulp van een chemisch droogmiddel. Er zijn veel chemische droogmiddelen beschikbaar voor dit doel en de keuze uit deze droogmiddelen zal afhangen van vier factoren:  

De mogelijkheid van reactie met de stof die wordt geŽxtraheerd.  
De snelheid waarmee het droogmiddel water verwijderd uit het oplosmiddel.  
De efficiŽntie van het proces.  
Het gemak van verwijdering van het droogmiddel.  
Enkele goede maar speciale en reactieve droogmiddelen zijn natriumhydroxide, watervrije kaliumcarbonaat, natrium, CaH2 (calciumhydride), lithium aluminiumhydride en fosforpentoxyde.  

Stoffen die neutraal en niet reactief zijn en vaak worden gebruikt als droogmiddel zijn: calciumsulfaat, magnesiumsulfaat, moleculaire zeven, calciumchloride en natriumsulfaat.

'Drierite', een speciale vorm van calciumsulfaat, is een snel en effectief droogmiddel. Het is echter moeilijk om na te gaan of wel genoeg droogmiddel is gebruikt. Er bestaan ook Drierite droogmiddelen die zijn voorzien van de indicator kobaltchloride. Deze wordt namelijk rood (was blauw) wanneer het is verzadigd met water. Dit werkt goed als gassen worden gedroogd, maar kan weer niet worden gebruikt wanneer vloeibare extracties worden uitgevoerd omdat kobaltchloride oplost in veeloplosmiddelen.  

Magnesiumsulfaat is ook een snel droogmiddel en redelijke effectief. Het is echter zo fijn verpoederd dat het altijd een nauwkeurige filtratie vereist ter verwijdering.  

Moleculaire zeven zijn natrium alumino-silicaten (zeolieten) die goed gedefinieerde poriegroottes hebben. De "4a zeef" adsorbeert water bij vrijwel alle organische stoffen en is een snel en effectief droogmiddel. Maar, net als bij 'Drierite' is het moeilijk na te gaan of wel genoeg is gebruikt. Moleculaire zeven in de vorm van kleine korreltjes worden vaak gebruikt om oplosmiddelen te drogen. Dit gebeurt dan door ze simpelweg toe te voegen aan het vat met oplosmiddel.  

Calciumchloride is een snel en effectief droogmiddel. Het reageert echter met alcoholen, fenolen, amides, en carbonylgroep bevattende verbindingen. Soms kan deze eigenschap juist worden gebruikt om niet alleen water te verwijderen uit een oplosmiddel maar juist ook een vervuilende alcohol.  

Natriumsulfaat is het droogmiddel welke een erg hoge capaciteit heeft voor de opname van water. Het is echter een langzaam droogmiddel en niet erg efficiŽnt in het verwijderen van water. Het heeft echter twee voordelen: ten eerste is het korrelig. Hierdoor kan het oplosmiddel dat gedroogd is worden gedecanteerd (= worden afgegoten) van het droogmiddel of kan er een pasteurpipet worden gebruikt om het droogmiddel te verwijderen zonder dat filtratie hoeft te worden toegepast.
.... Het tweede voordeel is dat het de neiging heeft om op de bodem van de container samen te gaan klompen als een overschot aan water aanwezig is, en het vrijelijk door de oplossing beweegt als er genoeg is toegevoerd. Deze laatste eigenschap maakt het makkelijk om na te gaan of er voldoende hoeveelheid aan droogmiddel is toegevoegd. Het compleet drogen van een oplosmiddel kan vervolgens worden bereikt door 'Drierite' toe te voegen.

joerykeizer

joerykeizer

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 juni 2006 - 05:49

Dan vraag ik me nog af hoe je, dmv een proef het water uit het organisch oplosmiddel kunt halen... je kunt lastig het droogmiddel in het water gooien toch,... hoe zou ik de proef dan moeten uitvoeren.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 juni 2006 - 10:40

Dan vraag ik me nog af hoe je, dmv een proef het water uit het organisch oplosmiddel kunt halen... je kunt lastig het droogmiddel in het water gooien toch,... hoe zou ik de proef dan moeten uitvoeren.

Dat klinkt inderdaad onlogisch, maar als je nou een organische vloeistof hebt met daarin een betrekkelijk gering percentage water als verontreiniging. Je gooit daar dan een overmaat zout in dat niet oplost in dat organische oplosmiddel , maar dat wťl water kan opnemen als kristalwater. Dan onttrekt het zout het water uit de oplossing, en hoef je daarna maar te decanteren of affiltreren.

Het is wel een kwestie van geschikte stoffen kiezen. En ik denk dat het de bedoeling is dat je kobaltchloride gebruikt als indicator, omdat dat namelijk duidelijk verkleurt als er water aan onttrokken wordt. Zoals ook droog kopersulfaat wit is, maar gehydrateerd kopersulfaat blauw......

joerykeizer

joerykeizer

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 juni 2006 - 11:13

Zou het mogelijk zijn, een filtreerpapiertje nat te maken met de oplossing van kobaltchloride in water, dit in een petrischaaltje leggen en dan kijken hoe snel het water geabsorbeert word, dan verandert het toch ook van kleur?,... maar hoe kan je dan berekenen hoe veel water er opgenomen is?, het gewicht voor en na bepalen misschien?, en de snelheid?, na bepaalde tijd alles eruit halen en kijken hoe snel een bepaalde hoeveelheid is opgenomen?,...

ik hoop op een snelle reactie !!

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 juni 2006 - 11:46

als je nou eens een klein beetje van die kobaltchloride-oplossing aan bijvoorbeeld ether toevoegt. (ik weet niet of ether het geschikste is eerlijk gezegd)

die oplossing verdeel je netjes over drie kolven.

aan elke kolf voeg je evenveel en liefst even fijn verdeeld droogzout (silicagel, natriumsulfaat of calciumchloride) toe.

de kolf die het snelste verkleurt is het eerste "droog".

Dan doe je alles nog een keer, maar dan voeg je steeds kleine hoeveelheden zout toe. Het zout waarvan je het meest moet toevoegen totdat kleuromslag optreedt neem t dus minder water op per gram.

nogmaals, je kobaltchloride is niets anders dan een indicator (zie mijn bron)
het wordt ook gebruikt voor die gipsen weerbeeldjes die van rood naar blauw verkleuren als de lucht meer of minder vochtig wordt

joerykeizer

joerykeizer

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 juni 2006 - 14:20

We gaan het toch proberen met een ruimte met constante luchtvochtigheid en dan de verschillende stoffen het water op te laten nemen.
We dachten aan water verwarmen en de waterdamp opvangen in een soort omgekeerd aquarium, daarna zetten we de glazen bak omgekeerd op tafel op een bakje met daarin de verschillende droogmiddelen en dan kijken we welke het meest en welke het snelst water opneemt.

Is dit een manier die goed zal werken?, kan je mij misschien tips geven voor de proef, dan vooral hoe je er goed achter goed welke stof het meest / snelst water opneemt een waar je de kobeltchloride (geen oplossing) voor gebruikt

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 juni 2006 - 14:42

Een ruimte met een constante luchtvochtigheid is gewoon een ruimte waarin voldoende vloeibaar water aanwezig is. Er stelt zich na enige tijd vanzelf een evenwicht in op 100 % RV. En ook als je zout waterdamp aan de lucht gaat onttrekken, zal die aangevuld worden vanuit eht water en daarom op nagenoeg 100 % blijven. Zo blijft in elk geval ťťn parameter, nl luchtvochtigheid, constant.

Hoe je in die omstandigheden je kobaltchloride-oplossing zou moeten gebruiken is me echter niet duidelijk. Het wordt nu gewoon een kwestie van je schaaltjes met zouten op gezette tijden op de micro-weger zetten om de opnamesnelheid te bepalen.

joerykeizer

joerykeizer

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 juni 2006 - 16:41

Dus een een bak met een klein laagje water erin, afgesloten, daarin het droogmiddel (niet in het water zelf maar bv op een schaaltje in het water) en dan neemt het droogmiddel vanzelf water op???, veranderen het droogmiddel van kleur als er water in zit of hoe zie je anders het verschil?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 juni 2006 - 16:47

UIt mijn eerdere quote:

Er bestaan ook Drierite droogmiddelen die zijn voorzien van de indicator kobaltchloride. Deze wordt namelijk rood (was blauw) wanneer het is verzadigd met water. Dit werkt goed als gassen worden gedroogd, maar kan weer niet worden gebruikt wanneer vloeibare extracties worden uitgevoerd omdat kobaltchloride oplost in veeloplosmiddelen.

Silicagelkorrels bevatten meestal al kobaltchloride als indicator. Rozeverkleuring betekent dan dat je silicagel verzadigd is. Probleem hier is dat jij je kobaltchloride al in oplossing krijgt aangereikt, en het dus niet meer kan mengen met je droge zouten.

Als niemand je vertelt WAT je geacht wordt te drogen maar je wel een kobaltchloride-OPLOSSING geeft moet je haast gaan denken dat je een vloeistof zult moeten drogen.

Of wat is anders in 's Hemelsnaam exact je opdracht eigenlijk???

joerykeizer

joerykeizer

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 juni 2006 - 17:04

Nee de het is geen kobaltchloride-oplossing meer, :roll: sorry voor de verwarring.
De vraag is dat je moet onderzoeken welk droogmiddel, CaCl, NaSO4, SiOH, het meest en welke het snelst water opneemt.
Bij de opdracht staat dat je kobaltchloride als hulpmiddel kunt gebruiken.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures