De straalkachel.

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 416

De straalkachel.

Bij een ouderwetse straalkachel met een gloeispiraal, die je zo kunt zien gloeien, heb ik een keer gezien dat als je een koperdraadje aan in het midden van de spiraal vastmaakt, en je verbind dat met de het rooster dat aan de kachel vast zit. Dan heb ik wel eens gezien dat dan een deel van de spiraal uitgaat (de helft) en een ander deel gewoon verder gloeit. En aangezien de straalkachel 2 verwarmingselementen heeft, ging het andere elment ook voor de helft gloeien, zie tekening hier onder.

________________

[{xxxxxxxxxxxxxx}] Dit zijn de 2 gloeispiralen. En x = aan, gloeien.

________________ Zoals de kachel normaal aan is.

[{xxxxxxxxxxxxxx}]

________________-

_________________

[{xxxxxlooooooooo}] En dit is de situatie waarbij een koperdraadje

_________________ verbinding maakt met het rooster die de spiraal

[{oooooooooxxxxx}] vasthoud. En zoals je ziet bij de bovenste gloeit

_________________ het linker deel en bij de onderste het rechterdeel.

En ook exact dezelfde lengte onder gloeit rechts als de lengte links boven. Oja: o = uit en l = het koperdraadje.

Mijn vraag is hoe kan dat? Normaal gesproken zou je toch verwachten dat als er in een stroomkring een verbinding halverwege gemaakt wordt dat dan de ene helft van de spiraal uit gaat terwijl de andere helft meer gaat gloeien, omdat de stroom de kortste weg terug neemt. Maar waarom doet de onderste spiraal dat nou ook? Waarom gaat daar ook een helft van uit en de andere helft sterker gloeien, zonder dat de onderste spiraal kontakt maakt met de wand of het rooster? Eigenlijk zou de onderste spiraal gewoon helemaal rood moeten zijn en de bovenste voor een deel, dat snap ik niet. Of heeft dat te maken met een sterker magnetisch veld om de spiraal, daar er minder weerstand in de bovenste spiraal is en er daardoor meer stroom loopt in de bovenste spiraal. Dus een zelfinduktie?

Overgens wil ik erbij vermelden, dat dit experiment is uitgevoert toen de stekker eruit was, voordat ik het draadje aan de bovenste spiraal vast maakte. Pas daarna deed ik de stekker erin en toen zag ik dat merkwaardige geval.

Reageer