Springen naar inhoud

nut van de mens ...

• Log in om te kunnen reageren

smette

smette

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 juni 2006 - 11:06

Heeft de mens een doel op aarde ? een vraag die ik mij al lang stel. Is er een nut aan het vernielen van de aarde met onze technologie, is er een nut aan oorlog voeren... Heeft de mens een doel nodig op aarde en staat dat al vast van te voren?

Ik zit nogal vast gaande dit onderwerp. Iemand een theorie?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 juni 2006 - 11:30

Nut is subjectief, en iets heeft alleen nut of een doel binnen de context van iets anders (groters).

Is er een nut aan het vernielen van de aarde? Ja, zal Shell zeggen, want zij verdienen er geld mee.

Heeft de mens uberhaupt een doel? Is er een nut aan heel de aarde op zich? Volgens mij uiteindelijk niet.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 01 juni 2006 - 12:16

Zie topic "is er een zin in het leven"
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 juni 2006 - 12:44

we hebben geen nut, we kunnen onszelf wel nuttig maken, je bepaalt zelf of je nut wil hebben of niet maar opzich, nee geen nut.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -

majstro

majstro

• >100 berichten
  • 131 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 juni 2006 - 12:53

Heeft de mens een doel op aarde ? een vraag die ik mij al lang stel.  Is er een nut aan het vernielen van de aarde met onze technologie, is er een nut aan oorlog voeren... Heeft de mens een doel nodig op aarde en staat dat al vast van te voren?

Ik zit nogal vast gaande dit  onderwerp. Iemand een theorie?

Voor de mijten in onze kleren en bedden die van onze huidschilfers leven, is de mens niet alleen nuttig maar zelfs een eerste levensbehoefte. Er zijn talrijke organismen die profiteren van menselijke activiteiten (zelfs van het "vernielen" van de aarde), en voor hen heeft de mens dus nut.

Heel nihilistisch geredeneerd zou je kunnen zeggen dat de mens (en ieder ander wezen) slechts een volautomatisch mechanisme is om moleculen te kopiŽren. Je kunt er wel meer achter gaan zoeken, maar dan raak je inderdaad vast, gewoon omdat er niet meer is.

PNCO

PNCO

• >250 berichten
  • 657 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 juni 2006 - 13:25

De mens heeft pas nut, als hij - zoals majstro hierboven al beschrijft - zijn plek erkent in het geheel. Harmoniserend met zijn omgeving levert het meeste op en is dus het meest 'nuttig'.

maar uiteindelijk komt het er altijd op neer, dat niets nut heeft. Je maakt nut, de mens creŽert zijn/haar nut..
Om de waarheid te vinden, ga je voor jezelf op zoek. Naar jezelf. In jezelf.

smette

smette

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 juni 2006 - 11:41

maar als je zegt de mens creŽrt zijn eigen nut dan klopt dat tg niet volledig?
Want zoals eerder vermeld hebben andere organismen ons nodig om te overleven en om hun eigen doel te stellen . Dus op ťťn of andere manier is alles met elkaar verbonden. Maar waarom hebben wij de macht die verbintenis te verbreken? Wij kunnen een ras uitroeien en zo een volledige cyclus verwerpen ? Waarom...

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 juni 2006 - 11:44

Maar waarom hebben wij de macht die verbintenis te verbreken? Wij kunnen een ras uitroeien en zo een volledige cyclus verwerpen ? Waarom...

wij hebben alleen de middelen om dat te doen, het is gewoon domheid, de illusie dat wij ons dier-zijn hebben ontstegen (wat helemaal niet waar is). andere dieren zouden het ook doen, en doen het ook alleen op een kleinere schaal, want ze hebben er geen middelen voor.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -

PNCO

PNCO

• >250 berichten
  • 657 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 juni 2006 - 14:04

Wij zijn veel meer dan deze illusie van het leven en de dood.. wij zijn het oneindige NU!

smette

smette

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 juni 2006 - 12:30

wij hebben alleen de middelen om dat te doen, het is gewoon domheid, de illusie dat wij ons dier-zijn hebben ontstegen (wat helemaal niet waar is). andere dieren zouden het ook doen, en doen het ook alleen op een kleinere schaal, want ze hebben er geen middelen voor.

Nja... Ik volg je maar ik wil mij daar niet bij neerleggen. Waarom zouden andere dieren dat ook doen. Een dier vecht alleen met een echte reden of doel. Bijvoorbeeld om zijn kroost te beschermen of zijn teritorium. Waarom zien we bij de mensen dat er word gedood en gevochten zonder reden... Of is er net wel een reden... die eigenlijk globaal gezien geen is ... Dit is moeillijk :s

AIL

AIL

• >25 berichten
  • 39 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 juni 2006 - 12:31

Tuurlijk. Leven.

smette

smette

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 juni 2006 - 12:31

Wij zijn veel meer dan deze illusie van het leven en de dood.. wij zijn het oneindige NU!

Ik volg je niet ... :roll: Verklaar je nader a.u.b.

PNCO

PNCO

• >250 berichten
  • 657 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 juni 2006 - 18:54

Alles = 1; tijd is een door ons gecreŽerde en in stand gehouden illusie. Gregoriaanse tijdsindeling is totaal onlogisch. Het is logischer om 13 maanden te hebben met 28 dagen --> 364 dagen. Hou je ook 1 dag over, maar dan valt elk jaar dagen op dezelfde dag. Iets logischer dan het huidige systeem.

Verleden, Heden en Toekomst vormen 1 lijn, het kruispunt is daar waar wij zijn. en dat is het Nu, oneindig. Wij creŽren onze wereld. Maar we zijn dit gedeelte vergeten, daarom klinkt dit raar. Maar uiteindelijk komt het hier op neer:
There's only 1 instant, it's right now. God invites us into eternity. There's only one story: moving from the No to the Yes!

majstro

majstro

• >100 berichten
  • 131 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 juni 2006 - 19:01

Nja... Ik volg je maar ik wil mij daar niet bij neerleggen. Waarom zouden andere dieren dat ook doen. Een dier vecht alleen met een echte reden of doel. Bijvoorbeeld om zijn kroost te beschermen of zijn teritorium. Waarom zien we bij de mensen dat er word gedood en gevochten zonder reden... Of is er net wel een reden... die eigenlijk globaal gezien geen is ... Dit is moeillijk :s

Mensen en dieren handelen op basis van wat ZIJ een goede reden vinden, niet op basis van wat iemand anders een goede reden vindt. Wij hadden vroeger een konijn dat vaak in huis mocht rondlopen. Dit dier bleek op een gegeven agressief te reageren op een plumeau die bij hem in de buurt op de grond werd gelegd. Objectief gezien heeft een konijn niets te duchten van een plumeau, wat bewijst dat ook een dier agressief kan worden "zonder reden".

En net als een konijn kan een mens agressief reageren op een dreiging die alleen in zijn verbeelding bestaat. Mensen verschillen niet wezenlijk van andere dieren; ze zijn alleen wat intelligenter (niet altijd intelligent genoeg, maar dit ter zijde).

Het wordt pas moeilijk als je aanneemt dat mensen aan andere natuurwetten onderworpen zijn dan dieren, want dat is niet zo.

AIL

AIL

• >25 berichten
  • 39 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 juni 2006 - 19:56

Alles = 1; tijd is een door ons gecreŽerde en in stand gehouden illusie. Gregoriaanse tijdsindeling is totaal onlogisch. Het is logischer om 13 maanden te hebben met 28 dagen --> 364 dagen. Hou je ook 1 dag over, maar dan valt elk jaar dagen op dezelfde dag. Iets logischer dan het huidige systeem.

Ohhh weet je wat? Dan doen we gewoon elk jaar een schrikkeldag, en dan elke vier jaar nog ťťn erbij!

Hihi, dat wilde ik even kwijt hoor, verder heb je wel gelijk

Verleden, Heden en Toekomst vormen 1 lijn, het kruispunt is daar waar wij zijn. en dat is het Nu, oneindig. Wij creŽren onze wereld. Maar we zijn dit gedeelte vergeten, daarom klinkt dit raar. Maar uiteindelijk komt het hier op neer:
There's only 1 instant, it's right now. God invites us into eternity. There's only one story: moving from the No to the Yes!

Dat kun je natuurlijk wel zeggen, het is zo en het klinkt wel mooi. Maar je hebt daar als mens niet zoveel aan. Het is inderdaad iets wat je moet doen, right here right now. Probleem is dat het niet gemakkelijk is om "los te laten". Daarvoor is een methode nodig die werkt. Het belangrijkste is mensen die methode aanreiken, de theorie boeit niet zo denk ik.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures