Kan magnetisme lucht beïnvloeden?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Kan magnetisme lucht be

ik vroeg mij af of licht beinvloed wordt door magnetisme. aangezien licht zich gedraagd als electromagnetische golven, (ik weet niet zeker of het ook opgebouwd is uit electromagentische golven) zou magentisme licht dan ook beinvloeden. Zo ja, beinvloed het aardmagentisme of magnetisme van andere planeten ook het licht? Zou magentisme licht kunnen verbuigen? help mij hier A.u.b mee!

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: Kan magnetisme lucht be

Nee, helaas. Licht wordt niet beinvloed door elektrische of magnetische velden. Alleen breking in materialen (lenzen, water oppervlak) en door zwaartekracht kan licht doen afbuigen. Bij zwaartekracht heb je wel een object te grootte van een ster nodig om enig effect te krijgen, maar Einstein heeft het aangetoond in zijn algemene relativiteits theorie.

Licht is weliswaar een elektromagnetische golf, maar per saldo is zijn magnetisme en elektrische veld nul. De zeg maar noord en zuid pooltjes volgen elkaar zo snel op dat per saldo licht niet magnetisch is, en dus ook niet beinvloed wordt door een magnetisch veld.

't zou wel handig zijn, dan kon je lenzen maken van elektrische en magnetische velden (net als voor elektronen).

Berichten: 30

Re: Kan magnetisme lucht be

Zou het niet misschien het zelfde zijn als bij zwaartekracht, dat je pas bij een grote aantrekkingskracht een meetbaar verschil krijgt?

Dat je dan een hele sterke magneet nodig hebt om een afwijking te zien?

Re: Kan magnetisme lucht be

Suis schreef:Zou het niet misschien het zelfde zijn als bij zwaartekracht, dat je pas bij een grote aantrekkingskracht een meetbaar verschil krijgt?

Dat je dan een hele sterke magneet nodig hebt om een afwijking te zien?


dit is nou precies waar ik zelf aan zat te denken, maar hoe snel volgen die Noord en Zuid polen elkaar op? misschien kan je er op een of ander manier toch een lading uit halen? toch bedankt voor de informatie

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Kan magnetisme lucht be

hier is deze vraag ook al gesteld. Omdat er hier inmiddels meer discussie is, gaat die andere thread op slot.
In principe een heeeeeeeeel klein beetje: licht wordt namelijk (volgens de algemene relativiteitstheorie) afgebogen door massa, en jouw magneet heeft massa. Ook het magnetische veld zelf zal volgens mij in principe voor een heeeeel kleine afbuiging zorgen (het veld heeft een energie en deze zorgt voor de afbuiding van de fotonen).

In de praktijk zijn deze effecten zo vreselijk klein, dat je ze niet zult zien tenzij je magneet zo zwaar als de zon is, of een magneetveld zou hebben van miljarden malen het aard-magnetisch veld. Het antwoord is dus: Nee (tenzij...)
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: Kan magnetisme lucht be

richard schreef:
Suis schreef:Zou het niet misschien het zelfde zijn als bij zwaartekracht, dat je pas bij een grote aantrekkingskracht een meetbaar verschil krijgt?

Dat je dan een hele sterke magneet nodig hebt om een afwijking te zien?


dit is nou precies waar ik zelf aan zat te denken, maar hoe snel volgen die Noord en Zuid polen elkaar op? misschien kan je er op een of ander manier toch een lading uit halen? toch bedankt voor de informatie


Nee, dan kan het nog steeds niet. Echt, de enige manier is met materie (lenzen) of met zwaarte karcht

Berichten: 10

Re: Kan magnetisme lucht be

licht bestaande uit fotonen heeft geen massa dus kan ook niet beïnvloed worden door magnetisme. fotonen hebben ook geen magnetisch moment.

mss komt ooit wel tot de conclusie dat fotonen nog kunnen opgesplitst worden zoals protonen bestaan uit quarks. nu zijn ze trouwens bezig in de cern om higs-bosomen deeltjes te ontdekken maar dit is uiteraard of topic.

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: Kan magnetisme lucht be

Licht is weliswaar een elektromagnetische golf, maar per saldo is zijn magnetisme en elektrische veld nul. De zeg maar noord en zuid pooltjes volgen elkaar zo snel op dat per saldo licht niet magnetisch is, en dus ook niet beinvloed wordt door een magnetisch veld.
Wat gebeurt er dan bij een antenne, daar wordt toch ook het elektrische deel met een draad/dipool of het magnetische deel met een spoel opgevangen?

Met licht kan het ook als je de antenne maar klein genoeg maakt (en ik het goed begrepen heb) http://physicsweb.org/articles/news/8/8/17

Reageer