Springen naar inhoud

Verzorging Madagaskarpalm oftewel pachypodium lamerei.

• Log in om te kunnen reageren

pangeaman

pangeaman

• >100 berichten
  • 224 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 juni 2006 - 13:45

hoi ik heb een pachypodium lamerei of te wel madagaskarpalm. dit is mijn tweede , want de eerste ging ten hemele.
op het verzorgingskaartje staat;
veel licht, vochtig houden, boven op de pot water geven, wekelijks bijmesten.
nu heb ik hem in de eerste twee weken dicht bij radiator gezet, wat ook betekent dicht bij raam. ongeveer meter van raam en radiator.
maar de onderste bladeren werden lichtgeel en vielen af.
nu heb ik hem verplaast en naast tv gezet, ongeveer 3meter van raam en radiator. resultaat hetzelfde.wat betekent vochtig houden, wekelijks water? en hoeveel?
ik heb de plant inmideels op de slaapkamer gezet. hier krijg ik vanuit de top nieuwe bladeren. maar sommige bladuiteindes worden zwart. .
is er iemand die mij kan helpen uitleggen wat de beste verzorging is voor deze plant.

Geplaatste afbeelding
''Niemand is slim genoeg om zijn eigen domheid te bevatten''.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Veertje

Veertje

• >5k berichten
  • 6713 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 juni 2006 - 16:19

Dit is het enige dat ik heb kunnen vinden in mijn boekjes:

De Madagascarpalm of Pachypodium kent het verschijnsel van gomuitscheiding van de jongste blaadjes. Verder wordem bruine bladpunten gevormd en tussennervige bruine plekjes, en hebben de jongere blaadjes de neiging zich sikkelvormig te krommen. Ook hier dient de hoofdoorzaak gezocht te worden in minder gunstige cultuuromstandigheden (te veel of te weinig water, te lage temperatuur), omdat de aanwezigheid van parasitatire organismend nooit is aangetoond. De Pachypodium is een succulent (droogteminnend) gewas, dat vooral in de rustperiode (= zodra het blad begint te vallen) maar zeer spaarzaam begoten mag worden.

Uit "Wat mankeert mijn kamerplant?" van H.N. Cevat

Pachypodium lamerei

Aan de top van een erg succulente stam met forse doorns worden niet-succulente bladeren gevormd. Met het langer worden van de stam vallen de onderste bladeren af en worden vervangen door nieuwe, zodat er aan de top steeds een bosje bladeren is. Geeft u deze vetplant echter een te koele standplaats, dan kan hij al zijn bladeren verliezen en ook gaan rotten. Dus zorg in de winter voor een warme standplaats. Binnenshuis verlangt hij een zonnig raam, waarbij u niet mag vergeten hem af en toe te draaien.

Uit: 500 kamerplanten, een praktische en kleurrijke verzorgingsgids.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 juni 2006 - 16:41

"vochtig" voor grond betekent in tuinbouwtermen dat er in elk geval noit water onderin de overpot mag staan, want dat is dan absopluut een teken dat je teveel water geeft. Het zijn vetplanten, en daarmee hoe dan ook niet erg waterbehoevend. Als de grond in je pot er nog net zwartig uitziet is het vochtig zat. In mL/week kan dit niet uitgedrukt worden, daarvoor zijn er teveel factoren die de vochtbehoefte beÔnvloeden.

Dat in de perioode direct na aankoop van zo'n plant het een en ander aan blad afvalt is nog geen reden tot paniek. De plant is onder ideale omstandigheden opgekweekt (aangenomen dat de kweker zijn vak verstaat) en komt vervolgens in een stresstraject terecht via veilingen, groothandelaren, bloemisten en tenslotte onderweg mee naar huis met jou. Ook ken P. een winterrust. Kun je je misschien indenken dat bij de overgang van een lichtrijke kweekkas naar een verhoudingsgewijs donkere huiskamer de plant een overgang naar een winter "herkent". Zo'n seizoensgroeier als pachypodium reageert daarop met bladval.

Ik zou zeggen, geef hem de lichtste plaats terug die je hebt, giet zuinigjes, en laat hem gewoon eens wennen. Als er veel blad afvalt, nog vťťl zuiniger gieten. De plant gaat waarschijnlijk in winterrust. Als hij weer tekenen van hergroei gaat vertonen ga je weer wat meer gieten. Zolang je geen tekenen van rotting ziet, nog niet paniekeren.. Geduld is een schone zaak..
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures