Glas van een douchecabine.

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 416

Glas van een douchecabine.

Ik heb 3 vragen over het glas van een douchecabine.

1. Als je het glas waar douchecabines van zijn gemaakt probeert te snijden, dan lukt dat niet, i.p.v. dat je er een stuk afsnijdt met een glassnijder, breekt het letterlijk in duizenden kleine stukjes. Ik bedoel het versplintert niet zo als een gewone ruit, waarbij je grote scherven en kleine scherven hebt, maar het versplintert in een keer in duizenden kleine stukjes, die allemaal bijna dezelfde grootte en vorm hebben. Mijn vraag is hoe kan dat? Waarom kun je dat glas niet snijden zoals gewoon glas?

2. Wat voor soort glas is het? Waar is het van gemaakt, of wat zit er in dat dat zo gaat?

3. Is dat glas harder dan gewoon glas?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Glas van een douchecabine.

dat is gehard glas. In principe gewoon glas, dat, eenmaal op maat gesneden, in hardingsovens gaat, op temperatuur van ca 700 °C wordt gebracht en weer snel afgekoeld, waardoor er spanningen in het materiaal ontstaan. Zodra dit glas probeert te scheuren spat het in losse brokjes uiteen. Op zich is dit veiliger dan gewoon glas, omdat het geen grote vlijmscherpe scherven oplevert. Een merknaam is Sekurit (de naam zegt het al). Het werd en wordt nog steeds veel in autoruiten gebruikt, hoewel bijna niet meer voor voorruiten. 25 jaar geleden had ik nog een Golf I met een sekurit-voorruit. Steentje ertegen (ze konden wel meer af dan de moderne ruiten, mar het kon toch teveel worden) en de ruit zat helemaal vol met barstjes, die als een puzzel in de sponning bleven hangen. Je moet er dan als chauffeur zélf een klap tegen geven om nog wat te kunnen zien. Daarom wordt voor voorruiten tegenwoordig gelaagd glas gebruikt, waar een laag kunststof inzit die de grotere scherven vasthoudt, zodat de inzittenden niet ernstig verwond kunnen worden bij ruitbreuk.

Gehard glas vind je ook veel in hoogbouw.
Heat Tempering - The process of strengthening glass by controlled heat and chilling of the surfaces of glass to create surface compression and internal stress. This produces a hardened glass surface by up to five times its annealed state and once the surface is penetrated or broken the glass will shatter in small diced parts for safety. The thicker the glass the larger the broken pieces will be. This hardened surface also moves less with the change in temperature therefore improving ability to take thermal shock. However, once the temperature goes beyond a specific point, the tempering will begin to leach out..
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 416

Re: Glas van een douchecabine.

Jan van de Velde schreef:dat is gehard glas. In principe gewoon glas, dat, eenmaal op maat gesneden, in hardingsovens gaat, op temperatuur van ca 700 °C wordt gebracht en weer snel afgekoeld, waardoor er spanningen in het materiaal ontstaan. Zodra dit glas probeert te scheuren spat het in losse brokjes uiteen.
[/quote]

Gehard glas zeg je, maar als glas wordt verhit tot 700*C en je laat het snel afkoelen, dan barst (of versplintert) het juist toch?

Ik heb ook wel eens glas verhit en het daarna snel laten afkoelen (door het onder te dompelen in water) maar het brak meteen in splinters uiteen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Glas van een douchecabine.

er is snel en (te) snel
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Glas van een douchecabine.

In de bouwmarkt verkopen ze ook legplanken van hardglas.

Op de verpakking daarvan staat een waarschuwing dat je het niet kunt snijden.

Reageer