Springen naar inhoud

Vermoeiing

• Log in om te kunnen reageren

rodeo.be

rodeo.be

• >250 berichten
  • 647 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 juni 2006 - 07:53

Standaard stelt men dat een materiaal onder vermoeiing breekt als het breekt onder een spanning lager dan de bezwijkspanning (=vloei- of breukspanning).

Vraagje: bezwijkt het materiaal nu
1. omdat zich een scheur vormt, zodat het weerstandsbiedende materiaal niet sterk genoeg is om de kracht op te nemen; of
2. daalt de sterkte van het materiaal wel degelijk?
???

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Brinx

Brinx

• >1k berichten
  • 1433 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 02 juni 2006 - 10:47

Vermoeiing van een materiaal is het vormen van minieme scheurtjes in het materiaal die met elke belastingswisseling een klein beetje aangroeien. Op een bepaald moment is de doorsnede van het resterende, nog-niet-gescheurde deel van het materiaal zo klein geworden dat het bij de volgende belasting bezwijkt. Op die manier lokaal gezien wordt de bezwijkspanning wel degelijk overschreden, terwijl het lijkt alsof het materiaal inherent zwakker is geworden: die verkleining van het spanningdragende oppervlak is zo op het oog niet zichtbaar.

rodeo.be

rodeo.be

• >250 berichten
  • 647 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 juni 2006 - 11:55

ok, zoals ik dacht mijn eerste optie dus
???

Helly1975

Helly1975

• >250 berichten
  • 767 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 juni 2006 - 19:49

Ik wil de volgende link niet onthouden voor liefhebbers van constructie berekeningen. Ik vind het in ieder geval een prachtig naslag werk voor de werktuigbouwkundige. Voor de liefhebbers dus:

http://www.berekenin...e/indexlist.htm

rodeo.be

rodeo.be

• >250 berichten
  • 647 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 juni 2006 - 19:52

Ik wil de volgende link niet onthouden voor liefhebbers van constructie berekeningen. Ik vind het in ieder geval een prachtig naslag werk voor de werktuigbouwkundige. Voor de liefhebbers dus:  

http://www.berekenin...e/indexlist.htm

:roll: niet als je hem moet studeren :D
???

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures