Springen naar inhoud

[Natuurkunde]Belasting in x en z- berekenen op een staaf

• Log in om te kunnen reageren

Helmut

Helmut

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 juni 2006 - 14:55

Wie kan mij helpen ik moet de belasting uit rekenen op een staaf wat enkelzijdig ingeklemt is. Op deze staaf staan twee krachten hoe pak ik dit aan. De belasting is een gelijk verdeelde belasting in twee richtingen. De staaf is 700 mm en enkelzijdig ingeklemt de belasting is 1000 en 300 N. Dwars op het materiaal dus.
Toegepast materiaal is 316L de trekspanning is 580 Mpa en elastisiteit modulus is 200 GPa. As diameter is 30 mm, zal deze buigen.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Safe

Safe

• >5k berichten
  • 9907 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 02 juni 2006 - 15:26

Gelijk verdeelde belasting over de gehele lengte? En zijn die 1000 N en 300 N dan de resultante? Een gelijk verdeelde belasting geef je toch aan met ... N/m?
En wat zijn dan de richtingen?
Je moet echt wat duidelijker zijn!!!

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 juni 2006 - 15:27

Kun je eens een plaatje tekenen?

Edit: Safe heeft eigenlijk al gezegd wat ik ook wilde zeggen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 02 juni 2006 - 18:01

Hoe is die balk/staaf ingeklemd,is die horizontaal als een balk,verticaal als een kolom,onder een andere hoek?

Is een van die krachten (gelijkmatig verdeeld) verticaal op de as gericht en die andere als puntlast axiaal of haaks op de eerste belastingrichting.

Wat een ingewikkelde grootheden,het rekenen met kg/cm2 of kg/mm2 vond ik veel eenvoudiger en begrijpelijker.
Een Pascal als waarde van 0,0980 kg per m2 (1 N/m2)geeft mij totaal geen inzicht.

Helmut

Helmut

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 juni 2006 - 00:55

Wie kan mij helpen ik moet de belasting uit rekenen op een staaf wat enkelzijdig ingeklemt is. Op deze staaf staan twee krachten hoe pak ik dit aan. De belasting is een gelijk verdeelde belasting in twee richtingen. De staaf is 700 mm en enkelzijdig ingeklemt de belasting is 1000 en 300 N. Dwars op het materiaal dus.
Toegepast materiaal is 316L  de trekspanning is 580 Mpa en elastisiteit modulus is 200 GPa. As diameter is 30 mm, zal deze buigen.

Beide krachten zijn gelijkmatig verdeeld en haaks op de eerste belastingrichting. De gelijk verdeelde belasting moet nog worden berekend

Helmut

Helmut

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 juni 2006 - 08:19

Toegepast materiaal is 316L  de trekspanning is 580 Mpa en elastisiteit modulus is 200 GPa. As diameter is 30 mm, zal deze buigen.

Geplaatste afbeelding

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 03 juni 2006 - 14:13

Ik had al een oplossing maar deze werd gestoord door een Firefox-update,dus opnieuw:
Je gaf eerst op 700 mm staaf en ook de E,en waarvoor heb je die nodig omdat er geen doorbuiging wordt gevraagd.
Bereken de resultante van de gelijkm.belasting,d.i.(109x10^4)^0,5=1044 N
Moment wordt 1044N x667mm/2=348174 Nmm te delen door de toe te laten buigspanning (trekspanning)en geeft doorsnede van de staaf aan.En dat is een cirkelvormig oppervlak,dus te delen door pi/4 geeft de diameter!
En daar breekt voor mij het gedonder met de Pascals per m2 uit,dus hier stop ik!

rodeo.be

rodeo.be

• >250 berichten
  • 647 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 juni 2006 - 19:14

Kan je je vraag eens herhalen, ik snap niet wat je bedoeld met "een gelijk verdeelde belasting in twee richtingen", "toegepast materiaal is 316L", en "As diameter is 30 mm, zal deze buigen."

Uit het hoofd is de maximale doorbuiging van een uniform belaste balk (belasting p) gelijk aan LaTeX .

Je moet daarna nog controleren of de trekspanning nergens overschreden wordt (waarom wordt de trekspanning anders gegeven??), de trekspanning van de uiterste vezel is: LaTeX (M: maximaal moment in doorsnede, dus net aan inklemming; z maximale hoogte van vezel tov zwaartepunt)
???

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 03 juni 2006 - 22:28

De doorb.form.van Rodeo.be is die van een ligger op twee steunpunten,vrij opgelegd en met een gelijkmatige belasting.
Die in onderhavig geval is Ql^3/(8EI) (ingeklemd en gelijkm.belast)
I/z = weerstandsmoment,form. van rodeo is anders opgesteld.
Topicmaker:succes met je Pascal-omrekening!

Helmut

Helmut

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 juni 2006 - 08:02

Vraag hoe kom je aan 109x10^4 ik weet dat de maximale door buiging LaTeX is bij een balk maar is dit ook zo bij een staaf

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 04 juni 2006 - 13:13

Ik maakte de resultante van 300 en 1000 via een rechth.driehoek:De resultante is in dit geval de schuine zijde en volgens meneer Pythagoras is die:(300^2 +1000^2)^0,5 ofwel (9 x10^4 +100x 10^4)^0,5 ofwel (109x10^4)^0,5,vandaar.

En nogmaals,jouw doorbuigingsformule is die voor een ligger op twee steunpunten en wel vrij opgelegd en geen maximale,doch is die doorbuiging afhankelijk van de belasting.En jouw voorbeeld balk is een ingeklemde aan een zijde,zeg maar een vlaggestok!
Wat betekent 316 L,ik ken wel staalsoorten met een kwaliteit als 8.8 (980 N/mm2max.treksterkte);10.9(1175 N/mm2),etc. en gebruikte deze in mijn staalprogramma's om stalen balken,kolommen,spanten en bouten te berekenen.

Wat het gepascal betreft:
Alleen bij funderingberekeningen kwam ik in latere jaren de term MPascal tegen als conusweerstand,in 1989 nog kg/cm2 als conusweerstand bij diepsonderingen.

Helmut

Helmut

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 juni 2006 - 09:30

Wat betreft het materiaal het is CLC 17-12-2l wij noemen het 316 L 1.4404 een zeer zuur bestendig materiaal. Nog even terug te komen op de formule als je de doorbuiging wilt bepalen hoe doe je dit dan Ik heb eerst een traagheids moment bepaald (diameter 50 mm) en dan ik maak voor de elasticiteit gebruik van het getal 200 GPa.

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 06 juni 2006 - 12:26

Je moet voor de doorbuiging van de staaf,die luidt: f= (Ql^3)/(8EI),waar bij de Q de totale gelijkm.belasting voorstelt die ook wordt voorgesteld als q per meter1, de eenheden omrekenen in Newtons per mm/mm2/mm3/mm4,dus de door jou genoemde 200 GPa ,die je voor de elasticiteit gebruikt,zou dus de elasticiteitsmodulus zijn(?!)
Hierna om mijn manier omgerekend:
200 GPa=200x10^9 N/m2=2x10^11N/m2=2x10^5 N/mm2=200000N/mm2 en komt ongeveer overeen met de "ouderwetse" 2,1x 10^6 kg/cm2 die nog steeds in staalberekeningen geldt voor gewoon constructiestaal! De toevoeging aan dit staal van nikkel/chroom/koolstof,etc. om het zuurbestendig te maken heeft blijkbaar geen invloed op de E,aangezien die in dit topic gelijk wordt gehouden aan onbehandeld (gelegeerd )staal.

Overigens,om verdere "geiten" te voorkomen: de Ix en Iy = (pi x d^4)/64

Succes!

Helmut

Helmut

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 juni 2006 - 16:44

Bedankt voor je hulp!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures