Springen naar inhoud

Mag mijn school dit doen?

• Log in om te kunnen reageren

Banana

Banana

• >100 berichten
  • 220 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 juni 2006 - 17:29

Ik weet niet of dit hier hoort, dus een gokje, maar dit is het probleem:

Alle derde klassen bij ons op school (dus HAVO en VWO), moesten in april een definitief keuzeformelier invullen met je profiel en je keuzevakken.
Nou kwam woensdag iemand in de klas die over de profielen gaat, zij zei dat er bepaalde vakken van de baan waren en dat de mensen die dat aangaat dus andere vakken moesten kiezen.
Bij HAVO ging het om: Informatica, Filosofie, M&O en Economie1.
Bij VWO: Informatica, M&O, LO2 en economie1.

Een paar uit mijn klas denken erover om naar havo te gaan omdat ze LO2 nodig hebben voor hun vervolgopleiding.En sommigen moeten zus (ik ook) binnen een week nieuwe keuzevakken kiezen, die ze in eerste instantie niet wilden.
Kennissen van mij zeiden dat de school verplicht is om de lessen die ze aanbieden te geven, maar zelf ben ik hier niet echt zeker van (al klinkt het wel heel logisch en ik vind dat het ook zo zou moeten zijn).

Nu is mijn vraag dus dit:
Mag mijn school dit wel doen? Zijn ze niet verplicht om alle vakken die ze aanbieden, ook inderdaad te geven, ookal zijn het er maar 3 die het vak kiezen?
"If you use your head, you won't get fat, even if you eat sweets"
"I just can’t sit any other way than this. If I sit the way other people do, my reasoning ability drops by 40%."
"Will you be eating that cake?...say what you want, but I will be taking the cake."

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 juni 2006 - 17:34

Als er te weinig vraag naar is, dus drie mensen per klas ofzo, kunnen/moeten ze er voor kiezen om het niet te geven. Je kan er ook voor kiezen om naar een andere school te gaan waar ze het wel geven.

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 juni 2006 - 18:31

ik weet niet of het mag of niet, maar goed is het zeker niet! mensen moeten leren wat ze willen leren, want dan leren ze ook het beste, dit verslechterd dat (het gehele systeem van profielen werkt btw niet, ik ben daar een levend voorbeeld van)
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -

Schwartz

Schwartz

• >250 berichten
  • 691 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 02 juni 2006 - 18:32

Je heb schoolgeld betaalt voor het gehele pakket lijkt me.
Dus je kunt misschien een rechtzaak aanspannen tegen de school.
Eventueel kun je priveles nemen en de onkosten daarvan bij de school neerleggen.
Eens een kijkje nemen in het contract van je school!
Misschien in hele kleine lettertjes neer geschreven om ouders te misleiden.
Misleiden moet men leren dus misschien is dat een vak die ze ook moeten geven op school in deze economie.
Hoe verdien ik 30% meer als commisaris en hoe licht ik de baas een pootje en/of klanten.

Als ze de regels overschrijden kun je meteen je schoolgeld terug eisen en een andere school zoeken.
Een rechtzaak is meestal voorbehouden aan de rijken.
Misschien bij Sociale Zaken binnen stappen voor een leergeld subsidie en/of kosten voor de rechtzaak.

Het zou van de zotte zijn dat jij bepaalde dingen niet kan leren omdat andere leerlingen andere doelstellingen hebben.
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 juni 2006 - 19:26

Als de vakken in het profiel zelf zitten dan moeten deze worden aangeboden. Anders kan je het hele profiel niet volgen. Je zal hier dan ook eindexamen in moeten doen, dit kan je niet doen als je geen lessen hierin hebt gehad.

Als je deze vakken nodig hebt, en ze worden niet meer aangeboden, dan kan je zoals eerder al gezegd het beste een andere school opzoeken.
"Meep meep meep." Beaker

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44883 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 juni 2006 - 22:10

Ik denk niet dat er veel scholen zijn die alle denkbare combinaties van profiel- en keuzevakken KUNNEN aanbieden, al was het maar roostertechnisch.

Dus de vraag is: gaat het om enkelingen die als enigen een daardoor te lastige combinatie gekozen hebben? Ik kan me geen HAVO/VWO school voorstellen zonder economie-1..... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

ArjenvS

ArjenvS

• >250 berichten
  • 341 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 03 juni 2006 - 00:05

Banana, het zit ongeveer zo:

Elke school heeft een ander aanbod van vakken. Dit heeft medemet het aantal elerlingen en het aantal leraren te maken. Ook met het aantal beschikbare leraren natuurlijk. Dit betekent dus dat er niet echt een vast keuze menu is dat uniform over het hele land is. Daarom wordt er meestal een klein blaadje van die school uitgegeven waarin staat te lezen wat er aangeboden wordt.

In theorie hoort men zich daar aan te houden (en bijna altijd doet men dit ook) omdat het wel zo netjes is. Maar het is niet verplicht. Dit wederom omdat het nogal flucteert door het land heen genomen.

De verplichte vakken horen hier uiteraard niet bij.
It is a miracle that curiosity survives formal education.
~Albert Einstein

jeroentje

jeroentje

• >250 berichten
  • 352 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 juni 2006 - 00:27

Nu is mijn vraag dus dit:
Mag mijn school dit wel doen? Zijn ze niet verplicht om alle vakken die ze aanbieden, ook inderdaad te geven, ookal zijn het er maar 3 die het vak kiezen?

Ja dat mogen ze. Aangezien het om jouw toekomst gaat, zou ik je adviseren om gewoon een andere school te kiezen als je die vakken wil volgen.
In de onwetendheid kan men volmaakt gelukkig zijn.
Ward Ruyslinck

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 juni 2006 - 08:21

Aangezien het om jouw toekomst gaat, zou ik je adviseren om gewoon een andere school te kiezen als je die vakken wil volgen.

vaak is dat makkelijker gezegt dan gedaan hoor
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -

Math

Math

• >1k berichten
  • 1460 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 juni 2006 - 11:49

@Schwartz: als je er niets vanaf weet, help dan ook geen idiote verhalen de wereld in zoals jij dat doet. Daar wordt niemand beter van, zeker de topicstarter niet.

Een combinatie van jeroentje en Jan van de Velde is de juiste. Het is niet slim om als school een vak als economie1 niet aan te bieden, daar wordt beslist veel over gepraat de komende tijd van ouder op ouder en van leerling op leerling. Hoe dat omtrendt zo'n vak gaat weet ik niet en is wellicht niet eens een standaard protocol voor bedacht.
Feit is echter wel dat een school om roostertechnische redenen (o.a.) ervoor kan kiezen om een vak niet aan te bieden. Ook een tekort aan (bekwame) leraren kan een reden zijn ervoor te kiezen een vak niet te geven. Vaak is dit echter wel een structurele keuze, vandaar dat het ook bijzonder vreemd is als dit voor economie1 het geval zou zijn.
Een vak als informatica is echter een wat "luxer" vak en daarbij gebeurt het dan ook vaker.

Buiten dit om: nu is de dicussie gaande (of op veel scholen: eigenlijk geweest) of men wel of niet het vak wiskunde D gaat aanbieden vanaf 2007. Een soortgelijk iets over het nieuw te komen vak NL&T.

Zo een beetje duidelijk Banana?
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

AIL

AIL

• >25 berichten
  • 39 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 juni 2006 - 12:24

Het lijkt me niet dat er een reden is om naar de HAVO te gaan alleen om LO2 te volgen. Ten eerste zou je kunnen voorstellen dat de mensen van het VWO meedoen met de HAVO op de punten waarop dat mogelijk is (zullen wel vrij veel punten zijn, neem niet aan dat LO2 op de HAVO heel anders is dan op het VWO), en dat ze bijv., als er toch een verschil in eisen is, nog wat andere dingen ernaast doen, heel beperkt.

Ten tweede kun je op zich ook voorstellen dat de mensen van het VWO de HAVO versie van LO2 volgen, hoewel dat niet veel lijkt te verschillen van wat ik net zei.

Banana

Banana

• >100 berichten
  • 220 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 juni 2006 - 14:18

Ze zeiden als reden dat ze die vakken niet zouden geven omdat er per afdeling (havo en vwo) minstens 15 mensen voor het vak moesten zijn, heel veel mensen die ik sprak hebben economie1 gekozen, dus ik snap niet dat dat van de baan is.

Maar ik kom dus tot de conclusie dat de school dit mag als ze niet genoeg leraren hebben, maar ze kunnen toch ook een samengestelde havo/vwo klas gaan doen met één leraar, soms voegen ze namelijk ook een derde en een vijfde klas samen, als die vijfde klas maar 3 leerlingen heeft (is weleens gebeurd met Duits).

En trouwens, het is idd niet zo gemakkelijk om naar een andere school te gaan, teveel gedoe, en ongeveer alle scholen hier vallen onder het Roelof van Echten College, dus dat helpt niet echt.

Maar ik snap er in elk geval iets meer van... bedankt :roll: :P
"If you use your head, you won't get fat, even if you eat sweets"
"I just can’t sit any other way than this. If I sit the way other people do, my reasoning ability drops by 40%."
"Will you be eating that cake?...say what you want, but I will be taking the cake."

AIL

AIL

• >25 berichten
  • 39 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 juni 2006 - 14:46

je moet gewoon even met een afdelingsleider of rector gaan praten, en er even de regels op na lezen in de schoolstatuten of ergens bij de inspectie vragen

Miels

Miels

• >5k berichten
  • 14507 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 03 juni 2006 - 17:13

je moet gewoon even met een afdelingsleider of rector gaan praten, en er even de regels op na lezen in de schoolstatuten of ergens bij de inspectie vragen

Dat eerste is altijd een goed idee. Je kan altijd ergens aankaarten dat het echt heel vervelend en onbegrijpelijk is. Het scheelt bijvoorbeeld ook als je een lijstje hebt met namen van mensen die het vak willen volgen. Dat lijstje hebben ze zelf ook wel, maar als jij daar mee aankomt laat je wel zien dat je het heel belangrijk vindt en er echt werk van hebt gemaakt. Mocht het nog steeds niet kunnen, dan zal men je op zijn minst uitleggen waarom het niet kan. Je hebt er natuurlijk niet veel aan, maar een goede uitleg is vaak wel prettig.

Wat betreft de regels nalezen in schoolstatuten of de inspectie: dat heeft dus geen zin. De school staat gewoon in haar recht. De enige manier om verder te komen lijkt mij vriendelijk maar dringend vragen.

Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

ArjenvS

ArjenvS

• >250 berichten
  • 341 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 03 juni 2006 - 20:19

Idd; ik heb in der tijd hetzelfde gedaan toen bleek dat ik geen scheikunde en geschiedenis kon volgen. Ik was de enige die beide wilde. Maar voor mij zijn de regels een beetje gebogen toen. Ik had gewoon een uur geschiedenis minder omdat ik dan scheikunde volgde.
:roll:
It is a miracle that curiosity survives formal education.
~Albert Einstein

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures