koperoxide

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 187

koperoxide

hallo allemaal,

weet iemand misschien hoe ik koper(1)oxide en koper(11)oxide kan maken :roll:

bij voorbaad dank,

dysprosium.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: koperoxide

koper blootstellen aan lucht en dan maar wachten. Koper zal dan vanzelf gaan oxideren. Een beetje water kan dit proces nog doen versnellen.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 1.379

Re: koperoxide

Zo eenvoudig gaat het echter niet. Als je kleine stukjes koper aan de lucht verhit tot het roodgloeiend is krijg je cupri-oxyde, oftewel Cu(II)oxyde volgens de vergelijking:

2Cu + O2 -----)- 2CuO Dit is een zwart oxyde.

Het cupro-oxyde kun je uit dit zwarte CuO maken door het heel hoog te verhitten, tot

1100 graden.

Eenvoudiger is het tweewaardig koper te komplexeren in een alkalische tartraatoplossing en daarna te reduceren met bijvoorbeeld hydrazine of glucose. Dit is de bekende reaktie van Fehling die je in veel boeken kunt vinden. Als het Cu2O fijnkristallijn is, is de kleur geel. In grofkristallijne vorm is het (steen)rood. Cu2O is dus Cu(I)oxyde.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 187

Re: koperoxide

ok, bedankt, maar kun je geen koperoxide maken met bepaalde zouten?

iets met kopersulfaat ofzo?

Berichten: 86

Re: koperoxide

Kopersulfaat bij een NaOH oplossing gooien. Hierbij ontstaat Cu(OH)2, hetwelk overgaat in CuO door het te verhitten.

Berichten: 187

Re: koperoxide

ok dankjewel, dus gewoon evenm koken?

Berichten: 86

Re: koperoxide

Dat is inderdaad al genoeg. Filtreren en het residu (CuO) goed spoelen met demiwater om Na+ verontreiniging te verkomen.

Berichten: 187

Re: koperoxide

ok, kan ik gewoon filtreren met een koffiefilter?, want ik heb geen professionele filters.

Berichten: 1.379

Re: koperoxide

Uitgaande van kopersulfaat kun je door alkaliseren gemakkelijk cupri-hydroxide, overgaande in cupri-oxyde, maken.

Maar voor cupro-oxyde heb je wel een reductie nodig tot het eenwaardige koper.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer