Hoe klein zou de kans zijn?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 12

Hoe klein zou de kans zijn?

hey,

het universum is groot, dat weten we allemaal.

maar...

als je met lichtsnelheid een miljoen jaar zou doen om van hier naar het meest dichtbij zijnde sterrenstelsel te gaan.. hoe klein zou de kans dan zijn dat er geen enkele bacterie buiten onze atmosfeer zou leven.

want als je het zo bekijkt, elke bacterie die buiten onze atmosfeer ontstond/leeft

is een "Alien".

die kans is heel klein, toch?

bedankt voor het lezen,

latur

Berichten: 866

Re: Hoe klein zou de kans zijn?

Zonder iets na te zien geloof ik dat je aan lichtsnelheid in 10 minuten bij de zon komt (dat is de dichtstbijzijnde ster); in 4jaar ben je bij de volgende dichtbijzijnde ster; en na 14 miljard lichtjaren zit je ergens in de buurt van de verst afgelegen sterrenstelsels (volgens de wetenschappers nu).

De precisie van die afstanden doet helemaal niets af van de gegrondheid van je vraag hoor : De waarschijnlijheid dat je op je reis niet ergens in de buurt van een levend wezen zou komen lijkt ook mij inderdaad heel klein.

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: Hoe klein zou de kans zijn?

Die amerikanen die op de maan zijn geweest hebben ook bacteriën achtergelaten op de maan. Zijn die bacteriën dan ook aliëns?

Berichten: 144

Re: Hoe klein zou de kans zijn?

De kans is heel klein dat er geen leven is buiten dat wat we hier op de aarde aantreffen. Intelligent leven is een ander punt, maar ook dat lijkt mij in ieder geval niet onmogelijk.

BTW: 1 miljoen jaar met de lichtsnelheid, dan zit je ergens halverwege andromeda, daar wordt je ook niet echt wijzer van.
Robert van der Veeke

Basugasubasubasu Basugasubakuhaku Gasubakuhakuhaku!!

"Better is the enemy of good enough." Dr. Mikoyan of the Mikoyan Gurevich Design Bureau.

Berichten: 6

Re: Hoe klein zou de kans zijn?

Als er compleet niets verder in het universum is, en het universum is zo groot dat men het niet eens in cijfers kan uitrekenen, dan zou dat toch zonde van de ruimte zijn?

Dus ik denk dat er wel een kleine kans is dat er enig leven zal zijn denk je niet..

Deze vraag kan men eigenlijk NOG niet beantwoorden.

Berichten: 4.546

Re: Hoe klein zou de kans zijn?

nou met al die sterren en dus planeten is de kans dat je juist geen enkele bacterie buiten onze atmosfeer vind erg klein. de kans dat je leven vind lijkt mij juist nogal groot, we hebben nu al de eerste exo-planeet in de bewoonbare zone gevonden, nu maar wachten op verder onderzoek :roll:

maar je hebt gelijk dat we het nog niet met zekerheid kunnen beantwoorden, nu maar wachten op warpspeed he :P
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 19

Re: Hoe klein zou de kans zijn?

kheb een laatste iets leuks gelezen over het onderwerp, het zal vast wel weer gezwets zijn maar ik vond het wel interessant omdat de meldende bron van binnen uit SETI komt en een gerespecteerde wetenschapper is. kdacht ik laat et ff langs iedereen hier gaan om te kijken wat jullie ervan vinden.

http://www.shoutwire.com/viewstory/18031/S...s_Alien_Contact

Berichten: 4.546

Re: Hoe klein zou de kans zijn?

owja, met dat disclosure project. ach we weten het pas echt zeker als ze op bijv. het rode plein en de tuin van het witte huis landen, uitstappen en leuke handgebaartjes maken :roll: of als alle radio's omspringen naar aliens die ons leuke dingetjes vertellen.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 824

Re: Hoe klein zou de kans zijn?

Ga eens na, de aarde met een diameter van 12756 km is slechts een klein deel van een universum dat ruim 1*10^23 maal groter is dan aarde. Van al die planeten is er vast wel eentje bij die leven ondersteund. Het probleem is echter dat wij daar misschien nooit achter komen, tegen de tijd dat wij zo'n afstand kunnen overbruggen om de planeet te onderzoeken, is het leven wellicht uitgeroeid door een of andere groeiende ster, die de planeet zo ver verhit dat leven niet meer mogelijk is. Wie weet is dat ook wel gebeurd bij de planeten die wij wel kunnen onderzoeken, want zoals de meesten van jullie wel zullen weten, staat dat lot ons ook te wachten. Maar ik denk dat we niet mogen zeggen dat er verder niks is, natuurlijk verwacht ik geen hoge levensvormen, maar dat weet je natuurlijk nooit zeker. Wie weet is er duizenden lichtjaren hier vandaan wel een volkje dat zich het zelfde afvraagt als wij...
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Berichten: 4.546

Re: Hoe klein zou de kans zijn?

sterker nog, we hebben laatst een exo-planeet ontdekt in de leefbare zone die dus leven kan ondersteunen, spannuuuund :roll:
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 91

Re: Hoe klein zou de kans zijn?

Gezien de grootte van het heelal, moet er wel ergens anders leven zijn. En een aantal plekken zal dan ook intelligent leven bevatten.

Of wij het ook als zodanig herkennen is een ander punt.
Ik kan het fout hebben en dat zal ook wel.

Berichten: 312

Re: Hoe klein zou de kans zijn?

Voor mensen die willen geloven dat de mens speciaal is, zeg ik dit: niet dus.

Waar leven mogelijk is, onstaat er leven. Simple as that. Wij hadden gunstige omstandigheden, de zon, zuurstof dat waterstof kon omzetten in vloeibaar water. En voilá, je hebt je aminozuren die de bouwstenen zijn van de organische materie eiwitten. Een flinke tijd laten rijpen en je hebt wat mensjes die lekker blijven uitbreiden en vervuilen en elkaar vermoorden. Zijn wij nou echt zo speciaal?
The most dangerous aspect of searching the truth is that you might find it.

Berichten: 4.546

Re: Hoe klein zou de kans zijn?

neuh niet echt dus, en had men laatst niet organische of pre-organische moleculen gevonden in een grote interstelaire nevel en dat dus elke planeet die ontstaat in die nevel een waas van die moleculen over zich heen krijgt en dat dus al die planeten kans op leven krijgen?

en trouwens, is er el meer bekent over die exo-planeet die in de leefbare zone is ontdekt? ik ben daar zoooooo benieuwd naar :roll:
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 312

Re: Hoe klein zou de kans zijn?

en trouwens, is er el meer bekent over die exo-planeet die in de leefbare zone is ontdekt? ik ben daar zoooooo benieuwd naar :roll:


Welke planeet bedoel je?
The most dangerous aspect of searching the truth is that you might find it.

Berichten: 4.546

Re: Hoe klein zou de kans zijn?

geen idee, maar het was laatst in het nieuws, dat er een planeet was gevonden die ook in de leefbare zone van zijn ster bevond, ik ga wat rondzoeken :roll:

edit:

[quote]By Ker Than

SPACE.comexternal link

Thursday, May 18, 2006; Posted: 6:57 p.m. EDT (22:57 GMT)

story.three.planets.jpg

An artist's impression of the newly discovered planetary system. The planets are each about the mass of Neptune and orbit star HD 69830.

RELATED

? SPACE.com: Detecting other worlds: The wobble method external link

? SPACE.com: Asteroids likely found around sun-like star external link

YOUR E-MAIL ALERTS

National Aeronautics and Space Administration (NASA)

Space Programs

or Create Your Own

Manage Alerts | What Is This?

(SPACE.com) -- Three medium-sized planets of roughly the same mass as Neptune have been discovered around a nearby sun-like star, scientists announced today.

The planets were discovered around HD 69830, a star slightly less massive than the sun located 41 light-years away in the constellation Puppis (the Stern), using the ultra-precise HARPS spectrograph on the European Southern Observatory's 3.6-meter La Silla telescope in Chile.

The finding, detailed in the May 18 issue of the journal Nature, marks a first for astronomers because previously discovered multi-planet solar systems besides our own contain at least one giant, Jupiter-sized planet.

"For the first time, we have discovered a planetary system composed of several Neptune-mass planets," said study team member Christophe Lovis of the Geneva Observatory in Switzerland.

The setup is similar to our own solar system in many ways: The outermost planet is located just within the star's habitable zone, where temperatures are moderate enough for liquid water to form, and the system also contains an asteroid belt.

The newly discovered planets have masses of about 10, 12 and 18 times that of Earth and they zip around the star in rapid orbits of about 9, 32 and 197 days, respectively.

Based on their distances from the star, two inner worlds nearest the star are rocky planets similar to Mercury, the scientists suspect. The outermost planet is thought to have a solid core of rock and ice and is shrouded by a thick gas envelope.

Recent observations by NASA's Spitzer Space Telescope last year revealed that HD 69830 also hosts an asteroid belt, making it the only other sun-like star known to have one.

When the asteroid belt was found, it was suspected that there might be an unseen planet that was shepherding the asteroids; it now seems that there is more than one shepherd. The researchers think the asteroid belt could lie between the two outermost planets or beyond the third planet.

The planets have not been photographed. They were found using the Doppler, or "wobble," technique, in which astronomers infer the presence of a planet by measuring the gravitational influence it exerts on its parent star. This technique was used to find most of the more than 180 planets so far discovered.

In the early years of planet hunting, the wobble technique was sensitive enough to spot only large, massive planets because they produce more significant stellar wobbles. However, the technique has since been refined to the point where lower-mass planets can now be detected.[/quote
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Reageer