Ik ben van jullie natuurlijk vooral benieuwd naar een goede krachtenredenering.Ik ben zelf nogal lang en heb enige ervaring met het bergop - en bergaf fietsen.
Het valt mij altijd op dat ik wanneer ik bergaf ga en niet trap altijd sneller versnel dan de kleinere en dus lichtere mensen. De reden is evident, ik heb meer massa en dus trekt de zwaartekracht harder aan mij. Het lijkt me niet meer dan logisch dat wanneer je bergop fietst precies het tegengestelde het geval is. De zwaartekracht trekt harder aan jou, dus heb je meer energie nodig om die zwaartekracht te compenseren.
Daar staat weer tegenover dat een langer iemand langere en normaal gesproken dus sterkere spieren heeft (even dik maar langer dus meer spierweefsel) en een lang iemand heeft ook langere benen en dus een groter moment (moment=kracht maal arm). Ik denk dat de spieren er niet toe doen omdat ik veronderstel dat de extra lengte van de spieren precies compenseert voor de extra lengte en het extra gewicht. Dit is wellicht ook afhankelijk van ofdat de dikte van de mens (zijn borst, armenm abdomen enz) evenredig toeneemt met de lengte. Maar als dat al niet zo is dan zal dat vermoed ik weinig uitmaken.
Dat grotere moment helpt volgens mij wel met fietsen dus ook met bergop fietsen.
Dan heb je als je langer bent ook nog eens een extra luchtweerstand die weliswaar bij bergop fietsen met 20 km/uur (de profrenners dan) vrij beperkt is.
Al met al een vrij ingewikkeld verhaal als je alle factoren tegen elkaar wilt afwegen.
Ik ga dan ook maar af op de empirische ondervindingen. Ik zie zelf dat lange mensen vaak langzamer de berg opgaan dan kleine mensen (ikzelf ben een uitzondering ). Ik herinner mij ook cijfers van iets meer dan 10 jaar geleden in de krant waaruit bleek dat de wielrenners die in de tour goed zijn in de bergen gemiddeld duidelijk kleiner zijn en dat sprinters gemiddel langer zijn. En jawel, de klassementrenners die en goed moeten kunnen rijden op het vlakke en goed in de bergen zaten er met hun lengte precies tussen in. Deze cijfers, ervan uitgaande dat ze correct waren, tonen empirisch aan de kleine mensen voordeel hebben bij het bergop fietsen. Dan nu de verklaring nog. Blijkbaar is de factor zwaartekracht het belangrijkste.
Dit zou een goede vraag zijn voor het natuurkunde forum. Krachten, dat is toch hun afdeling. Ik ga die vraag meteen gaan stellen.
Ik hoop dat wat ik zeg een klein beetje klopt en wat aanknopingspunten geeft.
Ik heb het mijzelf ook al vaak afgevraagd ofdat lengte een negatieve invloed heeft op bergop fietsen.