Springen naar inhoud

causaliteit

• Log in om te kunnen reageren

Phillip

Phillip

• >250 berichten
  • 588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 juni 2006 - 14:08

hoi iedereen,
ik zou graag met jullie eens op een filosofische wijze het hebben over "causliteit".

-vanwaar heb ik dat voor de eerste keer gehoor?
wel, van de film "The Matrix Reloaded" en sindsdien geraak ik er niet uit met de stelling actie gevolg reactie begin niet met een keuze
maw, het zou beginnen met een wil
zo van "en God wilde licht in de duisternis.... en er was licht

of nog erger het kip-ei spelletje :roll:
eerst ei -actie- daarna kip -reactie of is het omgekeerd?
eerst kip -actie - (+ de haan ook actie?) daarna ei -reactie- (+ kuiken)

maw, zoals ik al zei: ik geraak er niet aan uit.
of kunnen we er géén kop noch staart aan krijgen :P

meer weten over causaliteit klik hier
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

davidhume

davidhume

• >25 berichten
  • 42 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 juni 2006 - 17:47

Ik snap je vraag niet helemaal ?

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 juni 2006 - 17:54

dat kip/ei probleem is opgelost, was laatst op het nieuws :roll: het ei was eerst want in het leven van de pre-kip konden geen mutaties plaatsvinden waardoor het een echte kip zou worden, zo is dat ook weer opgehelderd :P
maar dat actie-reactie is zeker waar, dat merk je continue in de praktijk.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -

AIL

AIL

• >25 berichten
  • 39 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 juni 2006 - 18:09

De vraag van de kip en het ei is nogal onzinnig. Kip en ei ontstonden samen; eieren heb je er zoveel maar welke zijn kippeneieren? Juist, die waaruit een kip komt.

Threshold

Threshold

• >100 berichten
  • 113 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 juni 2006 - 19:55

wel, van de film "The Matrix Reloaded" en sindsdien geraak ik er niet uit met de stelling  actie gevolg reactie begin niet met een keuze
maw, het zou beginnen met een wil

Ik denk dat hiermee bedoeld wordt dat het niet uitmaakt welke keuze je maakt. Je wordt achteraf pas bewust van een gemaakte keuze. Omdat er normaal gesproken veel onzekerheid aanwezig over hoe het zal uitpakken, voor het maken van een keuze.

Marco van Woerden

Marco van Woerden

• >250 berichten
  • 477 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 juni 2006 - 21:12

Causaliteit is al een heel oud begrip. In het faraonische Egypte kenden ze het al in de vorm van scheppingsmythen. Uit de oerchaos ontstond de zonnegod Atoem.
'Moeder, is het al nacht?' vraag ik. Maar er is niemand. Ik ben alleen.

ArjenvS

ArjenvS

• >250 berichten
  • 341 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 04 juni 2006 - 23:51

Ik zou zelfs aan Marco toe willen voegen:

Zoeken wij naar de eerste onbewogen beweger, oh topic starter?
It is a miracle that curiosity survives formal education.
~Albert Einstein

Phillip

Phillip

• >250 berichten
  • 588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 juni 2006 - 16:37

Ik denk dat hiermee bedoeld wordt dat het niet uitmaakt welke keuze je maakt. Je wordt achteraf pas bewust van een gemaakte keuze. Omdat er normaal gesproken veel onzekerheid aanwezig over hoe het zal uitpakken, voor het maken van een keuze.

hier was ik al bang voor, nl. wat ik ook mag doen of uitpluizen, het maakt gewoonweg géén verschil.
een mens handelt dus uit 'impuls' -ge doet "zomaar" iets- en achteraf wordt je dan geconfronteerd met het feit:'... en als ik nu het eens anders gedaan had,... dan zoud het zo niet geweest zijn....'
maar helaas, gedaande zaken nemen geen terug keer :P
en dan heb ik zoiets van, daar moet toch iets achtersteken maar wat :)
---
wat betreft mijn vgl met kip en ei:
hiermee wil ik bewijzen dat ik de vraag aan mijzelf stel: ben ik actie? of ben ik reactie?
of wordt "reactie" op een gegeven moment "actie" :P (zoiets als recarnatie, maw actie en reactie -alsook ketting reactie- wordt 'ooit' herboren.
maar dan zeg ik: dat kan niet! een boom dat je verbrandt wordt herleid tot as. en bij weten is as onherbruikbaar of niet soms? da's toch geen bodemverrijkend product zoals humus.

dat vraagt om discussie :roll:
ps: ik hoop dat iedereen ergens mij begrijp waar ik naartoe wil met deze topic.
ik zal mijn best doen :wink:
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 juni 2006 - 16:47

ja, as is een zeer goede voedingsbodem (waarom wonen er anders zoveel mensen vlak bij vulkanen?) dus dat is wel degelijk een kringloop :roll:
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -

Phillip

Phillip

• >250 berichten
  • 588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 juni 2006 - 18:49

ja, as is een zeer goede voedingsbodem (waarom wonen er anders zoveel mensen vlak bij vulkanen?) dus dat is wel degelijk een kringloop :P

als ik het goed begrijp is volgens u, causiliteit een kringloop :P
dus concreet: als er een ramp gebeurd -bv hier een vulkaan uitbarsting- dan zouden wij met z'n allen moeten zeggen:"eigen schuld, dikke buld" want ze moesten maar daar niet gewoond hebben.

da's bullshit :P
mocht jij een kroonprins zijn van Nederland, dan zou jij ook jou tijd niet verdoen hier, op deze forum. waarom? :P

kortom, da's géén antwoord man.
mijn vraag is én blijft: is de mens causaal? of niet? maw, als wij niet "actie" zijn, dan zijn wij "reactie". dat noemt 'logica'.

of leeft de mens op de stelling:"Sh#t happens"??? of op zijn Frans: 'que sera, s'est sera' of nog cru gesteld: "al mag USA of EU of iets anders van de wereldbol verdwijnen... het leven gaat verder. punt ander lijn uit.

tja :roll: ... dan zal de wetenschap hun conclusie maar moeten uit trekken zekers. nl, dat het mensleven niet gebaseer is op causaal.
wel, dan ben ik de laatste die dat tegen spreek 8) en ik ben niet de enigste.. :)

ik denk dat de mens een 'springbal' is tussen 'actie' & 'reactie', maw de mens heeft er geen vat op!

jdr

jdr

• >1k berichten
  • 1408 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 juni 2006 - 19:23

ik denk dat de mens een 'springbal' is tussen 'actie' & 'reactie', maw de mens heeft er geen vat op!

Afhankelijk van hoe je dit bekijkt.
Liever zou ik stellen dat de mens actie-reactie is.
De mens an sich evenals elk ander organisme is wel degelijk gebouwd om vat te krijgen op de wereld om hem heen.
Specifiek de mens kan als geen ander organisme zijn omgeving naar zijn hand zetten, ironisch genoeg zijn we wel gedetermineerd om dit te doen.
Onze wil is geen zelfstandig object die los valt te zien van het geheel...

Marco van Woerden

Marco van Woerden

• >250 berichten
  • 477 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 juni 2006 - 06:28

een mens handelt dus uit 'impuls' -ge doet "zomaar" iets- en achteraf wordt je dan geconfronteerd met het feit:'... en als ik nu het eens anders gedaan had,... dan zoud het zo niet geweest zijn....'
maar helaas, gedaande zaken nemen geen terug keer :roll:  
en dan heb ik zoiets van, daar moet toch iets achtersteken maar wat :P

Als ik dat correct begrepen heb van mijn colleges wetenschapsgeschiedenis, heerst in de monotheïstische moslimwereld het sterke gevoel dat God oppermachtig en alwetend is, en dat hij (voor traditionele moslims althans) overal aanwezig is. Dus ook bij de botsingen tussen atomen bijvoorbeeld, of het opgaan van de zon. Het gevolg is dat de vraag rijst: Als ik mijn hand in het vuur steek, voel ik dan pijn door het vuur, of moet ik 'het voelen van pijn' zien als een losse gebeurtenis die, net als 'het bestaan van vuur', zich manifesteert omdat God dat wil? Het christelijke causaliteitsgevoel is daarmee volslagen anders dan die van moslims. Er zijn in de loop van de menselijke geschiedenis tal van andere verklaringen gegeven waarom de dingen gebeuren zoals ze gebeuren.
Zo is er duidelijk een verschil tussen de manier waarop tegenwoordig de westerse natuurwetenschap naar de kwestie kijkt, en de manier waarop het christendom dat doet. De eerste gaat veel meer uit van sterke causale verbanden; over het algemeen volgt alles uit hetgeen daarvoor geschiedde.
'Moeder, is het al nacht?' vraag ik. Maar er is niemand. Ik ben alleen.

ArjenvS

ArjenvS

• >250 berichten
  • 341 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 06 juni 2006 - 10:21

Onderschrijvende wat Marco daar zegt wil ik toevoegen dat het dan dus niet meer de vraag is waarom of hoe iets nu geschiedt, maar waarom of hoe het eerste geschiedde.
It is a miracle that curiosity survives formal education.
~Albert Einstein

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures