van der Waals gasblender

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

van der Waals gasblender

ik kwam recent een blender programma tegen voor op de pda die behalve de ideale gaswet ook kan rekenen met de van der Waals formule. deze formule staat echter niet verder beschreven en voor het blenden van nitrox en trimix geeft dit programma andere waarden bij de twee rekenmethodes. wie kan mij het verschil uitleggen tussen de ideale gaswet en de van der Waals gaswet.

ja, ik ben dus een sportduiker

Gebruikersavatar
Berichten: 1.072

Re: van der Waals gasblender

De ideale gaswet is bedoeld voor ideale gassen. Daar gaan we van uit dat de moleculen geen onderlinge krachten uitwisselen en ook geen volume hebben. Van der Waals heeft hier rekening mee gehouden en verschillende gas eigenschappen in zijn formules verwerkt.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: van der Waals gasblender

Om maar even verder te gaan op Bro's antwoord;

warmte is eigelijk het bewegen van moleculen. Deze beweging kan in verschillende vormen voorkomen.

Als eerste natuurlijk het vliegen door een ruimte van de molecuul. Of, in het geval van een vloeistof, het bewegen van de molecuul in de vloeistof.

maar verder is warmte ook het roteren van een molecuul, om zijn as dus. En als laatste kunnen de verbindingen tussen de atomen in het molecuul gaan trillen. Bij hoge temperaturen kunnen sommige moleculen daarom ook uit elkaar vallen.

Nitrox en trimix hebben (waarschijnlijk) een veel andere atoomconfiguratie. En roteerd en trilt dus ook veel anders.

Nou weet ik niet veel van de VanderWaals formule voor gassen. Maar ik weet wel dat deze slimme Nederlander bekend is van zijn onderzoek in atoombindingen in moleculen. Na ff zoeken op het internet heb ik hiereen site waar de vergelijking uitgelegd staat, in het engels. Het blijkt dus dat hij moleculaire bindingen er bij betrekt. Deze zijn voor verschillende moleculen anders.

Re: van der Waals gasblender

Anonymous schreef:ik kwam recent een blender programma tegen voor op de pda die behalve de ideale gaswet ook kan rekenen met de van der Waals formule. deze formule staat echter niet verder beschreven en voor het blenden van nitrox en trimix geeft dit programma andere waarden bij de twee rekenmethodes. wie kan mij het verschil uitleggen tussen de ideale gaswet en de van der Waals gaswet.

ja, ik ben dus een sportduiker
Waar staat dit programmatje?

Re: van der Waals gasblender

Je kan het programma op de volgende site vinden.

http://www.barracuda-diving.nl

kijk hier onder download.

Greetz, Janco

Reageer