Springen naar inhoud

sfinx

• Log in om te kunnen reageren

timwaagh

timwaagh

• >250 berichten
  • 293 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 juni 2006 - 00:30

Ik heb eindelijk een idool en een doel gevonden (nuja dat laatste had ik al..maar een sub-doel). Ik wil sfinx worden.
Zoals je al ziet, ben ik nu nog geen sfinx, want die laatste zin was veels te duidelijk.
Volgens mij zijn er twee manieren om een boodschap over te brengen:
1. er zijn mensen die allerlei onzinnige taal uitbraken, gewoon om te bewijzen dat ze moeilijke woordjes kennen en daarom beter zijn. Dit noem ik morfosofen en hun stijl van praten noem ik morfosofie.
Deze mensen worden niet snel begrepen, daarom zijn andere mensen hartstikke blij als ze het eindelijk begrijpen en het allemaal zo simpel blijkt te zijn dat ze deze mensen gaan aanhangen. Dit worden daarom vaak cultleiders, politici, managers, psychotherapeutes, dat soort gespuis. Noemen we vaak alfa's, omdat de meeste alfa-vakgebieden rond deze soort zijn gebouwd.
(nu heb ik mensen lopen beledigen, maarja eerlijkheid voor alles he...ik heb nog veel meer politiek-incorrecte oordelen, dus voor mensen die snel beledigt zijn zou ik iets willen afraden)
2. er zijn mensen die geen onzinnige taal uitbraken, maar de hele tijd verder gaan op dezelfde manier. Deze mensen zijn duidelijk, productief enzovoort, maar ze gaan snel vervelen, juist om die reden. Dit worden meestal handarbeiders, militairen, kapsters, monteurs nuja je begrijpt het wel.
Deze mensen bouwen de beschaving op. Ik kan niet wat zij kunnnen en heb respect voor hen.

dat waren de twee manieren waarop ik dus niet met de wereld wil omgaan. De meeste beta-lui vallen denk ik onder de morfosofen. En ik zelf ook.
beide manieren zijn inneffectief. niet erg aantrekkelijk.
Maar ik probeer eraan te ontsnappen. daarom wil ik graag een derde manier van een boodschap over brengen mezelf aanleren, namelijk de manier waarop een sfinx dat doet.
een sfinx gebruikt meestal simpele woorden (in ieder geval in de verhalen die ik gelezen heb).
een sfinx is toch vaag en gaat niet snel vervelen.
een sfinx zegt niet als hij het even niet meer weet een moeilijk begrip. Hij is juist vaag met alledaagse begrippen.
Hier wil ik verder gaan met het defienieeren van de sfinx-persoonlijheid. gewoon om een betere, aantrekkelijkere manier van taalgebruik te ontwikkelen.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Revelation

Revelation

• >1k berichten
  • 2364 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 05 juni 2006 - 09:26

Op één punt ben je al sfinx, namelijk het verhaal is een beetje vaag. :roll: Ik kan hier niet echt een theorie noch een hypothese in vinden.

Volgens mij hoort dit meer thuis in algemene discussie.
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

ArjenvS

ArjenvS

• >250 berichten
  • 341 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 05 juni 2006 - 09:39

Sphinxen zijn helemaal niet vaag; ze zeggen alleen dingen die de ander niet begrijpt. De reden hiervoor is dat de Sphinx de waarheid weer probeert te geven en vandaar dat ik niet denk dat je het in je hebt. Jij wil gewoon doelbewust een image aanmeten.
It is a miracle that curiosity survives formal education.
~Albert Einstein

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 juni 2006 - 09:43

1. er zijn mensen die allerlei onzinnige taal uitbraken, gewoon om te bewijzen dat ze moeilijke woordjes kennen en daarom beter zijn. Dit noem ik morfosofen en hun stijl van praten noem ik morfosofie.  
Deze mensen worden niet snel begrepen, daarom zijn andere mensen hartstikke blij als ze het eindelijk begrijpen en het allemaal zo simpel blijkt te zijn dat ze deze mensen gaan aanhangen. Dit worden daarom vaak cultleiders, politici, managers, psychotherapeutes, dat soort gespuis. Noemen we vaak alfa's, omdat de meeste alfa-vakgebieden rond deze soort zijn gebouwd.....

....De meeste beta-lui vallen denk ik onder de morfosofen.

Je hebt het over 'alfa's' en 'beta's', volgens jou zijn deze beiden 'morfosofen'. Als je uit je nek lult, dan kan ik me voorstellen dat je bewust moeilijke woorden gebruikt om mensen in de luren te leggen. Echter als je 'beta's', welke zich voornamelijk bezig houden in de wetenschappelijke hoek het zelfde stempel wilt opdrukken, dan ben ik het niet met je eens. Wetenschap is zeer divers, elke vakgebied heeft dan ook zijn eigen vakjargon. Dit geld zowel voor de alfa wetenschap als de beta wetenschap. Dit is niet bedoeld om mensen in de luren te leggen, maar puur om het communiceren onderling van deze mensen te vereenvoudigen. voorbeeld: Ik kan het hebben over 'het centrale dogma' (om maar een voorbeeld te noemen), sommige mensen zullen me dan met rare ogen aankijken en zich afvragen waarover ik het heb. 'het centrale dogma' is echter veel korten dan 'de translatie van DNA naar RNA en de transcriptie van RNA naar eiwitten'. Deze termen worden gewoon gebruikt om de communicatie tussen mensen uit hetzelfde vakgebied te vereenvoudigen. Doordat wetenschappers met collega's in deze taal kunnen praten, kan het voorkomen dat dit ook buiten het wetenschap wereldje om ook gebeurd. Dit is gewoon een manier van praten die mensen zichzelf aanleren en is absoluut niet bedoeld om mensen in de luren te leggen.

Je verdeling van de wereld in deze groepen is wat mij betrefd veel te smal en incorrect. De 'sfinx' is volgens jou dus vaag met simpele woorden terwijl morfosofen vaag zijn met moeilijke woorden. Het enige verschil wat ik kan vinden is een gebrekkige woordenschat ( :wink: ). Zelf heb ik de eigenschap om mensen te overtuigen van bepaalde onderwerpen terwijl ik het zelf niet zeker weet of ik het wel bij het rechte eind heb. Waar ik hoop op discussie, geloven mensen me automatisch zonder zelf kritisch na te denken. Dit is denk ik een beter omschrijving van het probleem waar 'morfosofen' tegenaan lopen.
"Meep meep meep." Beaker

Marco van Woerden

Marco van Woerden

• >250 berichten
  • 477 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 juni 2006 - 10:15

maarja eerlijkheid voor alles he...ik heb nog veel meer politiek-incorrecte oordelen

Dit is trouwens ook niet altijd handig.
'Moeder, is het al nacht?' vraag ik. Maar er is niemand. Ik ben alleen.

timwaagh

timwaagh

• >250 berichten
  • 293 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 juni 2006 - 14:35

Sphinxen zijn helemaal niet vaag; ze zeggen alleen dingen die de ander niet begrijpt. De reden hiervoor is dat de Sphinx de waarheid weer probeert te geven en vandaar dat ik niet denk dat je het in je hebt. Jij wil gewoon doelbewust een image aanmeten.

Ik trek het me altijd erg aan als mensen kritiek op me hebben. Zoiets is net zoiets als voor anderen met drinken: je zou het niet moeten doen, het is nergens goed voor maar je doet het toch. Om die reden ben ik erg blij dat ik niet drink, anders was ik meteen alcoholist geweest.

Maar inderdaad, ik meet mezelf doelbewust een image aan. Ik vind NLP goed en dat is ongeveer de basis van NLP. Ik denk dat ik dan beter een succesvolle stijl kan modelleren die bij mij past, ook lijkt het me gewoon leuk om op een dergelijke manier te communiceren.
een heleboel inteligente mensen die dat uitstralen doen dat op een dergelijke manier. En door het kaf van het koren te scheiden, schijn je hiermee nog verder te kunnen komen dan de mensen die je modelleert.

Wouter: dat van die beta's en alfa's had ik misschien beter niet kunnen zeggen. Het was laat en inderdaad, mijn post is heel lelijk. Ik weet best dat moeilijke woorden hier niet werken en dat staat daar ook. Maar goed,
ik had een artikel uit de krant had gelezen (over morfosofen :roll: ) had ik een ingeving en ik had geen zin die te vergeten.
Overigens gaat het om de manier van communiceren die mensen gebruiken (en niet waar het voor bedoeld is). Ik verkeer in de veronderstelling dat ik vaak beta's die iets over hun vak vertellen aan een leek, moeilijke woorden heb horen gebruiken. daarom vallen ze meestal in moeilijke-woordjes stijl.
Dat daar misschien wat kennis achter zit, doet er niet eens meer toe als je het niet kan begrijpen.

marco: ik vind het vreemd als je je mening aanpast omdat dat beter in de smaak valt bij anderen. Ik ben liever koppig. ook als dat niet handig is.

voor revelation:
theorie: er zijn twee onaantrekkelijke manieren van communiceren.
hypothese: de manier van communicatie die een sfinx gebruikt zijn niet onhandig, omdat hij niet aan die twee manieren voldoet.
toets: de manier van communicatie van een sfinx imiteren en kijken of het nut heeft.
beetje freudiaans, niet zo heel erg goed hard te maken, maar het is een begin. En kijk de crackpot-index er even op na.

Karamelk

Karamelk

• >250 berichten
  • 252 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 juni 2006 - 01:37

om schopenhauer te citeren: denk anders dan de meesten, gebruik de woorden die de meesten gebruiken. of zoiets :)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures