Springen naar inhoud

geluid in een NS dubbeldekker

• Log in om te kunnen reageren

BakkerBart

BakkerBart

• >100 berichten
  • 142 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 september 2004 - 11:48

Als je welleens met de trein reist en je hebt welleens in een dubbeldekker gereist (je ziet hem vaak op traject Maastricht <-->amsteram) dan heb je vast welleens het geluidd gehoord tijdens deze rit. Het geluid heeft soms wat weg van een doedelzak, bij het optrekken lijkt het alsof er "geschakeld" word. Welke componenten zouden in een trein zo'n geluid kunnen veroorzaken...spoelen.. :shock: :?: Ik ga er vanuit dat ze het geluid niet bewust erin hebben gemaakt... 8)

edit: Deze trein dus
Geplaatste afbeelding

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 oktober 2004 - 12:47

Hey, leuk
... niemand?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

Bio

Bio

• >100 berichten
  • 159 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 oktober 2004 - 13:25

Ik weet inderdaad welk geluid je bedoelt. Maar is dat alleen bij een dubbeldekker, of gewoon bij de nieuwere types trein? Want ik heb het ook gehoord, maar dan op het traject Nijmegen-Roosendaal. En daar rijdt geen dubbeldekker.

Klinkt inderdaad wel als een soort versnellingsbak-achtig iets. Heren natuurkundigen/treintjeshobbyisten, vertel het ons!

Bro

Bro

• >1k berichten
  • 1072 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 oktober 2004 - 15:11

Ik weet wel dat er een op iedere as een traktie motor zit.

Ook weet ik dat een elektromotor het maximale koppel en mischien ook wel het maximale rendement bij laag toerental heeft. Dus zit er waarschijnlijk een automatische versnellingsbak in die opschakeld bij het harder gaan.

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 oktober 2004 - 18:01

Ik weet wel dat er een op iedere as een traktie motor zit.

Ook weet ik dat een elektromotor het maximale koppel en mischien ook wel het maximale rendement bij laag toerental heeft. Dus zit er waarschijnlijk een automatische versnellingsbak in die opschakeld bij het harder gaan.

Dit is inderdaad het meest waarschijnlijke. Zonder versnellingsbak komt die trein nergens.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 oktober 2004 - 20:23

Het is dus een zoem uit een mechanische overbrenging?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

Bro

Bro

• >1k berichten
  • 1072 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 oktober 2004 - 07:52

Het is dus een zoem uit een mechanische overbrenging?

Waarschijnlijk wel ja.

chablis

chablis

• >250 berichten
  • 420 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 oktober 2004 - 11:56

Nee, wat je hoort is het resultaat van de frequentie-omvormer. Deze maakt een wisselstroom met variŽrende frequenties zodat je het toerental en koppel kunt regelen. In de elektromotoren van de trein wekt dat weer resonatie op, en die hoor je.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures