Gaat (Veel) vreemde talen leren ten koste van iets anders?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 131

Gaat (Veel) vreemde talen leren ten koste van iets anders?

[Edit Veertje: Deze topic komt voort uit off-topic reacties in deze topic: http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...showtopic=31138 - gelieve verder on topic te blijven.]
Corazonherido schreef:PS.  Ik ben afkomstig van Malta.  Ik ben volledig drietalig opgevoed, wat in Malta vrij gebruikelijk is: Engels, Maltees en Modern Standaard Arabisch.  Van beroep ben ik licenciaat in de Romaanse filologie Spaans, Portugees, Frans en heb een diploma licenciaat Arabistiek (Arabisch, Turks en Perzisch).

Ik spreek vloeiend Engels, Nederlands, Duits, Frans, Spaans, Portugees, Arabisch, Turks en redelijk Perzisch... en ik kan je verzekeren: Nederlands is samen met het Turks de moelijkste taal die ik heb geleerd!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Zo, ik heb gehoord dat het Turks juist een vrij gemakkelijke taal is omdat ze tamelijk regelmatig is. Misschien dat je het Turks desondanks moeilijk vindt omdat het qua structuur nogal verschilt van de Indo-europese en Semitische talen.

Waarom je het Nederlands een moeilijke taal vindt, is me een raadsel. Het verschilt toch niet zo heel veel van het Duits of het Engels?

Berichten: 131

Re: Gaat (Veel) vreemde talen leren ten koste van iets anders?

albert davinci schreef:Ik zal die regeltjes nog eens goed bekijken en de rest van mijn leven onthouden.

Majstro, ik wist niet dat een mens zo veel talen kan leren.  

:roll:  
Dat kan ook niet, tenzij het ten koste gaat van iets anders, je weet wel, gevallen als van mensen die uit hun hoofd de tiendemachtswortel van een getal van dertig cijfers kunnen uitrekenen maar die niet kunnen zeggen of een pak melk meer of minder kost dan een auto.

Het geheim bestaat uit een oppervlakkige kennis van de basisbeginselen en weten waar uitgebreidere gegevens opgezocht kunnen worden als dat nodig is.
Je zou voor de CIA kunnen gaan werken, ze doen daar een moord (misschien wel letterlijk) voor een werknemer die zo veel talen beheerst :wink:  

Waar spreken ze eigenlijk nog Perzisch?
In Iran, Tadzjikistan en delen van Afghanistan. Het wordt misschien niet overal "farsi" (Perzisch) genoemd, maar het is wel ongeveer dezelfde taal.

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: Gaat (Veel) vreemde talen leren ten koste van iets anders?

majstro schreef:Dat kan ook niet, tenzij het ten koste gaat van iets anders, je weet wel, gevallen als van mensen die uit hun hoofd de tiendemachtswortel van een getal van dertig cijfers kunnen uitrekenen maar die niet kunnen zeggen of een pak melk meer of minder kost dan een auto.

Je zou voor de CIA kunnen gaan werken, ze doen daar een moord (misschien wel letterlijk) voor een werknemer die zo veel talen beheerst :wink:  

Waar spreken ze eigenlijk nog Perzisch?
In Iran, Tadzjikistan en delen van Afghanistan. Het wordt misschien niet overal "farsi" (Perzisch) genoemd, maar het is wel ongeveer dezelfde taal.
Sommige van die machtswortel mensen kunnen meestal wel alleen dat doen voor gehele getallen, waarmee het snel gewoon instuderen wordt.

Vraagje : is Tadzjikistan dan eerder Perzisch of Turks. Je hoort soms van de pan Turkische gedachte, die inhoudt dat er een groot Turks rijk opgericht wordt bestaande uit Oezbekistan, Turmenistan, Turkije, Kirgizie, Tadjzikistan en zelfs Xinjiang in China. Behoren de Tadzjieken eerder bij de Perzische of bij de Turkse groep?

Berichten: 39

Re: Gaat (Veel) vreemde talen leren ten koste van iets anders?

majstro, ik vind het toch wel wat ver gaan om te suggereren dat het beheersen van 8 tot 9 talen bij mensen ten koste zou gaan van iets anders. Volgens mij is dat voor iemand met een beetje aanleg vrij gemakkelijk te doen. Zelf spreek ik uiteraard vloeiend Nederlands, en ik denk dat ik Engels daar wel bij kan voegen. Duits spreek ik een heel klein beetje, Italiaans ben ik aan het leren. Latijn beheers ik ook redelijk, maar daar heb ik de laatste tijd weinig aan gedaan. Er zijn mensen die beheersen bijv. 40 talen. Dat gaat wel ver.

Berichten: 991

Re: Gaat (Veel) vreemde talen leren ten koste van iets anders?

kinderen van vroeg af aan 2 of 3 talen aanleren is geen enkel probleem. lagere schoolkinderen kunnen dat probleemloos aan (in tegenstelling tot de ouders) om thuis bvb uitsluitend nederlands te praten en op school uitsluitend frans/duits.

Berichten: 3.165

Re: Gaat (Veel) vreemde talen leren ten koste van iets anders?

Het zou inderdaad al heel veel helpen als je vanaf groep 1 de 3/4 belangrijke vreemde talen zou leren; Engels, Spaans, Duits en Frans.

De vlamingen leren pas engels in het middelbaar, dat verschil is te merken als ze Engels spreken, ik ben altijd nog blij dat ik mijn eerste Engelse lessen al in groep 6 heb gehad, dat scheelt volgens mij echt enorm veel.

Ik zelf geloof ook dat het de meeste mensen bij wie één deel van de hersenen uitzonderlijk is ontwikkeld ten koste gaat van een ander deel van de hersenen.

Albert Einstein en Isaac Newton waren vermoedelijk autistisch om maar een voorbeeld te noemen.

Ingenieurs, die dus goed zijn in exacte vakken, staan er bekend om dat ze vaak wat mindere sociale vaardigheden hebben.

Wubbo Ockels die astronaut is geworden en met lof slaagde voor wis-en natuurkunde is dyslectisch en heeft zelfs nog een jaar moeten blijven zitten.

Ligt het nu aan mij of zie je bij veel van die taalwonderen dat ze absoluut niet uit de voeten kunnen met getallen.

Kortom, wat ze zeggen over het grote verschil tussen de exacte leerlingen en de niet-exacte leerlingen daar zit volgens mij wel veel in.

Ikzelf ben meer een beta, maar ik kon ook goed uit de voeten met Engels en Nederlands maar voor beide typen vakken moest ik toch wel werken om een 8 of een 9 te halen. Daarentegen was ik van nature goed in tekstverklaren en opstel schrijven maar dat is niet zo vreeemd als je wat exacter bent omdat daar toch ook veel logica bij komt kijken. Mijn Duits en Frans daarentegen was juist weer rampzalig dus ik twijfel er niet aan dat ik van nature meer een beta ben.

Berichten: 131

Re: Gaat (Veel) vreemde talen leren ten koste van iets anders?

evilbu schreef:
majstro schreef:
Dat kan ook niet, tenzij het ten koste gaat van iets anders, je weet wel, gevallen als van mensen die uit hun hoofd de tiendemachtswortel van een getal van dertig cijfers kunnen uitrekenen maar die niet kunnen zeggen of een pak melk meer of minder kost dan een auto.

Je zou voor de CIA kunnen gaan werken, ze doen daar een moord (misschien wel letterlijk) voor een werknemer die zo veel talen beheerst :wink:  

Waar spreken ze eigenlijk nog Perzisch?
In Iran, Tadzjikistan en delen van Afghanistan. Het wordt misschien niet overal "farsi" (Perzisch) genoemd, maar het is wel ongeveer dezelfde taal.
Sommige van die machtswortel mensen kunnen meestal wel alleen dat doen voor gehele getallen, waarmee het snel gewoon instuderen wordt.

Vraagje : is Tadzjikistan dan eerder Perzisch of Turks.
Tadzjieks wordt blijkbaar door de meeste taalkundigen als een Perzisch dialect met veel Russische leenwoorden beschouwt.

Het Perzisch is net als het Nederlands een Indo-europese taal. Het Turks behoort tot een andere taalfamilie. Wel heeft het Tadzjiekse Perzisch ook woorden van het Oezbeeks overgenomen, wat een taal is die nauw verwant is aan het Turks. En verder komen er in het Perzisch heel veel Arabische woorden voor, en Arabisch behoort ook weer tot een andere taalfamilie. Zo zit het dus.

Vermeldenswaardig is verder nog dat men in Tadzjikistan nog steeds meestal het Cyrillische alfabet gebruikt, hoewel men officieel ernaar schijnt te streven om het Arabische schrift weer te gaan gebruiken. Of dat er ooit echt van komt, moet nog worden afgewacht; het Arabische schrift is moeilijker te leren dat het Cyrillische, en is feitelijk voor het Perzisch ook niet zo geschikt.
 Je hoort soms van de pan Turkische gedachte, die inhoudt dat er een groot Turks rijk opgericht wordt bestaande uit Oezbekistan, Turmenistan, Turkije, Kirgizie, Tadjzikistan en zelfs Xinjiang in China.  Behoren de Tadzjieken eerder bij de Perzische of bij de Turkse groep?
Bij de Perzische dus. Oezbeeks, Turkmeens, Turks, Kirgizisch en Oejgoers zijn wel aan elkaar verwant. Ook het Kazachs en het Azerbaidzjaans zijn Turkse talen.

Berichten: 131

Re: Gaat (Veel) vreemde talen leren ten koste van iets anders?

majstro, ik vind het toch wel wat ver gaan om te suggereren dat het beheersen van 8 tot 9 talen bij mensen ten koste zou gaan van iets anders. Volgens mij is dat voor iemand met een beetje aanleg vrij gemakkelijk te doen. Zelf spreek ik uiteraard vloeiend Nederlands, en ik denk dat ik Engels daar wel bij kan voegen. Duits spreek ik een heel klein beetje, Italiaans ben ik aan het leren. Latijn beheers ik ook redelijk, maar daar heb ik de laatste tijd weinig aan gedaan.'
Ja, maar al de talen die je noemt zijn Indo-europees, en dus verwant, wat het aanleren ervan wel vergemakkelijkt. Bovendien stamt het Italiaans als Romaanse taal van het Latijn af. Als je Latijn kent, kost het leren van Romaanse talen natuurlijk minder moeite. Verder behoren Nederlands, Duits en Engels alle drie tot de westelijke tak van de Germaanse subfamilie van het Indo-europees, wat betekent dat ze objectief gezien niet zo erg veel van elkaar verschillen.
Er zijn mensen die beheersen bijv. 40 talen. Dat gaat wel ver.
Ik heb jaren geleden toen ik nog TV keek (tegenwoordig vind ik dat tijdverspilling) eens een Vlaming in een programma gezien die ook veel talen sprak. Hoeveel weet ik niet meer, maar wel meer dan 10 geloof ik. Die man leek me geestelijk vrij normaal, maar hij vertelde wel dat hij een vreselijk slecht richtingsgevoel had (dat heb ik trouwens ook) en dat hij op weg naar de studio verdwaald was, wat hem heel vaak overkwam. Tja, het menselijk brein bestaat nu eenmaal uit een eindig aantal cellen.

En ja, 40 talen is indrukwekkend, maar vergeet niet dat de meeste talen niet op zichzelf staan. De Turkse talen vormen bijvoorbeeld een vrij homogene groep. Ik heb gehoord dat Turken om een elementair niveau met de sprekers van Turkse talen in Centraal-Azië kunnen spreken zonder dier taal geleerd te hebben. Als je Turks kent, is het waarschijnlijk vrij gemakkelijk om nog een stuk of 10 verwante talen onder de knie te krijgen.

En wat noem je "beheersen"? Ik vind dat ik zelf het Engels wel aardig beheers en ik denk dat ik meer Engelse woorden ken dan de meeste moedertaalsprekers. Maar toch moest ik een paar dagen geleden opzoeken wat een "kinderwagen" in het Engels was, want dat wist ik niet. En toen ik het had opgezocht, had ik niet het gevoel van "o ja!", dus kennelijk heb ik ook nooit geweten.

En dan heb je natuurlijk nog het verschil tussen actieve en passieve beheersing, en het verschil tussen gesproken en geschreven taal, dus op zich is het lastig te beoordelen of iemand die 10 talen spreekt, werkelijk een grotere talenkenner is dan iemand die er 40 spreekt. Misschien spreekt de eerste wel 9 talen vloeiend en de tweede 39 gebrekkig. Of misschien zijn de 10 talen sterk van elkaar verschillend terwijl die 40 tot drie of vier onderling nauw verwante groepen behoren die bij slechts een of twee taalfamilies ingedeeld kunnen worden.

Berichten: 39

Re: Gaat (Veel) vreemde talen leren ten koste van iets anders?

Maar toch moest ik een paar dagen geleden opzoeken wat een "kinderwagen" in het Engels was, want dat wist ik niet.
"buggy"? :roll: :P

Nee ehm je hebt natuurlijk wel een punt :P Maar ik denk dat 10 talen best mogelijk is

Berichten: 6

Re: Gaat (Veel) vreemde talen leren ten koste van iets anders?

Tja.. da's uiteraard een lastige vraag. De meerderheid van de inwoners van Tadzjikistan spreken een taal die afgeleid is van het Perzisch maar toch met het Cyrillische alfabet wordt geschreven. Een beetje van beiden dus... maar meer weet ik er ook niet over.

Berichten: 6

Re: Gaat (Veel) vreemde talen leren ten koste van iets anders?

Majstro:

Veel talen spreken gaat volgens jou ten koste van andere dingen. Daar ben ik het helemaal niet mee eens. Het feit dat ik twee universitaire diploma's heb staaft dit toch een klein beetje, niet.. en het is heus niet alleen 'taal' in zulke opleidingen. Voorzichtig zijn met wat je beweert. Mijn 'veeltaligheid' is gewoon heel geografisch bepaald geweest. Daarenboven heb ik mij tijdens mijn studies erg verdiept in verschillende talen. Best mogelijk hoor!

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: Gaat (Veel) vreemde talen leren ten koste van iets anders?

Bij de Perzische dus. Oezbeeks, Turkmeens, Turks, Kirgizisch en Oejgoers zijn wel aan elkaar verwant. Ook het Kazachs en het Azerbaidzjaans zijn Turkse talen.
En is die verwantschap ongeveer hetzelfde etnisch? Ik bedoel liggen Oezbeken, Kirgiziërs,... qua afstammig dichter bij Turken, en Tadzjieken bij Iraniërs.

Moet je nu Perzisch of Farsi zeggen??

Berichten: 3.165

Re: Gaat (Veel) vreemde talen leren ten koste van iets anders?

Het feit dat ik twee universitaire diploma's heb staaft dit toch een klein beetje, niet..
Nee hoor, dat staaft niets.

Leren is maar één van de vele vaardigheden die een mens moet hebben om succesvol te zijn.

Bovendien heb je voor heel veel universitaire studies of geen talen nodig of geen getallen en ik denk dat je daar juist een gebrek ziet bij de echte talenknobbels; nl. in de logica, ruimtelijke oriëntatievermogen, technisch inzicht en dergelijke.

Ook ik geloof dat een groot intellectueel talent voor één iets (bijna) altijd ten koste gaat van iets anders. Als je toevallig in Vlaanderen opgroeit dan leer je ook al automatisch Frans, dus dan kan je eventueel al 3 talen vloeiend spreken. Als je dan tijdens je studie nog 1 of 2 extra talen leert dan heb je al snel 5 talen onder de knie.

Echter iemand die 10 talen vloeiend spreekt zonder daar een groot deel van zijn vrije tijd in te hebben gestopt dat is toch een heel ander verhaal.

Berichten: 2

Re: Gaat (Veel) vreemde talen leren ten koste van iets anders?

Ik spreek zeer goed Nederlands, Frans, Engels, Duits en Spaans. Nederlands en Duits zijn mijn moedertalen. Frans en Engels gebruik ik dagelijks in mijn beroep. Ik heb Spaanse vrienden waarmee ik geregeld bel en chat, en ik probeer constant een Spaanse novel te lezen. Ik ben er wel van overtuigd dat je constant met die talen moet bezig zijn om ze 'zeer goed' te blijven spreken.

Ik studeer zelf ook Arabisch en Turks aan unief. Ik dacht daarmee origineel te zijn, maar blijkbaar niet! :roll: . Dit zijn erg moeilijke talen en ook hiermee ben ik vrijwel elke dag een tijdje bezig. Ondertussen ben ik wel een 'geavanceerde' na verschillende jaren.

Zeven talen onderhouden is inderdaad geen gemakkelijke opgave. Je moet er wel elke dag mee bezig zijn. Maar ik geloof wél dat het kan. Ik lees hier op het forum dat er 'gevallen' bekend zijn die 40 talen spreken. Dat lijkt me toch erg kras. Ik geloof niet dat je meer dan 10 talen vloeiend kan leren spreken.

Berichten: 131

Re: Gaat (Veel) vreemde talen leren ten koste van iets anders?

evilbu schreef:
majstro schreef:
Bij de Perzische dus. Oezbeeks, Turkmeens, Turks, Kirgizisch en Oejgoers zijn wel aan elkaar verwant. Ook het Kazachs en het Azerbaidzjaans zijn Turkse talen.
En is die verwantschap ongeveer hetzelfde etnisch? Ik bedoel liggen Oezbeken, Kirgiziërs,... qua afstammig dichter bij Turken, en Tadzjieken bij Iraniërs.

Moet je nu Perzisch of Farsi zeggen??
"Perzisch" in het Nederlands en "Farsi" in het Perzisch. Die namen hebben overigens dezelfde oorsprong, maar meer durf ik er niet over te zeggen. We zijn namelijk al weer vrij ver van de topic afgedwaald ;-)

Reageer