[scheikunde/biologie]eiwitafbraak in de zaadlob

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 20

[scheikunde/biologie]eiwitafbraak in de zaadlob

Hallo,

wederom een vraag:P

Ik ben afgelopen tijd bezig geweest met een onderzoek voor een praktische opdracht voor scheikunde/biologie. De onderzoeksvraag is 'Wat gebeurt .er met de eiwitconcentratie in de zaadlob tijdens het groeiproces van een tuinboon?'

Nu hebben we een fotospectrometrische bepaling gedaan. Daar kwam ondermeer een waarde uit van een absorptie van 0,145. Na het maken van een glutamine(aminozuur, we hebben namelijk eerst de eiwitten gehydrolyseerd) ijklijn, kwam ik er in de tuinboon 1,6 mmol/l glutamine in zit.

Als ik het dan terugreken hoeveel gram glutamine ik heb:

1,6 mmol/l --> 0,0016 mol/l --> (0,0016 * 146(molmassa glutamine))= 0,2336 gram glutamine in tuinboon.

0,2336/2,3371 * 100 = 9,8% glutamine in de tuinboon, waarbij 2,3371 gram het gewicht van een tuinboon is zonder vocht.

Nu vraag ik mij af, is 9,8% glutamine voor een tuinboon niet heel erg veel, of is dit getal het totaal eiwitgehalte in de tuinboon???

Ik heb verschillende bronnen geraadpleegt maar die geven allemaal uiteenlopen de waardes (waar ik overigens de eenheid nog steeds nog niet van begrijpe).. bijv: ttp://www.hort.purdue.edu/newcrop/duke_energy/Vicia_faba.html

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, met goed geargumenteerde uitspraken. En eventueel kunnen wijzen op een fout.

Mvg Rick

[/list]

Berichten: 284

Re: [scheikunde/biologie]eiwitafbraak in de zaadlob

Bij de omrekening van mol/l naar gram is plots de liter verdwenen. Je geeft te weinig details om te kunnen nagaan of daar misschien de oorsprong van je probleem schuilt.

Reageer