Springen naar inhoud

krachten in een ramp (springschans)

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 28 september 2004 - 22:24

stel je fiets met een bepaalde constante snelheid een ramp (een ramp als een springschans voor een fiets) op waarvan de heling een constate straal volgt. Daar waar de helling de grond raakt is de raaklijn van de boog.

ik denk dat de kracht die onmidelijk op de ramp uitgevoert wordt door de fiets de centripetale kracht (en de zwaartekracht van de) is kan iemand dat bevestigen ??

voor mijn gevoel is dit namlijk niet zo.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 september 2004 - 14:54

de kracht die je op de ramp uitvoert is afhankelijk van de plaats waarf je bent op dat moment, ben je aan het begin van de schans, is de kracht klein, ben je in het midden van de schans is de kracht groot, aan het eind van de schans is de kracht weer klein omdat je van de schans af vliegt.

Mischien moet je voor deze drie tijdstippen is een tekening maken van het wiel en de ramp, teken dan de kracht vectoren in de goede richting en het zal allemaal wat duidelijker lijken.

• Gast

Geplaatst op 29 september 2004 - 20:08

dat is inderdaad wat ik dacht en de verschillende krachten mechanica schema's heb ik ook al gemaakt.

maar het bepalen van de kracht op welk tijdstip is een lastiger verhaal voor mij. Ik neem aan dat op het moment van het afbuigen van een kracht die een circelvormige baan volgt dat er dan uit het zwaarte punt van de fiets en de bestuurder een kracht ontwikeld die loodrecht op het loop vlak van de baan is. de kracht denk ik te kunnen bepalen met:

F=(mv²)/r

dit is hoogwaarschijnlijk de grootste kracht in het midden en ik denk dat deze al onstaat wanneer de fietser zich met 2 wielen op de ramp bevind. dan word de kracht namelijk constant afgebogen tot op het moment dat de fietser met 1 wie de ramp verlaat.

maar ik weet dat niet zeker. kan het namelijk niet testen.

hoe de krachten verder in de ramp gaan weet ik wel.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures