Verwijderen off-topic berichten te streng

Reageer
Berichten: 131

Verwijderen off-topic berichten te streng

[Edit Veertje: Deze post stond oorspronkelijk in deze topic: http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...showtopic=31138 ]
Ook uit deze topic heb ik weer wat berichten af moeten splitsten naar hier: http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...showtopic=31220 .  Ik zou het bijzonder op prijs stellen als we nu eens on topic konden blijven. De volgende posts die niet on topic zijn splits ik niet meer af, maar ga ik verwijderen. Ik wil best moeite doen om alle posts een kans te geven, maar dan moeten jullie ook moeite doen om je aan de regels van dit forum te houden.
Dat is nogal streng. Als iemand naar aanleiding van een bericht een opmerking maakt of een vraag stelt die slechts zijdelings met het oorspronkelijke onderwerp te maken heeft maar die wel past in het desbetreffende forum, moeten de andere deelnemers daar dan niet op reageren omdat zo'n reactie off-topic zou zijn?

Het lijkt me dat het juist een taak van de moderator is om in zo'n geval de nieuwe discussie af te splitsen. Ik zou zeggen, verwijder berichten die niets met taal te maken hebben en splits de rest gewoon af. Zo blijft het forum levendig.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Verwijderen off-topic berichten te streng

De topic die gaat over Engelse grammatica was op zijn beurt een afsplitsing uit een topic getiteld: gruwelijke taalzonden. Uit die topic moesten tevens alle posts over de moeilijkheidsgraad van de Nederlandse (nieuwe) spelling verplaatsts worden naar een al bestaande topic over dat onderwerp ( http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...showtopic=15828 ).

Het uitzoekwerk, de verplaatsingen, en alle cross-verwijzings posts die ik nog moest plaatsen zodat jullie je posts nog konden vinden kostten me samen iets meer dan een half uur.

Toen begon jij in de topic over Engelse grammatica alweer meteen off-topic te gaan door antwoord te geven op iets waar helemaal geen antwoord op nodig was (had je ook in een PB kunnen doen bijvoorbeeld), wat resulteerde in deze topic: http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...showtopic=31220 . Weer tien minuten werk. Alleen maar omdat jij het nodig vond om je filosofische inzichten over hoe het leren van talen in zijn werk gaat perse in die topic, over Engelse grammatica, met ons moest delen.

Nu vind ik het helemaal niet erg om regelmatig ergens wat werk aan te hebben, maar ik wordt er niet goed van als ik de moeite doe om orde in de zaak te brengen, daarbij vriendelijk vraag om on-topic te blijven en er vervolgens gewoon met de pet naar gegooid wordt.

In andere topics weten mensen wel on-topic te blijven hoor, zo moeilijk is dat niet.

Je hoeft trouwens niet op een off-topic vraag te antwoorden. Je kunt ook melden dat je het een interessante vraag vindt en dat je er een nieuwe topic over gaat openen (zo'n post laat ik altijd staan uiteraard) waarbij je naar die nieuwe topic verwijst. Ook dat wordt vaak gedaan. Kost je wat werk, maar hee, dat heb je er vast wel voor over toch?
Het lijkt me dat het juist een taak van de moderator is om in zo'n geval de nieuwe discussie af te splitsen. Ik zou zeggen, verwijder berichten die niets met taal te maken hebben en splits de rest gewoon af. Zo blijft het forum levendig.
Zo, is dat zo?

Ik zie het anders: ik ben er om de regels te handhaven. In de regels stellen wij dat een post iets moet bijdragen aan de discussie. Die regels is er niet voor niets. We zijn geen chatforum waarbij elke topic overal en nergens over gaat. Als jij in een topic ergens anders over wil praten dan de topicvraag/stelling dan is het aan jou om daar een nieuwe topic over te openen. Die moeite moet jij dus doen. En het forum blijft er net zo levendig bij.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Verwijderen off-topic berichten te streng

Exact Veertje. Het is de taak van de moderators om in te grijpen als het mis gaat, maar de gebruikers moeten wel hun best doen omn hun bijdragen volgens de regels en in de juiste forums/topics te plaatsen. Vergeet niet dat moderators hun werk vrijwillig doen om het forum leuk en kwalitatief te houden. Dan is het toch niet teveel gevraagd voor de gebruikers om ook hun best te doen hiervoor met hun eigen bijdragen?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 131

Re: Verwijderen off-topic berichten te streng

Veertje schreef:De topic die gaat over Engelse grammatica was op zijn beurt een afsplitsing uit een topic getiteld: gruwelijke taalzonden. Uit die topic moesten tevens alle posts over de moeilijkheidsgraad van de Nederlandse (nieuwe) spelling verplaatsts worden naar een al bestaande topic over dat onderwerp ( http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...showtopic=15828 ).  

Het uitzoekwerk, de verplaatsingen, en alle cross-verwijzings posts die ik nog moest plaatsen zodat jullie je posts nog konden vinden kostten me samen iets meer dan een half uur.
Ik had gedacht dat het minder werk was, maar nu zie ik waar het probleem zit. Als iemand reageert op een bericht waarin een nieuw gespreksonderwerp wordt geïntroduceerd, kan de software niet zien of er op het nieuwe of op het oorspronkelijke onderwerp wordt gereageerd, of op beide, zodat de moderator een hoop handwerk moet doen.

Eigenlijk zou er daarvoor een soort "newtopic-tag" moeten worden ingevoerd. Dan krijg je iets als.

blablabla

blablabla

[newtopic=Gaat het leren van veel talen ten koste van iets anders?]

Overigens denk ik dat blablabla...

[/newtopic]

Reageert iemand dan op dat bericht, dan zou het programma zien dat het bericht meer dan één gespreksonderwerp bevat, zodat het voor elk daarvan een apart invoervenster kan openen (waarbij degene die reageert naar believen op een of meer van de onderwerpen kan reageren). Na het bevestigen kunnen dan de reacties automatisch in de van toepassing zijnde topic worden geplaatst.

Maar ik dwaal weer af. Een dergelijke feature kent de voor dit forum gebruikte software kennelijk niet, dus zal ik in de toekomst proberen bij het oorspronkelijke gespreksonderwerp te blijven.

Reageer