(pseudo-)wetenschap

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer

(pseudo-)wetenschap

kan iemand mij de defenities geven van wetenschap en pseudowetenschap?? thnx 8)

Re: (pseudo-)wetenschap

Volgens mij bestudeert de wetenschap de werkelijkheid en de pseudowetenschap bestudeerd zaken ontsproten uit de fantasie van de mensen.

:shock:

Re: (pseudo-)wetenschap

Dus pseudo-wetenschap gaat bijvoorbeeld over goden en mythes en nog meer van die ****??

dan weet ik wel genoeg dacht ik.

tnhx again :shock:

Re: (pseudo-)wetenschap

pseudo wetenschap betekent, derde persoon enkelvoud tegenwoordige tijd: stam plus t, volgens mij dat je probeert wetenschap te beoefenen, maar dat je het niet volgens de regels speelt. je bewijst iets niet goed, een onderzoek is niet empirisch, etcetera.

dus pseudo wetenschap houdt niet een aparte groep van gebieden in, maar het zegt iets over de manier waarop je de zaak aanpakt.

mythes en dergelijke zaken vallen naar mijn mening onder ofwel geschiedenis, ofwel literatuur, ofwel verhalen voor bij het haardvuur.

een voorbeeld van een mythe is die van het bestaan van een hogere cq goddelijke macht. er zijn mensen die dit proberen te bewijzen, en sommigen zeggen dat ze dat ook gedaan hebben. vaak, zo niet altijd, blijkt dit dan toch niet vast te stellen, of toch niet op verantwoorde wijze onderzocht, waardoor het betreffende onderzoek naar de categorie pseudo wetenschap moet worden verwezen.

Gebruikersavatar
Berichten: 115

Re: (pseudo-)wetenschap

. "  bewijst iets niet goed, een onderzoek is niet empirisch, etcetera."


Om aan te geven of een onderzoek al dan niet empirisch is moet men wel weten wat empirisch is. Worden hieronder alleen de tastbare waarnemingen verstaan, of mag je ook zeggen dat iets empirisch is als je het ervaart (dus voelt/geestelijk beleeft)?

In dit laatste geval zou namelijk mijns inziens de grens tussen de twee wetenschappen vervagen. Misschien is de psychologie hier wel een voorbeeld van: empirisch onderzoek van de gevoelswereld/gedachtenwereld. En die wereld strekt zo ver men maar wilt dat het strekt...
aha!

Reageer