[natuurkunde] Arbeid en Energie rollen over een helling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 10

[natuurkunde] Arbeid en Energie rollen over een helling

Goeden avond mensen,

Zou iemand mij kunnen helpen ik heb deze som uitgewerkt in het boek. Ik heb de antwoorden goed maar mijn vraag is heb ik het goed aangepakt ?

Alvast bedankt

Vraag 22.

Afbeelding

Afbeelding invoegen



a. bereken de geleverde arbeid per man als je de rolwrijving verwaarlos. (hoek 30’ hoogte vqn grond tot laadklep 1.5 meter)

Dus eerst F = m x g dus 160 kg x 9.81 N = 1569.6 N

1.5 meter x 2 = 3 meter omdat 1 2 √3



Ik heb de 1569.6 ontbonden F // = F . cos (x)



1569.6N . cos (30) = 1359

1569.6 . sin (30) = 784.5 ik heb 784.5 nodig om de steen te bewegen Fz op de helling

Dus 784.5 x 3 meter = 2352 gedeeld door 2 mannen = 1177.2 J

b. Bereken de geleverde arbeid per man als de mannen het vat in de auto tillen in plaats van rollen.

Dus 1569.6 x 1.5 meter = 2354.4 / 2 = 1177.2 J

Berichten: 866

Re: [natuurkunde] Arbeid en Energie rollen over een helling

Ik denk dat alles wat je berekent in het eerste deel van het antwoord correct is. Alleen heb je meer berekend dan nodig is : je weet uiteindelijk zelfs met hoeveel kracht de mannen moeten duwen en ook hoelang de schuine plank is. Dat zijn 2 getallen die eigenlijk niet eens gevraagd waren.

Ikzelf zou geredeneerd hebben dat de arbeid die ze samen verrichten gelijk moet zijn aan de arbeid die verricht wordt door het vat vertikaal op te tillen, zelfs als die verplaatsing langs een kronkelende, of in dit geval schuine, wrijvingsloze weg zou gaan.

Maar je eigen berekening toont in elk geval wel dat je een en ander begrepen hebt.

Reageer