[Materiaalkunde] Buiging multiplex vs staal voor boekenplank

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3

[Materiaalkunde] Buiging multiplex vs staal voor boekenplank

Ik wil een boekenplak maken van totaal 36mm dik, 1500mm lengte en 460mm breedte. Ik dacht deze te maken van een multiplex plank van 36mm dik. Vraag is of deze niet te veel zal doorbuigen?

Mijn idee is om de doorbuiging te voorkomen de boekenplank samen te stellen uit stalenkokers van 18mm dik en 30mm breed en dan meerdere naast elkaar. Boven op de stalenkokers dan een 18mm multiplex plank. (de eerste 18mm dikte zie je niet van daar eventueel samenstellen)

Klopt het dat een stalen koker van 30mm breed, 18mm hoog en 1500mm lang minder doorbuigt dan een multiplexlat van dezelfde afmeting?

Buigt multiplex minder door als er meer opleg punten zijn en daarbij wordt de boekenplank dan langer? Aan weerszijde van de overspanning van 1500mm zijn nog 2 kleinere overspanningen van 720mm.

(hopelijk in het juiste topic gestart)

Berichten: 283

Re: [Materiaalkunde] Buiging multiplex vs staal voor boekenplank

Multiplex van 3,6 cm dat lijkt me voor een overspanning van 1,5 m ruim voldoende behalve misschien als je de hele plank vol stouwt met statenbijbels. Wat het verschil met staal betreft de plaatdikte waaruit de koker gemaakt is speelt hier natuurlijk ook een rol. Verder heeft multi-plex na verloop van tijd de neiging mogelijk toch krom te trekken ook door kruip van de lijm maar of dat bij deze dikte en constellatie gebeurt???

Berichten: 4.502

Re: [Materiaalkunde] Buiging multiplex vs staal voor boekenplank

De doorbuiging van elke balk of plaat wordt minder door de meerdere steunpunten die je noemde.Op een gegeven ogenblik gaat de spanning boven een tussensteunpunt een grotere rol spelen.Ik ga wel uit van een gelijkmatige belastingen niet dat bijv.een of meerdere vakken leeg zijn.Je moet in een dergelijk geval een aantal berekeningen naast elkaar maken en dan de ongunstigste waarden nemen!

Een sterkteberekening met materiaalgegevens van je multiplex is dus van belang.

Overigens bij je oplossing van kokerstaalprofielen naast elkaar,dat zou je veel geld kosten en ik denk net als Marcus,dat je multiplex voor normaal gebruik sterk genoeg is en dus de enigste versterking zou kunnen wezen om platen te nemen van ca.300 cm!

Berichten: 866

Re: [Materiaalkunde] Buiging multiplex vs staal voor boekenplank

@ jurriaan Buigt multiplex minder door als er meer opleg punten zijn en daarbij wordt de boekenplank dan langer? Aan weerszijde van de overspanning van 1500mm zijn nog 2 kleinere overspanningen van 720mm.

Het antwoord van oktagon kan ik wel inkomen. Bij zo een plaat op meerdere steunpunten zal de doorbuiging in het middenvak ook wel verkleinen, zelfs als de zijvakken niet belast zijn, op voorwaarde dat de plaat op de eindpunten niet alleen maar opligt, maar zo is bevestigd dat ze daar niet omhoog kan komen als je het middenvak belast Door de zijvakken ook te belasten verkleint de doorbuiging in het middenvak nog meer.

Ik denk ook, met marcus, dat 36 mm voor 1,5 meter middenvak voldoende is.

Persoonlijk heb ik zeer slechte ervaring met het doorzakken op lange termijn (20jaar) van 20mm dikke boekenplanken op 2 steunpunten. En nee, die planken worden bij het doorbuigen niet langer zodat ze uiteindelijk bijna van de latten vallen waar hun uiteinden voorlopig nog net opliggen.

Misschien heb ik je vraag over dat langer worden verkeerd begrepen :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: [Materiaalkunde] Buiging multiplex vs staal voor boekenplank

Om de twee jaar de plank omdraaien?

Berichten: 582

Re: [Materiaalkunde] Buiging multiplex vs staal voor boekenplank

jurriaan schreef:Ik wil een boekenplak maken van totaal 36mm dik, 1500mm lengte en 460mm breedte. Ik dacht deze te maken van een multiplex plank van 36mm dik. Vraag is of deze niet te veel zal doorbuigen?

Mijn idee is om de doorbuiging te voorkomen de boekenplank samen te stellen uit  stalenkokers van 18mm dik en 30mm breed en dan meerdere naast elkaar. Boven op de stalenkokers dan  een 18mm multiplex plank. (de eerste 18mm dikte zie je niet van daar eventueel samenstellen)

Klopt het dat een stalen koker van 30mm breed, 18mm hoog en 1500mm lang minder doorbuigt dan een multiplexlat van dezelfde afmeting?

Buigt multiplex minder door als er meer opleg punten zijn en daarbij wordt de boekenplank dan langer? Aan weerszijde van de overspanning van 1500mm zijn nog 2 kleinere overspanningen van 720mm.

(hopelijk in het juiste topic gestart)
Het gaat er natuurlijk ook om wat de wanddikte is van de kokers. Verder is de afstand van de steunpunten van belang.
Het eerste wiel was echt niet rond

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Materiaalkunde] Buiging multiplex vs staal voor boekenplank

Wil je optimaal gebruik maken van je stalen kokerprofielen, dan kun je ze beter hoogkant zetten. En dan een plaat multiplex van 6mm er op.

Berichten: 3

Re: [Materiaalkunde] Buiging multiplex vs staal voor boekenplank

late reactie het boekenplank verhaal lag stil.

Boekenplank langer worden, nu ik dat nalees denk ik wat heb ik daarmee bedoeld?

Bedankt voor de reacties! Ik ga voor enkel een multiplex plaat van 36mm dik en 3000mm lang

Berichten: 582

Re: [Materiaalkunde] Buiging multiplex vs staal voor boekenplank

jurriaan schreef:late reactie het boekenplank verhaal lag stil.

Boekenplank langer worden, nu ik dat nalees denk ik wat heb ik daarmee bedoeld?

Bedankt voor de reacties! Ik ga voor enkel een multiplex plaat van 36mm dik en 3000mm lang
De plank gemaakt van muliplex zal doorbuigen en kruipverschijnselen vertonen indien deze niet op meerdere plaatsen wordt ondersteund.
Het eerste wiel was echt niet rond

Berichten: 3

Re: [Materiaalkunde] Buiging multiplex vs staal voor boekenplank

ik ga hem nu zo maken dat ie 4 oplegpunten heeft. In het verlengde van de oplegpunten maak ik dan 'wanden' waarop dan de volgende plank komt te liggen.

Reageer