Springen naar inhoud

[economie] vraag: inkomensverschillen

• Log in om te kunnen reageren

Andreetje

Andreetje

• >25 berichten
  • 51 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 juni 2006 - 13:24

voor het vak economie moet ik een opdracht maken met een aantal vragen.
maar ik kom er niet helemaal uit :roll:

Vraag:
Hoe ontstaan inkomensverschillen?
en de vraag:
Wil de Nederlandse regering de inkomensverschillen verkleinen?

groetjes Andrť

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 juni 2006 - 13:52

Wat betreft het 'hoe': je kan bijvoorbeeld denken in de hoek van scholing.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

Andreetje

Andreetje

• >25 berichten
  • 51 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 juni 2006 - 14:27

oke...
dat is inderdaad zo, maar zijn er ook nog andere aspecten die meespelen bij het ontstaan van inkomensverschillen?

Eiwit

Eiwit

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 juni 2006 - 17:28

hmm..

Opleiding/scholing vooral
ook plaats/locatie (Pak Vlaanderen-wallonie, of belgie - afrika lol )
ook geslacht (jep de wereld is oneerlijk en mannen verdienen nu eenmaal meer :roll: )
Verschil in sector vb horeca - staalindustrie (kzegmaar wat)

enja uwen status: arbeider - bediende - zelfstandige

Andreetje

Andreetje

• >25 berichten
  • 51 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 juni 2006 - 12:09

jah inderdaad.. ik denk dat mijn eerste vraag daarmee beantwoord is.... (bedankt)
maar nu nog
de tweede vraag wil de Nederlandse regering de inkomensverschillen verkleinen?

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 juni 2006 - 12:42

Wat denk je zelf en waarom?
..ik neem toch aan dat je wat onderzoek hebt gedaan?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

Andreetje

Andreetje

• >25 berichten
  • 51 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 juni 2006 - 13:04

ja zeker....
de verschillen moeten niet asociaal groot worden, is mijn mening.
Ik vind het oke dat die verschillen er zijn, het kan ook niet anders.
Maar je hebt ook de linkse en de rechtse partijen, en de linkse zijn voor het progressieve belastingstelsel, dit is een middel om de netto inkomensverschillen te verkleinen. :roll:
Maar wat doet de regering er nou aan?

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 juni 2006 - 13:21

Was de vraag niet of de overheid er iets aan WIL doen? in plaats van de vraag WAT de overheid eraan doet? Het verschil is dat je bij de eerste kan bedenken waarom een overheid het belangrijk vind dat de veschillen niet al te groot worden.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Andreetje

Andreetje

• >25 berichten
  • 51 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 juni 2006 - 13:27

Maar bij de vraag:
Wat de regering nou precies doet om de inkomensverschillen te verkleinen. Dan kan je ook meteen opmaken of de overheid er wat aan doet.
En het is natuurlijk niet verboden om bij de vraag te vermelden wat er dan wel niet gedaan word.

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 juni 2006 - 14:28

Nee het is goed dat je voorbij aan de vraag wilt gaan, maar het is misschien makkelijker om dingen te verzinnen waarom de overheid inkomensverschillen in de bevolking klein wilt hebben, dan om concrete dingen op te gaan zoeken.

Progressief belastingsstelsel, huursubsidies (subsidies in het algemeen vaak), alle collectieve dingen van de overheid zijn eigenlijk om het makkelijker te maken voor het deel van de bevolking dat het moeilijk heeft. Dus voorbeelden genoeg, maar dat verteld niet WAAROM de overheid dat wil.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Andreetje

Andreetje

• >25 berichten
  • 51 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 juni 2006 - 19:11

nu kan ik inderdaad het antwoord zelf wel verzinnen.....
maar ik ben hiermee al voldoende geholpen.. thnks

Laurentius

Laurentius

• >25 berichten
  • 93 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 juni 2006 - 19:43

Hallo Andreetje,

Vanuit een economisch perspectief onstaan inkomensverschillen door verschillen in vraag en aanbod. Indien er naar bepaalde kennis/opleiding meer vraag is van werkgevers dan er een aanbod is van werknemers met zulke kennis/opleiding dan zullen de lonen (gemiddeld) van deze werknemers stijgen. Andersom, als er een groter aanbod van werknemers is dan dat er vraag is van werkgevers dan zullen de lonen (gemiddeld) van deze werknemers dalen. Als je dus wat betreft kennis/opleiding in de eerste hoek zit ( vraag werkgevers > aanbod werknemers ) dan zal je loon sneller stijgen dan als je in de andere hoek zit ( aanbod werknemers > vraag werkgevers). Ik hoop dat dit voldoende duidelijk is. De nederlandse overheid gaat uit van een stelsel van nivellering van inkomen9inkomensverschillen verkleinen). Dit doet zij door gebruik te maken van een zogenaamd progressief belastingstelsel, met andere woorden, hoe meer je verdient, hoe hoger het belastingpercentage dat je betaald. Ik hoop dat het zo allemaal duidelijk is.
De laatste Christen stierf aan het kruis (Friedrich Nietzsche )

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures