[Scheikunde] Zeewater in accu
Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood
-
- Berichten: 3
[Scheikunde] Zeewater in accu
Hallo allemaal,
Wat gebeurt er precies als er zeewater in een accu terecht komt? Neem aan een loodaccu, en alleen het chloor uit het zeewater. Ik heb weleens gehoord dat er dan chloorgas kan ontstaan, maar waar reageert het chloor dan mee en wat ontstaat er nog meer? Het zou mooi zijn als het in een reactievergelijking gezet kon worden.
Alvast bedankt!
Wat gebeurt er precies als er zeewater in een accu terecht komt? Neem aan een loodaccu, en alleen het chloor uit het zeewater. Ik heb weleens gehoord dat er dan chloorgas kan ontstaan, maar waar reageert het chloor dan mee en wat ontstaat er nog meer? Het zou mooi zijn als het in een reactievergelijking gezet kon worden.
Alvast bedankt!
-
- Berichten: 55
Re: [Scheikunde] Zeewater in accu
denk dat moet worden na gegaan welk zuur er in de accu zit en dan nagaan of dit gaat reageren met chloor.
check ook zuren en basen 1 en 2: http://home.wanadoo.nl/l.jongsma/
check ook zuren en basen 1 en 2: http://home.wanadoo.nl/l.jongsma/
-
- Berichten: 3
Re: [Scheikunde] Zeewater in accu
Mmh, met een lood-accu dus.
Twee loodplaten, waarvan 1 bedekt met lood(IV)oxide. Die reageren met zwavelzuur dat tussen die platen zit.
Maar hoe kan chloorgas ontstaan uit lood of loodoxide met chloor? Of reageert het juist met het zwavelzuur? En hoe wordt het gasvormig?
Twee loodplaten, waarvan 1 bedekt met lood(IV)oxide. Die reageren met zwavelzuur dat tussen die platen zit.
Maar hoe kan chloorgas ontstaan uit lood of loodoxide met chloor? Of reageert het juist met het zwavelzuur? En hoe wordt het gasvormig?
-
- Berichten: 1.379
Re: [Scheikunde] Zeewater in accu
Als er zeewater in een accu komt kunnen de chlorideionen geoxideerd worden tot
hypochloriet ionen [ ClO(-) ] en tot chloor [ Cl2 ] aan de positieve pool van de accu.
Deze oxydatieprodukten kunnen aan de negatieve pool van de accu gelijktijdig weer gereduceerd worden tot Cl(-).
Resultaat: Via het heen en weer pendelen van deze drie stoffen wordt de loodaccu op den duur geheel ontladen. (inwendige kortsluiting)
Met andere redoxkoppels kan zoiets ook gebeuren, bijvoorbeeld met ijzerionen. Daarom moet het water dat je gebruikt om een loodaccu bij te vullen heel zuiver zijn.
Als je op zee per ongeluk zeewater in je accu krijgt is er maar een oplossing: De accu geheel leeg laten lopen, spoelen met schoon water, weer leeg laten lopen en dan bijvullen met 1 molair zwavelzuur. Zo heb je hem ongeveer weer terug in de oorspronkelijke conditie. Niet precies, want je kende de ladingstoestand niet. Als je weer thuis bent moet je hem helemaal opladen en met een "zuurweger" de zuurdichtheid bepalen. Dan weet je weer of je teveel of te weinig zwavelzuur in de accu hebt. Dat kun je proberen te corrigeren En dan maar hopen dat je alle NaCl uitgespoeld hebt.
hypochloriet ionen [ ClO(-) ] en tot chloor [ Cl2 ] aan de positieve pool van de accu.
Deze oxydatieprodukten kunnen aan de negatieve pool van de accu gelijktijdig weer gereduceerd worden tot Cl(-).
Resultaat: Via het heen en weer pendelen van deze drie stoffen wordt de loodaccu op den duur geheel ontladen. (inwendige kortsluiting)
Met andere redoxkoppels kan zoiets ook gebeuren, bijvoorbeeld met ijzerionen. Daarom moet het water dat je gebruikt om een loodaccu bij te vullen heel zuiver zijn.
Als je op zee per ongeluk zeewater in je accu krijgt is er maar een oplossing: De accu geheel leeg laten lopen, spoelen met schoon water, weer leeg laten lopen en dan bijvullen met 1 molair zwavelzuur. Zo heb je hem ongeveer weer terug in de oorspronkelijke conditie. Niet precies, want je kende de ladingstoestand niet. Als je weer thuis bent moet je hem helemaal opladen en met een "zuurweger" de zuurdichtheid bepalen. Dan weet je weer of je teveel of te weinig zwavelzuur in de accu hebt. Dat kun je proberen te corrigeren En dan maar hopen dat je alle NaCl uitgespoeld hebt.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website
-
- Berichten: 3
Re: [Scheikunde] Zeewater in accu
Heeeeel erg bedankt!!!! Dit klinkt een stuk logischer dan mijn gedachtenkronkelshzeil schreef:Als er zeewater in een accu komt kunnen de chlorideionen geoxideerd worden tot
hypochloriet ionen [ ClO(-) ] en tot chloor [ Cl2 ] aan de positieve pool van de accu.
Deze oxydatieprodukten kunnen aan de negatieve pool van de accu gelijktijdig weer gereduceerd worden tot Cl(-).
Resultaat: Via het heen en weer pendelen van deze drie stoffen wordt de loodaccu op den duur geheel ontladen. (inwendige kortsluiting)
Met andere redoxkoppels kan zoiets ook gebeuren, bijvoorbeeld met ijzerionen. Daarom moet het water dat je gebruikt om een loodaccu bij te vullen heel zuiver zijn.
Als je op zee per ongeluk zeewater in je accu krijgt is er maar een oplossing: De accu geheel leeg laten lopen, spoelen met schoon water, weer leeg laten lopen en dan bijvullen met 1 molair zwavelzuur. Zo heb je hem ongeveer weer terug in de oorspronkelijke conditie. Niet precies, want je kende de ladingstoestand niet. Als je weer thuis bent moet je hem helemaal opladen en met een "zuurweger" de zuurdichtheid bepalen. Dan weet je weer of je teveel of te weinig zwavelzuur in de accu hebt. Dat kun je proberen te corrigeren En dan maar hopen dat je alle NaCl uitgespoeld hebt.
Echt super!