Springen naar inhoud

DNA mutaties

• Log in om te kunnen reageren

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8248 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 september 2004 - 14:58

HŤy mensen, ik zit met een paar vraagjes?

Hoe kunnen er fouten in het DNA sluipen tijdens de celdeling?

op welke manier beÔnvloeden mutagene stoffen het DNA?

aub geen slimme opmerkingen in de trant van: Kijk op Google. :?:

:shock: dank u beleefd :wink:
"Meep meep meep." Beaker

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Lala

Lala

• >1k berichten
  • 3149 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 september 2004 - 15:05

Tijdens het kopieren van het DNA kunnen er depleties inserties en mutatis voorkomen. Mutaties zijn niet zo erg, dat betekent dat op een heel eiwit (als het geen intron betreft) 1 aminozuur veranderd, voor de eigenschappen van het eiwit is dit niet erg. depleties(deleten van een base) en inserties(inbrengen van een base) zijn ernstiger, daardoor veranderd de gehele keten van uiteindelijke aminozuren en krijg je een onzin-eiwit.

Hoe ontstaan die foutjes? De enzymen die voor onze kopie zorgen, zijn ook niet perfect. kort gezegd.

Mutagene stoffen zijn stoffen die de specifieke binding in het DNA te lijf gaan, denk ik. ze verwoesten een klein stukje, met grote gevolgen.
de gevolgen van zo'n besmetting merk je psa na tientallen jaren. 1 aangetaste DNA - streng moet zich ook eerst kunnen vermeerderen, samen met de cel waarin hij zicg bevindt.
Is het zo een beetje duidelijk?
Appareo decet nihil munditia?

• Gast

Geplaatst op 29 september 2004 - 16:50

Nou Lala dat is niet helemaal waar wat je zegt. Het beste voorbeeld is sikkelcelanemie. Als gevolg van een puntmutatie veranderd slechts een aminozuur in het hemoglobine eiwit. Toch heeft dit grote gevolgen. Mensen met deze aandoening hebben een vorm van bloedarmoede en nog meer aandoeningen. Meestal komen deze mensen vroegtijdig te overlijden.
Het enigste voordeel, als je dat al zo mag noemen, is dat deze mensen geen malaria kunnen krijgen.

• Gast

Geplaatst op 29 september 2004 - 18:06

ze kunnen dan toch geen aids krijgen?

Bas

Bas

• >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 september 2004 - 22:55

Nee, wel of geen AIDS kunnen krijgen heeft daar niets mee te maken.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Lala

Lala

• >1k berichten
  • 3149 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 september 2004 - 07:43

Nou Lala dat is niet helemaal waar wat je zegt. Het beste voorbeeld is sikkelcelanemie. Als gevolg van een puntmutatie veranderd slechts een aminozuur in het hemoglobine eiwit. Toch heeft dit grote gevolgen. Mensen met deze aandoening hebben een vorm van bloedarmoede en nog meer aandoeningen. Meestal komen deze mensen vroegtijdig te overlijden.

Jah, tuurlijk, je hebt gelijk. Het betreft bij sikkelcelanemie dan wel een puntmutatie op de actieve plaats van het eiwit, dus een aminozuur dat op de actieve plaats zit. procentueel zit er niet zoveel aminozuur op de actieve plaats, dus een enkele keer zal het dus wel invloed hebben. Niet bij nagedacht :shock:
Appareo decet nihil munditia?

• Gast

Geplaatst op 30 september 2004 - 13:15

Wel of geen AIDS kunnen krijgen heeft iets te maken met een bepaalde mutatie van een receptoreiwit op witte bloedcellen. Grappig is dat deze receptor ook gebruikt wordt door Yersinia pestis, de veroorzaker van de pest. Afstammelingen van mensen die in de middeleeuwen resistent waren tegen de pest zijn nu niet ontvankelijk voor AIDS.

flapperd

flapperd

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 september 2004 - 16:04

bedoel je daar mee dat ze dat niet besmet kunnen worden met AIDS??

• Gast

Geplaatst op 30 september 2004 - 19:08

Schint dus toch niet zo te zijn.
https://www.biomedce...ws/20040212/01/

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8248 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 september 2004 - 20:14

allemaal heel veel bedankt :?:

maar hoe werken carsinogene stoffen?
:shock: :?: ;)
"Meep meep meep." Beaker

Bas

Bas

• >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 september 2004 - 22:00

Een stof kan op vele manieren carcinogeen zijn, oftewel kankerverwekkend. De stof kan direct op het DNA aangrijpen en dus tegelijk mutageen zijn, maar kan ook indirect zijn invloed uitoefenen. Zo kan de stof processen beÔnvloeden die tot kanker leiden of juist normaal gesproken kanker voorkomen. Bijvoorbeeld door enzymen die vrije radicalen (die schade aan het DNA kunnen aanrichten) onschadelijk maken te blokkeren of door DNA-reparatie te beÔnvloeden. Het is dus niet te zeggen wat HET mechanisme is achter de carcinogene werking van stoffen.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Morgje

Morgje

• >25 berichten
  • 73 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 oktober 2004 - 06:57

Ter hoogte van de celdelingscyclus zijn verschillende controlepunten waarin erg veel factoren een rol spelen (transcriptiefactoren, die op hun beurt andere transcriptiefactoren activeren, cycline-CDK complexen, specifieke proteasomen,...) Carcinogene stoffen kunnen een van deze stoffen gaan overstimuleren of net gaan inhiberen waardoor er een ongecontroleerde celgroei ontstaat.
It's been said that everything in the universe is fundamentally composed of energy.Since energy cannot be created or destroyed,some speculate that living beings never truly die.Their life energy is simply returned to the universe in its simplest form.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures