[elektriciteit] dimmer voor lampen

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: [elektriciteit] dimmer voor lampen

solarplanet schreef:Ik lees dat in de theorie,dat een gelijkspanning opgedeeld in pulsen de spanning behoud als de weersatnd ohms is.

Stel ik neem een accu en deel de glijkstroom in pulsen van 100 t/m bv 10.000 hz dan zal elke puls 12 volt bedragen.De pulsvorm is dan waarschijnlijk een blokgolf.

Daarom snap ik niet dat je over een sinusvormige wisselspanning gedeeld in pulsen de helft vd spanning zou meten als je een puls of sinus op de helft ontsteekt middels een dimmer.

Wat ik aan het doen ben is begrijpen hoe onderdelen werken.
Volgens mij ga je hier een stap te ver, een gepulste gelijkspanning is heel iets anders dan een sinusvormige wisselspanning!

En dat met die accu moet je me toch eens uitleggen, ik snap er niets van........
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: [elektriciteit] dimmer voor lampen

solarplanet schreef:Ik heb een multimeter HQ Power DVM891 dus die meet gewoon de effectieve waarde.

Wat mijn theorie over die 12 volt betreft is dat inderdaad gewoon theorie,ik heb dat nog niet getest omdat ik geen frequentie regelaar heb.

Maar ik begrijp wel dat als je de tijd verkleind vd pulsen je ook je weerstand moet verkleinen want anders zakt je spanning in.

Ik heb het over in verhouding tot.

Maar even wat anders:

Als je de frequentie v e wisselspanning over een ohmse weerstand verhoogt NEEMT DAN DE STROOM TOE?

ik kwam op 2 mogelijkheden:

1:Als je de de tijd vd sinus verkleind verkleind recht evenredig ook de stroom door de weerstand.

2.De stroom neemt door de weerstand toe net als met een condensator en je zou de weerstand kunnen verkleinen.(alleen bij een spoel neemt de stroom af)

Wat is waar?
Je zou toch echt eens een boek over elektriciteitsleer moeten lezen.

In een ohmse weerstand is de stroom rechtevenredig met de spanning, daarom heet het ohms. Condensatoren en spoelen werken in de gelijkstroom al anders en in de wisselstroom al helemaal.
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Berichten: 380

Re: [elektriciteit] dimmer voor lampen

De stroommeting over een condensator neemt toe wanneer de frequentie verhoogd wordt.

Door de formule:Xc=1:2.pi.f.C

De stroom door een ohmse weerstand zoals bv een lamp wordt bij toenemende frequentie gedeeld door de tijd bv:

12volt accu over 12 ohmse lamp = 1 ampere gelijkstroom bij geopende schakelaar.

Wordt de schakelfrequnetie verhoogd naar bv 100 x per seconde dan wordt de stroom gedeeld door de tijd:

1 amper : 1/100 seconde = 1/100 ampere per puls.

Er gaat dan 1/100 ampere per 1/100 seconde door de weerstand van 12 ohm.

Dit in tegenstelling met een condensator waar dan de stroom toeneemt.

Ik dacht dat de stroom door een ohmse weerstand van 12 ohm ook toeneemt met de toenemende frequentie omdat de stroom zich met de lichtsnelheid voortplant?

Hoe zit dat?
Stop de overbevolking

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [elektriciteit] dimmer voor lampen

Solarplanet,

het advies is je al vaker gegeven: ga eerst eens een paar goede leerboeken over elektriciteitsleer doorworstelen, want je snapt er echt geen drol van.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: [elektriciteit] dimmer voor lampen

@klazon: ik denk dat solarplanet de hint wel begrepen heeft.... Ik begrijp de frustratie, maar daar wordt solarplanet niet slimmer van. Gelieve de toon een beetje aan te passen:)
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [elektriciteit] dimmer voor lampen

Lala,

ik was idd een beetje uit mijn slof geschoten. En ik zal uitleggen waarom.

Uit de manier waarop solarplanet reageert kun je 2 verschillende conclusies trekken:

of:

1. hij snapt er echt veel te weinig van, en dan is hij via een forum niet verder te helpen. Dan helpt alleen een goed boek of een goede schoolopleiding.

of:

2. hij snapt het allemaal heel goed, maar hij is aan het trollen.

Ik begin steeds meer naar de tweede mogelijkheid te neigen. Zijn antwoorden zijn soms net zo bezijden de waarheid dat ik denk: zo dom kun je niet zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: [elektriciteit] dimmer voor lampen

solarplanet schreef:De stroom door een ohmse weerstand zoals bv een lamp wordt bij toenemende frequentie gedeeld door de tijd bv:

12volt accu over 12 ohmse lamp = 1 ampere gelijkstroom bij geopende schakelaar.

Wordt de schakelfrequnetie verhoogd naar bv 100 x per seconde dan wordt de stroom gedeeld door de tijd:

1 amper : 1/100 seconde = 1/100 ampere per puls.

Er gaat dan 1/100 ampere per 1/100 seconde door de weerstand van 12 ohm.

Hoe zit dat?
R=U/I (wet van Ohm)=frequentieonafhankelijk.

Een puls van 12V van 1Hz, geeft over de weerstand van 12 Ohm een pulsvormige stroom van 1A met een frequentie van 1Hz. Voor een puls van 100 Hz geldt exact hetzelfde. Een puls van 12V van 100Hz, geeft over de weerstand van 12 Ohm, een pulsvormige stroom van 1A met een frequentie van 100Hz.

Zoals ik al eerder zei, een pulsvormige gelijkspanning is iets totaal anders dan een wisselspanning.

En meet dit soort dingen nu aub niet met een voltmeter van welke soort maar ook, maar met een scoop!!

Veel succes.
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Berichten: 380

Re: [elektriciteit] dimmer voor lampen

Beste Franske klazon en lala,

Ja ik begrijp dat je met een frequentie van 1hz nog steeds 1 ampere meet,en als je 100 hz gebruikt je dan ook nog steeds 1 ampere meet,MAAR?Ik wilde een vraag stellen over als de 1hz onderbroken wordt,dus 1hz van 1/10 sec per seconde.

Maar ik begrijp het zelf al,ik moet de vraag nog verder uitwerken voordat ik er een zinnige verder kan stellen voorzover bedankt.
Stop de overbevolking

Berichten: 7

Re: [elektriciteit] dimmer voor lampen

Solarplanet,

Ik denk dat ik wel snap wat je bedoeld. Het probleem is dat je iets probeert te over-analyseren.

Als je een sinus afbreekt zoals jij probeert te doen, blijft de frequentie gelijk, alleen de vorm veranderd. ALs je nog een stap verder gaat (zoals je in latere reacties doet) en je probeert dan vervolgens de 2 "halve sinussen" weer samen te voegen op de tijdsas dan neemt de frequentie inderdaad x2 toe, maar dat heeft nog altijd geen invloed op bijv. de electronenstroom. Een Hertz is gewoon 1 periode per seconde. je kunt dus geen "1 periode per seconde in 1/10 sec per seconde" veranderen. Net zo min als je 1 aardappel per bord kunt veranderen in 1 aardappel per bord van 1/10 bord per bord kunt maken. Een bord is een bord en een aardappel is een aardappel. En zo is een periode een periode en een seconde een seconde. Een Hertz is gewoon een periode per een seconde. Je kunt een Hertz dus niet verder in Hertzen quantificeren.

Berichten: 380

Re: [elektriciteit] dimmer voor lampen

Natuurlijk kan dat wel,als je maar een juiste schakelaar gebruikt,je kunt er toch voor kiezen om je schakelaar elke 1/10 seconde 1/100 sec aan te zetten,het hoeft niet aaneengsloten te zijn.Sorry voor de late reaktie ik lees m nu pas.

Maar dat is eigenlijk maar 1 ding van wat ik bedoel,ik probeer er ook achter te komen waarom een condensator zich wel met de zelfde lading of aantal elektronen vult als je de frequentie opvoert,maar in een ohmse weerstand de lading door de tijd gedeeld wordt?
Stop de overbevolking

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [elektriciteit] dimmer voor lampen

ik probeer er ook achter te komen waarom een condensator zich wel met de zelfde lading of aantal elektronen vult als je de frequentie opvoert,maar in een ohmse weerstand de lading door de tijd gedeeld wordt?
ik zou hier wel antwoord op kunnen geven, als ik maar zou begrijpen wat je bedoelt. Kun je de vraag anders formuleren, want ik kan hier geen chocola van maken.

Berichten: 7

Re: [elektriciteit] dimmer voor lampen

Natuurlijk kan dat wel,als je maar een juiste schakelaar gebruikt,je kunt er toch voor kiezen om je schakelaar elke 1/10 seconde 1/100 sec aan te zetten,het hoeft niet aaneengsloten te zijn.
Nee, het enige wat je dan doet is de "vorm" van het signaal veranderen, je veranderd niets aan de frequentie. Het enige wat je hiermee zou kunnen bereiken is dat je (als je het juist doet) modulatie creeert ("choppen"). Maar dan komen we volgens mij op het gebied van telecommunicatietechniek of misschien zelfs audio. Of ik moet je toch verkeerd begrepen hebben.
Maar dat is eigenlijk maar 1 ding van wat ik bedoel,ik probeer er ook achter te komen waarom een condensator zich wel met de zelfde lading of aantal elektronen vult als je de frequentie opvoert,maar in een ohmse weerstand de lading door de tijd gedeeld wordt?
Te oordelen naar de formule die je eerder noemde (Xc=...) vermoed ik dat je doelt op de impedantie?

Maar goed, ik kom even terug op deze:
De stroom door een ohmse weerstand zoals bv een lamp wordt bij toenemende frequentie gedeeld door de tijd bv:

12volt accu over 12 ohmse lamp = 1 ampere gelijkstroom bij geopende schakelaar.

Wordt de schakelfrequnetie verhoogd naar bv 100 x per seconde dan wordt de stroom gedeeld door de tijd:

1 amper : 1/100 seconde = 1/100 ampere per puls.

Er gaat dan 1/100 ampere per 1/100 seconde door de weerstand van 12 ohm.
Nu moet ik me vreselijk vergissen, maar bij een "schakelende stroomkring" zoals jij hier omschrijft geldt tijdens het aan-staan van de schakelaar gewoon I=U/R, m.a.w. er loopt gewoon een stroom van 1A door de lamp als de schakelaar aan staat, en een stroom van 0A als de schakelaar uit staat. Bedenk dit: ALs (zoals je aangeeft) "het niet aaneengesloten" hoeft te zijn, wat gebeurd er dan als je 1x per half uur schakelt? Deel je de stroom dan door een half uur?

Berichten: 380

Re: [elektriciteit] dimmer voor lampen

Dat is precies wat ik bedoel,stel je hebt een schakelaar op je accu,naar mate je meer of minder schakeld gaat je accu sneller leeg of niet,dan bepaal je zelf de schakelfrequntie en golfmodel,

verder inderdaad de impedantie van een c. de schijnbare weerstand verlaagt naar mate de frequentie hoger wordt,wat betekent dat je accu sneller leeg zou raken,schakel je sneller over een ohmse weerstand dan raakt de accu ook eerder leeg,maar dat is niet in de formule terug te vinden. p=uxi:t.

Ik vind het zo raar dat een condensator de accu eerder leegtrekt bij een verhoogde frequentie,terwijl bij een ohmse weerstand zoals een lamp de stroom door de tijd gedeeld wordt terwijl daar ook steeds de zelfde lading doorheen kan en de stroom konstant blijft.
Stop de overbevolking

Berichten: 39

Re: [elektriciteit] dimmer voor lampen

Hoi,
p=uxi:t.
Is niet correct, moet zijn: E=u*i*t (Energie, Joule=Watt*Seconde).

Het schijnbaar vermogen P is U*I (Vermogen, Watt = Joule per Seconde)

..

Voor een weerstand: Z = R; Voor condensator: Z = 1/(2*pi*f*C)

Naarmate frequentie f toeneemt wordt Z voor een condensator steeds kleiner;

Z voor een weerstand blijft constant.

..

HTH

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.290

Re: [elektriciteit] dimmer voor lampen

Ik vind het zo raar dat een condensator de accu eerder leegtrekt bij een verhoogde frequentie
het principe:

Een condensator kan bij een bepaalde spanning een bepaalde hoeveelheid lading bevatten. Is de condensator ongeladen, dan is het potentiaalverschil tussen de twee platen van de condensator gelijk aan 0. Zet je nu een gelijkspanning op de condensator, dan kost het heel weinig moeite om de eerste elektronen in de ene plaat te duwen en ze uit de andere plaat te trekken. Als je het sommetje U=I.R uitrekent kom je uit op een R van 0 greek012.gif. Er loopt even een heel grote stroom, de condensator gedraagt zich dus eventjes als een ohmse weerstand van (nagenoeg) 0 greek012.gif.

Naarmate je de gelijkstroomkring gesloten laat, wordt de condensator opgeladen. De ene plaat krijgt steeds meer elektronen teveel, de andere steeds meer elektronen tekort. Je krijgt dus een opbouw van een potentiaal, die de potentiaal van je spanningsbron gaat tegenwerken. Het kost steeds meer moeite (energie) om nóg meer elektronen in die al overvolle plaat te duwen, (en tegelijkertijd uit die andere steeds legere plaat te trekken) en de stroomsterkte loopt steeds verder terug. Als je nú het sommetje U=I.R uitrekent kom je uit op een veel grotere R.

Tenslotte is het potentiaalverschil over de platen van de condensator even groot als het potentiaalverschil van de spanningsbron. Ondanks het feit dat de spanningsbron nog is aangesloten loopt er geen stroom meer. U=I.R, en I=0, en dus gedraagt de condensator dus als een ohmse weerstand met R= :roll:

Als je nou een wisselstroom aanlegt met een frequentie van 1 Hz, dan kun je dus die condensator 1 x per seconde opladen de ene kant op, weer ontladen en weer een keer opladen de andere kant op en weer ontladen. Gesteld dat je condensator bij de aangelegde spanning maximaal 1 coulomb lading kan bevatten, dan stroomt er dus in die seconde 1 C de ene kant op, even later weer terug om te ontladen, dan loopt nog 1 C door om hem de andere kant op op te laden, en weer 1 C om weer terug te ontladen. Een kaboutertje dat op een punt langs de draad elektronen zit te tellen ziet in één seconde 4 coulomb lading voorbij komen. 4 C/s staat gelijk aan 4 ampere stroomsterkte.

Verhoog je nou de frequentie naar 2 Hz, dan speelt dat hele verhaal zich in 1 seconde 2 x af. Je kaboutertje telt nu in één seconde 8 coulomb lading die voorbij flitst, stroomsterkte 8 A. Enzovoort.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer