[Algebra] Vraagstuk van tweedegraadsfuncties

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 16

[Algebra] Vraagstuk van tweedegraadsfuncties

Ik zit vast bij één vraag. Wellicht kijk ik steeds op het antwoord, maar ik geraak er niet uit. Aan logica ontbreekt het me weinig, maar in de praktijk wordt het soms lastig te berekenen.

Er zijn twee eenvoudige vraagstukken waarvan ik de inzicht zou willen verwerven in hoeverre men hier tweedegraadsvergelijkingen opstelt. Ik zou jullie oneindig dankbaar zijn als ik maar enkel een opgestelde vergelijking krijg.

Vraagstuk 1:

Een schoolreis kost €390. Wegens ziekte gaan 4 leerlingen niet mee en moet de rest €3,25 extra betalen. Hoeveel leerlingen waren er in het begin ingeschreven?

(ik kan er geen tweedegraadsvergelijking van maken en met twee onbekende toch geen logische. ik weet enkel dat het antwoord 20 leerlingen is, maar dat is door gokken en eliminatie wat geen wiskunde is)

Vraagstuk 2:

Tot welk getalstelsel behoort de bewerking 17²=341

(ik weet het, het antwoord is het achtdelig stelsel. het is alleen hoe je er geraakt en wat het met tweegraadsvergelijkingen te maken heeft wat hier de hamvraag is)

Bij voorbaat bedankt

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: [Algebra] Vraagstuk van tweedegraadsfuncties

WitProduct schreef:Vraagstuk 1:

Een schoolreis kost €390. Wegens ziekte gaan 4 leerlingen niet mee en al de rest moet €3,25 extra betalen. Hoeveel leerlingen waren er in het begin ingeschreven?

(ik kan er geen tweedegraadsvergelijking van maken en met twee onbekende toch geen logische)
Het betreft toch echt een vergelijking met maar 1 onbekende. Stel het aantal leerlingen op x, en schrijf dan 2 vergelijkingen: 1 voor de kosten per persoon in de situatie dat iedereen mee gaat, en 1 voor het geval er 4 afzeggen.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Berichten: 16

Re: [Algebra] Vraagstuk van tweedegraadsfuncties

Miels schreef:
WitProduct schreef:Vraagstuk 1:

Een schoolreis kost €390. Wegens ziekte gaan 4 leerlingen niet mee en al de rest moet €3,25 extra betalen. Hoeveel leerlingen waren er in het begin ingeschreven?

(ik kan er geen tweedegraadsvergelijking van maken en met twee onbekende toch geen logische)
Het betreft toch echt een vergelijking met maar 1 onbekende. Stel het aantal leerlingen op x, en schrijf dan 2 vergelijkingen: 1 voor de kosten per persoon in de situatie dat iedereen mee gaat, en 1 voor het geval er 4 afzeggen.
Hehe, dank je wel (vooràl voor het snelle antwoord). Dit inzicht hielp me ook met het tweede vraagstuk. Al hebben ze verscheidene steunpunten, ze zijn eenvoudig.

Berichten: 4.502

Re: [Algebra] Vraagstuk van tweedegraadsfuncties

Even naar vraag 2: Kun je plaatsen onder foute opgaaf want 17^2 = 287

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: [Algebra] Vraagstuk van tweedegraadsfuncties

klpt wel hoor. In octalen is 17^2 gelijk aan 341
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Berichten: 4.502

Re: [Algebra] Vraagstuk van tweedegraadsfuncties

Zat niet in mijn opleiding wiskunde,wat is een octaal,een octaaf is me wel bekend!

Berichten: 4.502

Re: [Algebra] Vraagstuk van tweedegraadsfuncties

Intussen "oktaal" ontdekt,heeft te maken met getalstelsels,ga me daar maar niet meer in verdiepen.Deed dit wel met binaire getallen in het beginstadium van de computers.

Excuus voor de foute reactie van me! :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: [Algebra] Vraagstuk van tweedegraadsfuncties

octaal gaat maar tot 7. (8 cijfers) dus wil je een octaal omrekenen naar decimaal dan doe je:

123 octaal= 3*8^0+2*8^1+1*8^2=3+16+64=83

naar decimaal gaat ook makkelijk. Herhaald delen door 8.

83/8=10 rest 3

10/8=1 rest 2

1/8=0 rest 1

van onder naar boven -> link naar rechts dus 123.
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Berichten: 4.502

Re: [Algebra] Vraagstuk van tweedegraadsfuncties

Bedankt voor je info;wat heeft dit stelsel tegenwoordig nog voor functie.Is dit historie net als de Kalender van Napoleon,die ook is om te rekenen in de huidige?

Reageer