[Magnetisme] Magnetische demping

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 55

[Magnetisme] Magnetische demping

hallo, zou er mij iemand kunnen uitleggen wat nu juist magnetische demping is? het zou te maken hebben met een spoel, een staafmagneet en het zou gebruikt worden voor het balanceren van weegschalen?!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Magnetisme] Magnetische demping

Als je een metalen schijf of plaat beweegt in een magnetisch veld met de veldlijnen loodrecht op het plaatoppervlak, dan ontstaan er in de plaat wervelstromen. Dat kost energie, en zorgt ervoor dat de beweging van de plaat wordt tegengewerkt. Zo wordt de beweging gedempt.

Ik wist niet dat zo iets in een weegschaal zit, maar als het zo is dan is het om de schommelingen van de weegschaal te dempen.

Berichten: 55

Re: [Magnetisme] Magnetische demping

naar het schijnt zijn de meest moderne weegschalen zo uitgerust omdat de weegschaal sneller in balans is en natuurlijk: time is money!

Berichten: 582

Re: [Magnetisme] Magnetische demping

klazon schreef:Als je een metalen schijf of plaat beweegt in een magnetisch veld met de veldlijnen loodrecht op het plaatoppervlak, dan ontstaan er in de plaat wervelstromen. Dat kost energie, en zorgt ervoor dat de beweging van de plaat wordt tegengewerkt. Zo wordt de beweging gedempt.

Ik wist niet dat zo iets in een weegschaal zit, maar als het zo is dan is het om de schommelingen van de weegschaal te dempen.


Jaren geleden heb ik in Breda bij een weegwerktuigenfabriek gewerkt. Daar waren ze toen aan het experimenteren met dit fenomeen.
Het eerste wiel was echt niet rond

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Magnetisme] Magnetische demping

In elektriciteitsmeters wordt dit principe al 100 jaar toegepast om de schijf af te remmen.

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: [Magnetisme] Magnetische demping

hallo, zou er mij iemand kunnen uitleggen wat nu juist magnetische demping is? het zou te maken hebben met een spoel, een staafmagneet en het zou gebruikt worden voor het balanceren van weegschalen?!
Hier meer info: http://nl.wikipedia.org/wiki/Wervelstroom
Wervelstromen zijn verplaatsingen van elektronen in ferromagnetische metalen (zoals ijzer) die worden veroorzaakt door een veranderend magnetisch veld. Door de elektrische weerstand van het materiaal zullen de wervelstromen worden gedissipeerd en voor opwarming zorgen.
???

Berichten: 380

Re: [Magnetisme] Magnetische demping

In het geval wat tom vraagt is het volgens mij een met de hand bedienbare en beweegbare staaf in een spoel als beweegbare kern.

Het zou kunnen zijn dat met magnetische demping wordt bedoelt het instellen vd stroomsterkte dmv de inwendige weerstand vd spoel hoe verder de staaf in de spoel hoe groter de emk of inductie in de spoel tov de aangelegde spanning.
Stop de overbevolking

Berichten: 103

Re: [Magnetisme] Magnetische demping

of 2 de zelfde polen die naar gelang het gewicht elkaar zullen benaderen .... als het zwaarder is gaat het verder ... in sommige auto schockbrekers word dit princiepe ook gebruikt ..
In elektriciteitsmeters wordt dit principe al 100 jaar toegepast om de schijf af te remmen.

Rapporteer misgedrag aan Moderators  
als het niet zo`n goede tip was geweest .............

Reageer