Springen naar inhoud

[thermodynamica] warmtecapaciteit Argon

• Log in om te kunnen reageren

NineEleven

NineEleven

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 juni 2006 - 15:46

dit vind ik op een site:

Vanwege de zeer geringe warmtecapaciteit en de grote inert­heid is argon - meestal gemengd met 10 - 20 % stikstof - geschikt voor de vulling van gloeilam­pen. Argon gaat de verdamping van de wolfraamdraad tegen. Het warmtegeleidingsvermogen is kleiner dan van stikstof, waardoor bij hogere temperatuur kan worden gewerkt. Hierdoor is het uitgezonden licht witter dan bij gebruik van stikstof.

ik begrijp niet goed wat argon nu juist doet in de gloeilamp. kan iemand dit misschien verduidelijken?

Groeten, Michael

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

jandevoght

jandevoght

• >25 berichten
  • 53 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 juni 2006 - 17:31

Een gloeilamp werkt uiteraard op het principe van het laten gloeien van een draad. In dit geval wofraam. Wanneer een materiaal opgewarmd wordt zendt dit licht uit (IR, rood,...) de kleur van het licht is afhankelijk van de temperatuur. De kleur van licht wordt daarom ook uitgedrukt in kleurtemperatuur, hoe hoger de kleurtemperatuur, hoe "witter" het licht wordt. (Een voorwaarde voor gebruik van lampen is natuurlijk dat het uitgezonden zich licht in het zichtbaar deel van het spectrum bevindt)
Bij verlichting is het van belang dat de kleurweergave-index optimaal is. Kleurweergave index is een maat die genomen wordt welke weergeeft hoe goed verschillende kleuren (van voorwerpen vb.) te herkennen zijn bij een welbepaalde kleurtemperatuur. De hoogste kleurtemperatuur is die van wit-blauwachtig licht.

Dus als de wolfraamdraad warmer kan worden, omdat Argon minder goed warmte geleidt (naar de omgeving); kan de draad warmer worden en dus ook de kleur witter. Bijgevolg lijkt het licht dat de lamp uitstraalt natuurlijker. Want wit lijkt veel sterker op natuurlijk licht dan het "vaal geel" van een klassieke gloeilamp.

Warmtegeleiding Argon = 0,0177 W/(mK)
Warmtegeleiding Stikstof = 0,0258 W/(mK)
Dus stikstof geleidt beter warmte dan argon

Ik hoop dat dit het je een beetje duidelijk maakt.

NineEleven

NineEleven

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 juni 2006 - 15:59

in simpele woorden dus
door argon zijn hoge warmtecapacitiet gaat er minder warmte verloren aan de omgeving en kan de gloeidraad warmer worden en witter licht uitstralen.

jandevoght

jandevoght

• >25 berichten
  • 53 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 juni 2006 - 18:44

voila! :roll:

Dirk B

Dirk B

• >100 berichten
  • 132 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 juni 2006 - 23:36

Bedoeld wordt denk ik de geringere warmtegeleidings coefficient in plaats van de warmte capaciteit!
of heb ik het mis?

jandevoght

jandevoght

• >25 berichten
  • 53 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 juni 2006 - 10:10

Inderdaad, had het "foutje" niet opgemerkt voor ik heb geantwoord. Bedankt voor de rechtzetting!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures