[natuurkunde] Ballistiek

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[natuurkunde] Ballistiek

Hallo,

ik ben bezig met een profielwerkstuk over ballistiek, maar moet hier nog een geschikt experiment/onderzoek/proefje voor vinden. Dit is best nog wel een tamelijk breed onderwerp in de Natuurkunde. Ballistiek gaat over de wetenschap die zich bezighoudt met de beweging van projectielen, met name kogels. Maar ik mag en kan natuurlijk niet zomaar een kogel afvuren of iets dergelijks. Heeft iemand wellicht een suggestie qua proef of onderzoek zonder vuurwapen?

Alvast bedankt! :wink:

Vichog

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [natuurkunde] Ballistiek

Kruisboog??

Ook mee oppassen overigens, kruisbogen waren de mitrailleurs van de Romeinen, met absoluut dodelijke kwaliteiten. Een professionele kruisboog is een niet te onderschatten moordwapen. :roll:

Maar je kunt er zelf eentje bouwen. Je kunt al eens makkelijker gaan spelen met verschillende boogspanningen en eens zien wat voor effect dat heeft op je projectielbaan, dan dat je kruit uit kogelhulzen gaat zitten peuteren. Je kunt de balans van je projectielen al eens makkelijk wijzigen om te zien wat voor effecten dat heeft op vluchtstabiliteit. En vast nog wel meer. :P
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2

Re: [natuurkunde] Ballistiek

Ok, dankjewel!! :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [natuurkunde] Ballistiek

Ik zou eerder gaan voor een Trebuchet. Deze zijn makkelijker te bouwen en een stuk veiliger.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [natuurkunde] Ballistiek

In het algemeen zijn middeleeuwse belegeringswapens zeer interessant om te bestuderen (kijk ook eens een aflevering van scrapheap).

Verder zou je je bezig kunnen houden met de aloude kattapult, het aardappelkanon en de maisploffer.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: [natuurkunde] Ballistiek

Ik zag een tijd geleden een filmpje van een magneet schieter.

Geen idee meer waar ik dat gezien heb, misschien wel zo'n nieuws feed van hier.

Het werkt ongeveer als volgt:

Je hebt 5 magnetisch balletjes, allemaal even groot.

Je legt er 4 in een gleuf waarin ze vrij kunnen rollen in 1 dimensie.

Als je daarna de 5de bal erbij doet wordt hij heel hard aangetrokken en wordt er 1 bal keihard gelanceerd.

Het werkt met een vergelijkbaar principe als zo'n 5 kogel slinger ding.

Als je links 1 kogel een slinger geeft knalt hij tegen de kogels aan en zal aan de andere kant 1 kogel omhoog komen.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [natuurkunde] Ballistiek

een 'magneet schieter' is misschien nog het best te maken door een metalen object te versnellen door een electromagneet aangesloten op een condensator.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: [natuurkunde] Ballistiek

Er zijn drie soorten ballistiek, waarvan er slechts 1 interessant (en doenbaar) is voor u (jullie). Voorbeeld van een experiment is: maak eerst een tuig dat projectielen kan "afvuren", wegslingeren, ..., en hang een zak met daarin zand aan een lang touw. Schiet een projectiel op die zak, en meet het hoogteverschil dat die zak aflegt. (door te bewegen zal die zak ook omhoog gaan). Met deze gegevens kun je de energie berekenen die het projectiel had op het ogenblik van de botsing. Het gewicht dat in de zak hangt moet natuurlijk in verhouding zijn met de energie-inhoud van het projectiel: pas dit aan zodanig dat de slinger ruwweg zo'n 30° achteruit draait.

deze berekeningen zijn natuurlijk verregaand vereenvoudigd, maar het idee dat erachter schuilt is correct.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [natuurkunde] Ballistiek

Hartstikke leuk idee van King Nero, maar die zak zand zie ik niet zitten. Daarin zal door allerlei interne bewegingen zoveel energie verloren gaan dat je metingen nergens meer op slaan. Een blokje zacht hout, hardschuim o.i.d. is daar veel beter voor.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: [natuurkunde] Ballistiek

Een projectiel (dat waarschijnlijk een aardappel, een tennisbal/golfbal of iets dergelijks zal zijn) dat op hout komt, zal niet al zijn energie overdragen aan de ballistische slinger, zoals zo'n ding genoemd wordt, wegens terugbotsen. Voor normale proeven wordt hiervoor nat zand gebruikt, aangezien dit het snelst de kogel tot stilstand zal brengen met zo weining mogelijk vervormingsenergie van zowel kogel als medium.

(ballistische gelatine, zoals je in CSI e.d. kunt bewonderen, kost stukken van mensen, is enkel in gekoelde toestand effectief en is bederfelijk. Nat zand is qua prijs/kwaliteit een niet onaardige tweede keuze)

Dus: ik zou toch zand nemen, opgespannen in een jutezak, of inderdaad eerder (lichtjes) nat zand (net genoeg dat als je er een stapel/toren van maakt, deze niet uitloopt) aangezien hierin nog minder interne bewegingen merkbaar zullen zijn.

Ideaal zou zijn dat de tennisbal tegen de zak 'geplakt' blijft gedurende zijn pendelbeweging, en er nadien gewoon vantegen valt. Zo heb je volledige energieoverdracht. vervormingsenergie, thermische enz. blijven zo tot een minimum beperkt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [natuurkunde] Ballistiek

Prijsvraag: ontwerp de ideale ballistische pendule voor buitenissige projectielen :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [natuurkunde] Ballistiek

Ik kan me voorstellen dat voor lage snelheden gewone gelatine gebruikt zou kunnen worden. Probleem is wel dat er een tabel nodig is met afstanden afgelegd in de gelatine uitgezet tegen de snelheid. Dit moet voor het projectiel worden gedaan wat ook in de proefopstelling wordt gebruikt.

Het probleem waar je dan tegenaan loopt is hoe je deze tabel tot stand brengt. Natuurlijk is dat ook een idee om als profielwerkstuk oid te gebruiken. Kijken of je een formule daaruit kan destileren is ook altijd leuk.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 1

Re: [natuurkunde] Ballistiek

hoi,

we zijn bezig met ons profielwerkstuk over ballestiek. heeft iemand hier tips over? kan iemand die zijn werkstuk hier ook over heeft gemaakt die sturen als voorbeeld. er zal geen misbruik van worden gemaakt!

groetjes

Re: [natuurkunde] Ballistiek

Nee suggesties heb ik niet, alleen de tip dat alle bovengenoemde zaken vallen onder de wapenwet. Houd het spul weg van de buitenwereld, en pas dubbel op want je bent niet verzekerd als er iets mis gaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [natuurkunde] Ballistiek

kan iemand die zijn werkstuk hier ook over heeft gemaakt die sturen als voorbeeld. er zal geen misbruik van worden gemaakt!
En dat geloof je zelf?
we zijn bezig met ons profielwerkstuk over ballestiek. heeft iemand hier tips over?
Als je algemene informatie zoekt, ga eens een middagje googlen. Er is voldoende informatie te vinden, mits je natuurlijk de zoekwoorden correct spelt (ballistiek en niet ballestiek).

Als je specifieke vragen hebt, dan kun je ze op dit forum stellen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Reageer