IJzergehalte in aquariumplantenbemesting.

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

IJzergehalte in aquariumplantenbemesting.

Beste wetenschappers,

Op aquaforum.nl (een forum voor aquariumhouders) is een discussie gaande over het ijzergehalte in vloeibare plantenbemesting. Dit zorgt ervoor dat er voldoende ijzer in het aquariumwater zit wat de waterplanten kunnen opnemen zodat ze stevig groen bald kunnen aanmaken.

In een bepaald product (ProFito) blijkt volgens een aquarioot minder ijzer te zitten dan in een ander product (HS Ferrocel).

Hierover is een mail gegaan naar de producent van ProFito (Easy Life International BV). Wat zij terugstuurden kwam neer op het feit dat in het middel gechelateerd ijzer zit, wat door aquarium testsets vaak niet gemeten kan worden.
IJzertestkits bepalen in het algemeen het totale ijzer (FeII + FeIII) in het aquariumwater. Er zijn veel ijzertestkits op de markt die echter niet het gecomplexeerde ijzer kunnen meten. Het ijzer, althans in de betere voedingspreparaten, wordt nagenoeg compleet gechelateerd, terwijl veel ijzertestjes juist die hoeveelheid niet kunnen meten. Let er dus in de eerste plaats goed op dat je een ijzertest gebruikt welke ook het gechelateerde ijzer meemeten kan.
Bron: http://www.easylife.nl/nederlands/pg.html?id=62

Mijn vraag hierbij is: Wat is een goede manier om het ijzergehalte te meten in een wateroplossing? Vooral zodat álle ijzer in de concentratie wordt gemeten.

Met vriendelijke groeten en alvast bedankt,

Aquarioot Guip.

(Het topic op Aquaforum.nl)

Berichten: 1.379

Re: IJzergehalte in aquariumplantenbemesting.

Ik neem aan dat aquariumliefhebbers weten wat het totale ijzergehalte van het water moet zijn. Waarom moet er dan een duur merkartikel gekocht worden om wat ijzer aan het water toe te voegen?

Kan dat niet met een oplossing van ferrosulfaat die je op eenvoudige wijze zelf kunt maken? En waarom moet het ijzer gechelateerd zijn? In het water met dierlijke en plantaardige afbraakprodukten zitten zeker genoeg natuurlijke chelaterende stoffen om voldoende ijzer in oplossing te houden bij de gewenste pH.

En bovendien, een een sterk chelaterende stof maakt ook dat het ijzer minder door de planten wordt opgenomen. Dus wat wil men eigenlijk?
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: IJzergehalte in aquariumplantenbemesting.

Scheikundig heb ik hier weinig toe te voegen,
Dus wat wil men eigenlijk?
maar hier heb ik wel een antwoord op denk ik:

in de tuinbouw gebruiken we ook die ijzerchelaten voor onze voedingsoplossingen op de substraatteelten (steenwol, veen, kokosgruis, etc) We zouden anders nooit voldoende ijzer bij de wortels van onze planten krijgen, er zou teveel onderweg neerslaan voordat het bij de plant is. Het is waar dat er een behoorlijk deel van overgedoseerd moet worden omdat het in gechelateerde vorm minder makkelijk wordt opgenomen. Maar het bereikt de plant altijd. Met ferrosulfaat ben je hiervan veel minder zeker. Gezien de hoeveelheden en soorten andere zouten (incl. hun verontreinigingen) die je aan zo'n voedingsoplossing toevoegt zou vrijwel alle ijzer verder onbruikbaar neerslaan in voorraadbassins en leidingwerk.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2

Re: IJzergehalte in aquariumplantenbemesting.

Het voordeel van gechelateerd ijzer is juist dat het niet zo snel wordt opgenomen, zo wordt een langdurige en constante ijzerhoeveelheid in het water zit. Anders zou er veel te vaak bemesting moeten worden toegediend.

@hzeil: het dure merkproduct is niet alleen om ijzer toe te dienen maar ook andere stoffen die waterplanten goed kunnen gebruiken.

Maar mijn daadwerkelijke vraag is nog niet beantwoord: Is er een manier om alle ijzer in een waterige oplossing te meten, dus ook de gechelateerde ijzerconcentratie?

Berichten: 61

Re: IJzergehalte in aquariumplantenbemesting.

Door Akzo Nobel worden ge-chelateerde ijzerzouten gemaakt. Merknaam Dissolvine. Kijk op de website van Akzo Nobel, dan Chemicals, dan chelates en zoek op micronutrients. Als die info onvoldoende is, neem dan contact met ze op in Amersfoort

Reageer