Springen naar inhoud

Wetenschap of geluk?

• Log in om te kunnen reageren

Poll: Wetenschap of geluk? (21 gebruiker(s) hebben cast gestemd)

1. Wetenschap (8 stemmen [38.10%])

Percentage van stemmen: 38.10%

2. Geluk (13 stemmen [61.90%])

Percentage van stemmen: 61.90%

Stem Gasten kunnen niet stemmen

Ferdi

Ferdi

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 juni 2006 - 09:27

Hoihoi allemaal :P,
stel je mag een wens doen en je mag kiezen uit een van deze twee dingen...

ding 1: :roll: De rest van je leven heb je ALLE kennis, met onderandere ook een verklaring voor de oerknal, de zin van het bestaan, een alles omvattende theorie en de kennis of god bestaat of niet.

ding 2: :P De rest van je leven verder leven met uitsluitend geluk, lievde, vrijheid en alles wat daar bij hoort.

Wat zouden jullie kiezen en waarom??

Ik ben erg benieuwd naar jullie antwoorden, en denk eraan, een wens is niet ieds wat je zomaar kiest, je moet er eerst goed over nadenken 8)

ps1. dit is mijn 1e post op dit forum :P

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

PNCO

PNCO

• >250 berichten
  • 657 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 juni 2006 - 10:26

Hoewel ik wetenschap een beetje ongelukkig gekozen vind, heb ik gekozen voor de waarheid/wijsheid. Want ware wijsheid levert mij het geluk op wat ik zoek.. :roll:
Om de waarheid te vinden, ga je voor jezelf op zoek. Naar jezelf. In jezelf.

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 juni 2006 - 10:32

Er vanuit gaande dat lijden, gebrek aan geluk/liefde enzovoort uiteindelijk een denkfout is (m.a.w. gebrek aan wijsheid), ga ik voor nr 1.

Al lijkt me dat verdomd lastig te realiseren, want volgens mij valt "de ultieme waarheid" (zoals waar komt alles vandaan, de zin van het bestaan, etc.) helemaal niet te verklaren in termen van kennis, logica en wetenschap.

Wat bedoel je trouwens met "de kennis of god bestaat of niet", welke god precies?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

zpidermen

zpidermen

• >1k berichten
  • 1623 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 juni 2006 - 11:34

Jammer dat je niet mag kiezen voor iets als eeuwig leven. Uiteindelijk gaan we allemaal een keertje dood.

Betekent dat als je voor optie 1 zou kiezen, dat je dan niet gelukkig bent, omdat dat bij optie 2 hoort? En omgekeerd, dat als je voor optie 2 zou kiezen, dat je dan niks van wetenschap zou snappen, omdat dat bij optie 1 hoort?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Ferdi

Ferdi

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 juni 2006 - 12:07

Wat bedoel je trouwens met "de kennis of god bestaat of niet", welke god precies?

Nou gewoon dat je niet meer hoeft te twijfelen of de God, zoals die in de bijbel beschreven is, bestaat.

Betekent dat als je voor optie 1 zou kiezen, dat je dan niet gelukkig bent, omdat dat bij optie 2 hoort?

uuuh, als ik de spelregels mag bepalen zit het zo...
Als je bijvoorbeeld kiest voor optie 1, krijg je er alleen heel veel kennis bij, Je wordt dan niet ineens ongelukkig "getoverd". Maar zoals Rogier zecht, zal het begrijpen van alles waarschijnlijk invloed hebben op je geluk.

Ik zou trouwens kiezen voor de 2e(geluk). Ik ben er niet zeker van of het wel leuk is om de waarheid te weten. Bij de 2e optie heb je toch wat meer zekerheid.

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 juni 2006 - 12:16

ik kies voor wijsheid/wetenschap, ik wordt gelukkig van antwoorden dus ik hoef 2 niet eens te kiezen :roll:
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -

KlaasP

KlaasP

• >25 berichten
  • 29 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 juni 2006 - 13:38

ik kies voor de levenslange liefde, omdat kennis maar heel even een geluksgevoel zal opleveren (eureka) en bovendien de antwoorden op de grote levensvragen best wel eens bitter teleur zouden kunnen stellen :roll:

Ferdi

Ferdi

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 juni 2006 - 13:44

Er vanuit gaande dat lijden, gebrek aan geluk/liefde enzovoort uiteindelijk een denkfout is (m.a.w. gebrek aan wijsheid), ga ik voor nr 1.  

Al lijkt me dat verdomd lastig te realiseren, want volgens mij valt "de ultieme waarheid" (zoals waar komt alles vandaan, de zin van het bestaan, etc.) helemaal niet te verklaren in termen van kennis, logica en wetenschap.  

Beste Rogier,
Toen ik nog wat jonger was dacht ik altijd al veel aan het scheppingsverhaal en de ark van noach en zo. Maar vanaf dat ik,dankzij de wetenschap, aan de geloofwaardigheid van het christendom ben gaan twijfelen. Heb ik het idee dat ik ook ieds minder gelukkig ben, dan als ik wel in god zou geloven. Omdat ik geen antwoord meer heb op dat soort vragen.
Ik maak volgens jou dus een denkfout.
Maar hoe kan ik zo'n vragen die geen antwoord lijken te hebben dan het best benaderen volgens jou, of moet ik ze helemaal niet meer benaderen? En weet jij meschien of er een boek is geschreven over deze kwestie?

groeten. Ferdi

Sybke

Sybke

• >250 berichten
  • 599 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 juni 2006 - 14:29

Ik ontdek graag zelf hoe de natuur in elkaar zit. Laat me graag verwonderen en zou dus niet alles in ťťn klap te weten willen komen. Een beetje mysterie over het hoe en waarom mag er wel blijven. Daarom kies ik voor 2.

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 juni 2006 - 14:46

Ik ontdek graag zelf hoe de natuur in elkaar zit. Laat me graag verwonderen en zou dus niet alles in ťťn klap te weten willen komen. Een beetje mysterie over het hoe en waarom mag er wel blijven. Daarom kies ik voor 2.

Hmm, ik had ongeveer het zelfde bezwaar tegen optie 2 :roll:
Liefde en geluk (of althans mijn eigen beleving daarvan) zijn volgens mij producten van mijn eigen schepping, en komen voort uit mijn hele manier van denken, doen en laten. Ik geloof niet dat dat losse componenten zijn die zomaar kunnen worden toegevoegd.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 juni 2006 - 14:58

Toen ik nog wat jonger was dacht ik altijd al veel aan het scheppingsverhaal en de ark van noach en zo. Maar vanaf dat ik,dankzij de wetenschap, aan de geloofwaardigheid van het christendom ben gaan twijfelen. Heb ik het idee dat ik ook ieds minder gelukkig ben, dan als ik wel in god zou geloven. Omdat ik geen antwoord meer heb op dat soort vragen.

1. Ben je minder gelukkig doordat je sommige dingen niet (meer) kunt beantwoorden? Bovendien, is het niet zo dat je ze eigenlijk vroeger ook al niet had, maar jezelf voor de gek hield?

2. Werd je minder gelukkig toen je ouders je vertelden dat Sinterklaas niet bestond? Niet dat ik hier God met Sinterklaas vergelijk, maar ik bedoel, je had achteraf toch niet gewild dat je liever dom of onwetend was gehouden? (zowel wat betreft Sinterklaas, als God of de christelijke schepping)

3. Als iemand je een hoeveelheid verdovende middelen aanbiedt waarmee je de rest van je leven in een gelukzalige roes zult doorbrengen, zou je dat aannemen?

Ik maak volgens jou dus een denkfout.  
Maar hoe kan ik zo'n vragen die geen antwoord lijken te hebben dan het best benaderen volgens jou, of moet ik ze helemaal niet meer benaderen?

Geeft het geen rust als je eenmaal ontdekt dat die vragen per definitie nooit kunnen worden beantwoord binnen het menselijk denken? Het zijn hele essentiŽle vragen en natuurlijk kun je erover blijven denken en discussiŽren, des te beter, maar misschien neemt het juist wat frustratie weg als je dat doet zonder de valse verwachting dat je ooit een echt sluitend antwoord krijgt.

En weet jij meschien of er een boek is geschreven over deze kwestie?

Vast heel veel, zowel wetenschappelijk als religieus, en ook zowel over de vraag op zich, als de manier waarop je ermee om kunt gaan.

Marco van Woerden

Marco van Woerden

• >250 berichten
  • 477 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 juni 2006 - 07:18

Als iedereen het mťt mij zou krijgen, dan ga ik voor 'geluk'. Laat iedereen gelukkig zijn.
'Moeder, is het al nacht?' vraag ik. Maar er is niemand. Ik ben alleen.

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 09 juni 2006 - 19:56

Ik denk dat als je altijd gelukkig bent en je bent hier dan ook nog eens van verzekerd, dat je je dan op korte termijn al niet meer gelukkiger voelt dan in een normale situatie. Mensen in ontwikkelingslanden zijn bijvoorbeeld heel gelukkig als ze een huis met stromend water en stroom krijgen en voorzien worden van voedsel. Ze zullen hier verschrikkelijk blij (gelukkig) mee zijn. Na een jaar (ofzo) beschouwen ze dit echter als de norm en staan ze er niet meer bij stil, net als wij het ook vanzelfsprekend vinden dat mensen in een huis met water, stroom en eten wonen. Daarom denk ik dat het onmogelijk is om iemand voor zijn leven lang gelukkig te maken.

Ik heb dus gekozen voor de kennis. Met kennis kun je jezelf en anderen wel gelukkig maken en je inzetten voor een betere wereld, waardoor het "wereldgeluk" zal stijgen.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Karamelk

Karamelk

• >250 berichten
  • 252 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 juni 2006 - 00:08

Ja ha-ha! Heel erg grappig hoor "Ferdi" :roll:

Klio

Klio

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 juni 2006 - 16:22

Altijd maar gelukkig zijn gaat ook maar vervelen. Soms is het eens nodig tegenslag te hebben om te beseffen hoe gelukkig je wel niet bent. Bovendien kun je met de kennis -zoals reeds eerder werd gezegd- de wereld als geheel gelukkiger trachten te maken.

Ik kies dus de wetenschap.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures