Springen naar inhoud

Biobrandstof en CO2

• Log in om te kunnen reageren

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 08 juni 2006 - 11:09

Zag zojuist op teletekst dat staatssecretaris van Geel de eerste pomp voor biobrandstof heeft geopend.
In dat bericht wordt gesteld dat biobrandstof de uitstoot van CO2 vermindert. Maar dat snap ik niet goed. De brandbare bestanddelen bestaan volgens mij hoofdzakelijk uit koolstof, dus hoezo zou er minder CO2 ontstaan?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44858 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 juni 2006 - 11:24

Wat er wordt bedoeld is dat de koolstof uit de biobrandstof afkomstig is uit de korte koolstofcyclus, ipv uit C die al miljoenen jaren uit het zicht (en de atmosfeer) was verdwenen. De C uit biobrandstof is kortgeleden nog uit de atmosfeer gehaald door planten, en heeft dus het CO2 gehalte verlaagd vr het in de tank ging.

De C voor biobrandstof moet dus eerst uit de atmosfeer worden gehaald, en levert nadat het weer verbrand is dus uiteindelijk een nettobijdrage 0 aan de toename van CO2 in de atmosfeer.

Als we biobrandstof zouden aanmaken zonder het weer te verbranden, zijn we netto dus CO2 aan de atmosfeer aan het onttrekken. Kunnen we al die olievelden weer terug volpompen :wink:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 juni 2006 - 19:04

Ik dacht dat er een verschil is van het gas wat ze uit biomassa halen en benzine. methaan: CH4, is volgens mij wat ze van de biomassa halen en verbrand iets schoner dan Benzine. Wat de precieze reacties zijn in CH4 en benzine moet je een chemicus vragen (niet ik).

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 08 juni 2006 - 20:34

CH4 dat is aardgas. Het lijkt me dat er in die biobrandstooffen iets zwaardere koolwaterstofmoleculen zitten, dus relatief meer C's. Dat was eigenlijk de achtergrond van mijn vraag, zitten er wezenlijk andere koolwaterstoffen in dan in benzine?
Van meer of minder CO2 uitstoot ben ik eigenlijk niet zo onder de indruk. Meer CO2 in de lucht leidt automatisch tot meer plantengroei.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44858 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 juni 2006 - 21:11

Biobrandstoffen als koolzaadolie e.d. lijken in ketenlengte e.d. erg veel op diesel, en kunnen met wat aanpassingen aan de motor en brandstoftoevoersystemen puur worden gebruikt, of met lichte aanpassingen aan de brandstof ook in een standaard-dieselmotor.
Een biobrandstof als ethanol (alcohol), afijn, C2H5OH, dat is dus een erg korte keten, en bruikbaar in benzinemotoren met wat aanpassingen aan de motor en brandstofsystemen.
Houtgas zou je ook een biobrandstof kunnen noemen.

Van meer of minder CO2 uitstoot ben ik eigenlijk niet zo onder de indruk. Meer CO2 in de lucht leidt automatisch tot meer plantengroei.

Dat ben ik niet met je eens, maar die discussie kunnen we mogelijk beter elders voeren.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures