Hoeveel vocht verlies je tijdens het sporten?

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 3.165

Hoeveel vocht verlies je tijdens het sporten?

Ik heb als ik een uur ga lopen dat mijn shirt helemaal doorweekt is en er geen droog plekje meer over is. Als ik het uitdoe dan kan ik het letterlijk uitwringen. Ik vroeg me dan ook af hoeveel vocht een mens kan verliezen met een uur sporten, wat zijn de normale waarden en wat de extreme? Dat vraag ik niet enkel omdat ik het om de één of andere vreemde reden interessant vind om dat te weten maar ik zou dat ook graag willen weten zodat ik weet hoeveel ik extra moet drinken om geen vochttekort te krijgen. In dit kader is het ook relevant om te weten ofdat het dorstreflex voldoende sterk is om dit vochtverlies automatisch voldoende te compenseren.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Hoeveel vocht verlies je tijdens het sporten?

dat verschilt per mens, per moment. Als je een overactieve schildklier hebt, kun je ook overmatig gaan zweten. Zweten is overmatig als je in rust overmatig zweet. bij sporten is het beter om teveel dan te weinig zweten, denk ik. ik ben geen expert, dus als iemand het (ongetwijfeld) beter weet: graag!!
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 196

Re: Hoeveel vocht verlies je tijdens het sporten?

Ik squash. Niet regelmatig maar wel fanatiek.

Squashen doe je binnen dus zweten lukt wel.

Ik heb samen met een stel vrienden eens een experiment gedaan:

wegen, een uur bikkelhard en continu squashen zonder te drinken, en weer wegen.

Het totale verlies varieerde van 800 tot 1300 gram;

ik denk dat dit voornamelijk transpiratie was.

De dorst was enorm, veel langer hadden we het niet uitgehouden.

O ja: gewichten tussen 70-85 kilo.

Wat een sluitend antwoord...
"Pfff... Facts. You can prove anything with facts" -

Homer Simpson

Berichten: 3.165

Re: Hoeveel vocht verlies je tijdens het sporten?

Ik ga wanneer ik ga fitnessen een uur gaan lopen en dan ga ik nog wat krachtoefeningen en buikspier/ en rugspieroefeningen doen.

Vandaag was ik zo bezweet dat het tijdens het lopen van mijn gezicht druipte en mijn handdoek zeiknat werd. Ik heb inmiddel dan ook al weer minstens 2 liter vocht bijgevuld zonder dat het enige moeite kost om het te drinken.

Bartsel, ik vind het interessant hoor dat jij een getal hebt maar ik denk dat je niet mag stellen dat dat verschil in gewicht enkel ontstaat door vochtverlies ervan uitgaande dat je niet naar het toilet bent geweest tussen die 2 wegingen.

Tijdens sporten gebeuren er zo veel metabolische reacties in jouw lichaam waar moleculen in andere moleculen worden omgezet (scheikundige reacties dus) dat het mij niet zou verbazen als al die metabolische reacties ook nog een gewichtsverschil veroorzaken. De ene stof weegt zwaarder dan de andere. Zo wordt bijvoorbeeld tijdens het sporten glycogeen afgebroken in glucose, later wordt er vet afgebroken en gebruikt voor de energievoorziening van het lichaam, eventueel worden er nog eiwitten afgebroken uit jouw spieren of ketonlichamen gevormd, er wordt melkzuur gevormd zogauw je anaeroob sport enzovoorts.

Ik durf met al die vele reacties niet te zeggen wat de invloed daarvan is op het gewicht.

Misschien dat iemand hier iets zinnigs over kan zeggen?

Bij mij in de fitness staat een analoge weegschaal dus dat is niet ideaal voor een precieze weging maar ik zal desalniettemin de volgende keer eens 2 keer gaan wegen. Ik ben benieuwd, ik schat dat ik zo'n 2 liter verlies tijdens een uur aeroob rennen.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Hoeveel vocht verlies je tijdens het sporten?

Zolang je niet piest/poept is de enige manier om lichaamsgewicht te verliezen zweten, dat kleine beetje metabole reacties/vetverbranding kan je bij 1 experiment rustig wegstrepen tegen het vochtverlies: dat valt in het niet.
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Hoeveel vocht verlies je tijdens het sporten?

Er wordt geen massa omgezet in energie bij scheikundige reacties (althans niet meetbaar) dus hoeveel reacties er ook plaatsvinden, massa verlies je inderdaad alleen door iets uit te scheiden. Overigens zal je ook aardig wat water verliezen via uitademing, dus dat moet je nog van het transpiratievolume aftrekken.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Berichten: 3.165

Re: Hoeveel vocht verlies je tijdens het sporten?

Ok, dat is dan duidelijk. Ik had nog niet gedacht aan de ademhaling. Dom, dom, dom :roll:

Dat is inderdaad niet te onderschatten. Iedereen die een bril heeft weet dat :wink:

De grote vraag om dit op te lossen is dus hoeveel vocht je verliest met jouw ademhaling wanneer je intensief ademt. Misschien kunnen we beginnen met een ordegrootte aan te geven; centiliters, deciliters? Ik heb eigenlijk geen idee. Ik herinner me van ademhalingsfysioilogie dat het een niet te onderschatten hoeveelheid is.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Hoeveel vocht verlies je tijdens het sporten?

albert davinci schreef:Ok, dat is dan duidelijk. Ik had nog niet gedacht aan de ademhaling. Dom, dom, dom :roll:  

Dat is inderdaad niet te onderschatten. Iedereen die een bril heeft weet dat  :wink:  

De grote vraag om dit op te lossen is dus hoeveel vocht je verliest met jouw ademhaling wanneer je intensief ademt. Misschien kunnen we beginnen met een ordegrootte aan te geven; centiliters, deciliters? Ik heb eigenlijk geen idee. Ik herinner me van ademhalingsfysioilogie dat het een niet te onderschatten hoeveelheid is.
Een kwestie van eerst meten hoe veel lucht je uitademend tijdens een fysieke inspanning (weegschaal??). Als je dit dan reproduceerd in rust (dus zonder te zweten), dan kan je hieruit afleiden wat je met zweten verliest.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 3.165

Re: Hoeveel vocht verlies je tijdens het sporten?

Volgens mij klopt dat niet. Tijdens inspanning adem je veel intensiever dan tijdens rust. Ik ben er toch vrij zeker van dat je met intensiever ademhalen (dieper en met een hogere frequentie) ook meer vocht verliest. Inspanning zonder zweten is onmogelijk.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Hoeveel vocht verlies je tijdens het sporten?

Dat vraag ik niet enkel omdat ik het om de één of andere vreemde reden interessant vind om dat te weten maar ik zou dat ook graag willen weten zodat ik weet hoeveel ik extra moet drinken om geen vochttekort te krijgen.
Waarom wil je weten hoeveel je uitademd? Voor het doel van deze vraag is dat toch precies hetzelfde als transpireren?

Of hoef je uitgeademd water niet aan te vullen?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Hoeveel vocht verlies je tijdens het sporten?

Er wordt geen massa omgezet in energie bij scheikundige reacties (althans niet meetbaar) dus hoeveel reacties er ook plaatsvinden, massa verlies je inderdaad alleen door iets uit te scheiden.
Maar je produceert toch bulten warmte bij het sporten? Hoe wordt die warmte gegenereerd? Door beweging. Hoe wordt die beweging opgewekt? Door spierkracht. Uiteindelijk kom je er zo op uit dat er glucose omgezet wordt in 34 ATP en een zootje CO2. Die adem je weer uit. Correct me if i'm wrong, maar dat gebeurt er toch wel? Nou is dat wel zo belachelijk weinig dat je het niet meetelt.

edit: laat maar, ik lees niet pas dit:
(althans niet meetbaar)
Appareo decet nihil munditia?

Berichten: 3.165

Re: Hoeveel vocht verlies je tijdens het sporten?

Dalton, ik ben niet alleen geinteresseerd in hoeveel vocht je moet bijvullen. Ik ben daarnaast ook benieuwd naar hoeveel vocht er op mijn shirt komt te zitten aangezien dat zeiknat wordt van het sporten, soms zelfs zo nat dat ik moeite heb het uit te krijgen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Hoeveel vocht verlies je tijdens het sporten?

Ik zie niet waarom dat verlies anders dan door transpiratie belachelijk weinig zou zijn. Ik kan zo gauw geen goede cijfers vinden, daarom wat sigarendooswerk:

Aannames:<

Je bent fysiek actief bezig.

je ademt 30 x minuut 1 L lucht uit, met 4,5 % CO2

Dat levert in één uur 0,045 x 1800 L is 81 L zuivere CO2

dat is om en nabij 3,6 mol C, ofwel 0,6 mol glucose, ofwel 108 g glucose die je kwijt bent. Dat lijkt me 108 g zuiver lichaamsgewicht.

Dat moet toch haast 5-10 % van het totale gewichtsverlies zijn (dus inclusief transpiratie voor koelingsdoeleinden)? En dus zeker niet onmeetbaar?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Hoeveel vocht verlies je tijdens het sporten?

@Lala en Jan: mijn fout, ik had inderdaad de CO2 over het hoofd gezien.. :P

Maar: dat is wel uitscheiding, en dat is dan toch weer wat ik uiteindelijk bedoelde... :roll:

[Edit: nu ik het nog eens nalees heb ik eigenlijk helemaal niets fouts gezegd, hooguit gedàcht.. :wink: ]
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Hoeveel vocht verlies je tijdens het sporten?

Ja, om gewicht te verliezen zal er iets je lichaam moeten verlaten, en dat heet dan altijd uitscheiding of afscheiding.......(soms ook met een t ipv een d..... :roll: )
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer