Verband tussen olieprijs en belangrijke gebeurtenissen

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3.165

Verband tussen olieprijs en belangrijke gebeurtenissen

Ik las net dat door de dood van de moslimfundamentalist al-Zarqawi in Irak de olieprijs met 1 dollar daalde. Nu heb ik economie 1 gedaan op het VWO maar ik begrijp er geen snars van hoe zo'n gebeurtenis samenhangt met de prijs van de olieprijs. Zou iemand hier wat uitleg over kunnen geven? De prijs zou toch moeten afhangen van vraag en aanbod. Hoe kan één van beiden nu veranderen door een politieke gebeurtenis als deze?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Verband tussen olieprijs en belangrijke gebeurtenissen

De prijs hangt ook af van hoe 'bezorgt' de investeerders zijn. Bijvoorbeeld als een ayatolla in Iran zegt dat hij mischien minder olie naar het westen wil gaan exporteren als ze niet hun zin krijgen, dan stijgt de olie prijs omdat mensen verwachten dat de olie prijs duurder zal worden.

Evenzo, het elimineren van een terroristenleider brengt meer evenwicht in het middenoosten en investeerders denken dan dat de olie prijs toch niet zo hard zal stijgen.

Met zoveel x-factors kun je niet zeggen dat het oppakken van de terroristenleider de enigste reden is, maar het kan wel meespelen. Het geeft investeerders meer vertrouwen in de markt.

Berichten: 3.165

Re: Verband tussen olieprijs en belangrijke gebeurtenissen

Ik begrijp dan altijd nog niet wie die investeerders zijn.

Voor zover ik het begrijp is olie een goedje waar de mensen op dit moment toch niet om heen kunnen. Ofdat je wilt of niet, voolopig zijn wij afhankelijk van olie: voor het autorijden, fabrieksmachine, plastics, kleding, bouwmaterialen.

In economische term uitgedrukt: de vraag is toch inelastisch?

Aangezien we op dit moment niet voor een alternatief kunnen kiezen is het mij onduidelijk hoe de vraag beïnvloed kan worden door al die x-factors.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Berichten: 68

Re: Verband tussen olieprijs en belangrijke gebeurtenissen

Aangezien we op dit moment niet voor een alternatief kunnen kiezen is het mij onduidelijk hoe de vraag beïnvloed kan worden door al die x-factors.
Ok en als de vraag niet of nauwelijks beinvloed wordt hangt de prijs dus dan nog af van het aanbod. (even kort door de bocht gezien)

Je bent als oliehandelaar zekerder van een continue toevoer van olie uit het midden oosten als er geen terroristen zijn die op een willekeurige dag een pijpleiding kunnen opblazen.... en daarmee de toevoer voor een week/maand uitschakelen. En dus jou als handelaar dwingen om je voorraden aan te spreken...

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Verband tussen olieprijs en belangrijke gebeurtenissen

albert davinci schreef:Ofdat je wilt of niet, voolopig zijn wij afhankelijk van olie: voor het autorijden, fabrieksmachine, plastics, kleding, bouwmaterialen.  

In economische term uitgedrukt: de vraag is toch inelastisch?
Inelastisch? Nee hoor, alleen al de seizoenen hebben een invloed op het verbruik, meer olie in de winter, en in de vakantiemaanden. Verder heeft de economie er een grote invloed op. De prijs van olie gaat ook omhoog omdat China's economie beter gaat. Of omdat Amerika veel verbrand door zijn oorlog, veranderingen in productie. Noem maar op.

Berichten: 3.165

Re: Verband tussen olieprijs en belangrijke gebeurtenissen

Giel, nu begrijp ik het.

@ De purpere wolf

Ik begrijp wat je zegt en technisch heb jij natuurlijk gelijk.

Misschien zou ik kunnen stellen dat vraag naar olie van de individuele burger ceteris paribus inelastisch is. Zeg is het zo goed?

Het punt is in ieder geval dat de burger voorlopig zolang hij het zich kan verooloven weinig keuze heeft ofdat hij de olie wel of niet gebruikt en het wordt voor zoveel meer producten gebruikt dan dat de meesten van ons erg in hebben.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Reageer