[wiskunde] brood bakken

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 64

[wiskunde] brood bakken

Ik heb een vraagstuk en de antwoorden, maar ik kan de antwoorden niet herleiden.

In het kort, het gaat om een oven waarin bij een temperatuur van 200gr 30 broden per 10 minuten gebakken kunnen worden. Er worden per dag 1200 gebakken.

De rest van de informatie gaat over de opwarmtijd van de oven.

De oventemperatuur start bij 20 en neemt met 2gr per minuut toe.

De eigenlijke vraag gaat over hoelang 30 broden gebakken moeten worden als de oven nog maar 100gr is om zo ook de tijd te benutten die de oven normaal gebruikt om op te warmen.De vuistregel voor de baktijd die hierbij gegeven wordt is het aantal gr dat de temp. boven de 100gr is maal de baktijd in minuten gelijk moet zijn aan duizend 'graadminuten'.

combinatie 200gr en 10 baktijd

180gr en 12,5 baktijd

etc

Er wordt ook gesteld dat als er vanaf dat moment 30 broden in a minuten tijd gebakken moeten worden het functievoorschrift voor de gemidd temp. dan luidt 100+agrC ( 100 + a graden celcius denk ik dat er staat)

Bereken de tijd hoelang deze broden in oven moeten blijven

De antwoorden die ik heb zijn

32 min. en 13 min. voor de volgende 30 broden

De totale besparing is 25 min.


Ik hoop dat iemand mij wat meer helderheid kan verschaffen want ik zie het niet.

b.vb.dank

Richard

Berichten: 4.502

Re: [wiskunde] brood bakken

Ik denk dat wanneer je poogt om brood bij de resterende 100 graden te bakken,er klef brood uit de oven komt,dus je hebt 200 graden nodig!

Volgens mijn info wordt de restwarmte,na het bakken van brood onder 200 graden,gebruikt voor dunnere produkten als ovenkoeken en bolussen,die dus minder intense warmte nodig hebben om gaar te worden.

Reageer