Springen naar inhoud

Het Geheime Boek van Jacobus

• Log in om te kunnen reageren

Menheffrin

Menheffrin

• >250 berichten
  • 545 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 juni 2006 - 21:53

Wie het Geheime Boek van Jacobus (NHC 1.2) heeft gelezen, moet zijn opgevallen dat Jezus de indruk achter laat van een wat korzelige man die zijn leerlingen in feite verwijt er weinig van begrepen te hebben. Zeker, er is ook sprake van bemoediging, maar dat overheerst de tekst niet. In hoofdzaak, komt Jezus hier over als lichtelijk getergd in de zin dat hij kennelijk tegen dovemansoren had gesproken.

Waar het Jezus kennelijk om gaat in dit stuk is de vernietiging van het ego. Waarbij ik dan onwillekeurig denk aan het HindoeÔsme die uitgaat van iemand die niemand moet worden om vervolgens iedereen te zijn.

Mijn stelling in deze is de volgende: God is een status. Die status wordt dan kennelijk bereikt op het moment dat men in de ander liefde kan zien.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

p__

p__

• >1k berichten
  • 2972 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 juni 2006 - 22:38

De vernietiging van het ego schijnt bereikt te kunnen worden tijdens meditatie, wanneer je jezelf voelt opgaan in het grote geheel en uiteindelijk je ego verdwenen is.

Ik kan me voorstellen dat zijn discipelen niet zo goed mediteerden als hijzelf, want het kost nogal wat jaartjes om dit te bereiken.

jeroentje

jeroentje

• >250 berichten
  • 352 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 juni 2006 - 23:45

Die status wordt dan kennelijk bereikt op het moment dat men in de ander liefde kan zien.

Dat doe ik nu al. Dat heeft niks met god-zijn te maken, maar met jezelf openstellen voor de ander.
In de onwetendheid kan men volmaakt gelukkig zijn.
Ward Ruyslinck

jeroentje

jeroentje

• >250 berichten
  • 352 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 juni 2006 - 23:47

De vernietiging van het ego schijnt bereikt te kunnen worden tijdens meditatie, wanneer je jezelf voelt opgaan in het grote geheel en uiteindelijk je ego verdwenen is.

Je ego kun je niet vernietigen. Je kunt 'm wel even opzij zetten en dan ervaar je inderdaad het "heel al" gevoel.
Ward Ruyslinck

Menheffrin

Menheffrin

• >250 berichten
  • 545 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 juni 2006 - 10:49

(...)
Ik kan me voorstellen dat zijn discipelen niet zo goed mediteerden als hijzelf, want het kost nogal wat jaartjes om dit te bereiken.

Naar mijn mening mediteerde Jezus nauwelijks. Meditatie is wel een methode, maar dan een die meer in de lijn ligt met Boeddha. Ter verduidelijking: Indien men een vreemde taal moet leren stelt Boeddha ons voor met boeken en cdís terug te trekken in de Ďstudeerkamerí. Jezus doet dat radicaal anders en stelt dat men zich nu juist niet dient terug te trekken maar in het land moet gaan wonen waar men die taal spreekt om dan in die volheid de taal eigen te maken. De hard-way om het zomaar te zeggen.

Die status wordt dan kennelijk bereikt op het moment dat men in de ander liefde kan zien.

Dat doe ik nu al. Dat heeft niks met god-zijn te maken, maar met jezelf openstellen voor de ander.

Dat is mooi en ik geloof dat graag, maar wat hier bedoeld wordt gaat een stuk verder. Als Paulus meent dat wij allen onderworpen zijn aan de ijdelheid, dan begrijpt hij heel goed de intentie van Jezus ten aanzien van het ego (of zo men wil: kleine-zelf). Het is mooi als we allemaal wat aardiger tegen elkaar gaan doen, maar daarmee is men er nog lang niet. Sterker, daar gaat het zelfs niet om. Het doel is kennelijk niet om een optimale omgang met elkaar te bewerkstelligen. Het lijkt er veeleer op dat dit nu juist een afgeleide is van een ander doel. Wie nadrukkelijk spaart om een auto te kopen, kan bezwaarlijk beweren dat de tussentijdse opgebouwde rente iets heeft uit te staan met het idee zelf.

jeroentje

jeroentje

• >250 berichten
  • 352 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 juni 2006 - 00:16

Het is mooi als we allemaal wat aardiger tegen elkaar gaan doen, maar daarmee is men er nog lang niet. Sterker, daar gaat het zelfs niet om.

Dat bedoelde ik niet. Ik bedoelde dat ik de liefde in mensen zie. Ik bedoelde niet dat ik aardig doe tegen mensen. Soms ben ik helemaal niet aardig, maar kan ik zelfs een zak zijn :wink:
Ward Ruyslinck

Windsurfer

Windsurfer

• >1k berichten
  • 1293 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 juni 2006 - 08:29

Je ego kun je niet vernietigen. Je kunt 'm wel even opzij zetten en dan ervaar je inderdaad het "heel al" gevoel.

ik denk inderdaad dat dit een meer juiste uitdrukking is, jeroen. ego vernietiging dan krijg je zoiets als een psychose... en ik denk niet dat Jezus dat zou willen

Adpruys

Adpruys

• >1k berichten
  • 1425 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 oktober 2006 - 22:11

Nee, psychotische mensen zijn juist uitzonderlijk egocentrisch.
Als je je ego langdurig uitschakelt-vernietigt leidt dit wellicht wel tot zelfvernietiging, zoals Jezus ook aantoont?

Hopper

Hopper

• >100 berichten
  • 134 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 oktober 2006 - 17:05

Is het ego dan te vernietigen? Is er iemand die een ego heeft?
Of heeft iedereen het idee dat ze een ego hebben? een illusie kun je nooit vernietigen.

En wie vernietigt die ego dan?
Wie is die man in de spiegel?

Veertje

Veertje

• >5k berichten
  • 6713 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 oktober 2006 - 19:24

Hopper, allemaal vragen die moeilijk te beantwoorden zijn. Het ego wordt denk ik doorgaans beschouwd als een soort van "onterecht gevoel van eigenwaarde" of "gebrek aan bescheidenheid". "Denk nooit dat je het allemaal weet, weet dat er nog zoveel te weten en te leren is. Zoiets.

Wat dit betreft:

Waar het Jezus kennelijk om gaat in dit stuk is de vernietiging van het ego. Waarbij ik dan onwillekeurig denk aan het HindoeÔsme die uitgaat van iemand die niemand moet worden om vervolgens iedereen te zijn.

vraag ik me trouwens af waarom juist die conclusie daaruit getrokken zou moeten worden. Zou je het geheel niet ook kunnen zien als een inleiding naar het uiteindelijke verraad dat Jezus ten deel werd. Misschien moet het wel uitdrukking geven aan de vooruitziende gave van Jezus waardoor hij (alvast) begreep dat hij het zwaar zou gaan krijgen. Onbegrip leidt tot verraad.

Je zou het ook kunnen zien als een benadrukking van Jezus' menselijkheid. Hoe dichterbij Jezus bij de mens zou staan, hoe minder de volgeling het gevoel zou hebben met iemands leer te maken te hebben die hij toch nooit zou kunnen begrijpen, laat staan uit zou kunnen dragen.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 oktober 2006 - 09:25

Het laatst terug gevonden evangelie van Judas schept ook een beeld dat tot het einde (laatste avondmaal) Jezus er niet van overtuigd is dat zijn volgelingen hem begrijpen, hij vindt dat zijn apostelen nog teveel trekjes van de oude geloven over hebben.

Goldenlastra

Goldenlastra

• >25 berichten
  • 53 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 oktober 2006 - 20:15

Dus als ik het goed begrijp is als je geen ego hebt word je ook niet begrepen. Dit kan dus leiden tot zelfvernietiging. Zoals wij bij Jezus hebben gezien ( gelezen mag ook :)) maar als je geen ego hebt is dit dus onmenselijk. en sta je boven de mens anders zou je niet vervolgd worden.
maar ik weet niet of ik hier helemaal mee eens ben
Wie A zegt moet ook nus zeggen

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 oktober 2006 - 20:22

Dit kan dus leiden tot zelfvernietiging. Zoals wij bij Jezus hebben gezien ( gelezen mag ook :)) maar als je geen ego hebt is dit dus onmenselijk. en sta je boven de mens anders zou je niet vervolgd worden.

of dat uberhaupt kan is nog maar de vraag. trouwens, of je dan ook boven de mens staat....waarom dat?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -

Goldenlastra

Goldenlastra

• >25 berichten
  • 53 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 oktober 2006 - 20:46

nou een mens zou altijd een ego hebben en ik denk dat als je dat niet hebt ben je beter als de mens. de mens kan er niet tegen als er iemand beter is dan hun... zo dacht ik erover
Wie A zegt moet ook nus zeggen

Hildebrand

Hildebrand

• >250 berichten
  • 745 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 oktober 2006 - 13:11

Merkwaardig dat hier nog een discussie op kan volgen zonder dat de vraag wordt gesteld of het werk op basis waarvan Menheffrin zijn opmerkingen maakt wel autoriteit bezit aangaande Jezus. Het is een gnostiek evangelie. Een evangelie dat afgekeurd werd om zijn esoterische inhoud en om die reden niet in het canon van het Nieuwe Testament werd opgenomen.
De juiste vraag is de vraag die uit objectiviteit geboren wordt.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures