Springen naar inhoud

Spiegeleffect

• Log in om te kunnen reageren

ArjenvS

ArjenvS

• >250 berichten
  • 341 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 09 juni 2006 - 08:59

Ik heb een vraag. Ik was op een gegeven moment in gesprek met iemand over iets en toen viel iemand bij in het gesprek. Zij had een medische opleiding genoten en begon uit te leggen dat er in het ontstaan van (menselijk dacht ik) leven sprake is van een spiegel effect. Celdeling bijvoorbeeld.

Hiertoe vroeg ik mij af of een levend wezen eerst een of gelijk twee cellen heet. Ook vroeg ik me af waar dit spiegeleffect nog meer zichtbaar is. Ik zat te denken dat men van nature van alles twee heeft: armen, benen, hersenhelften...behalve van een paar organen dan zoals de mond bijvoorbeeld. Weet iemand een term voor dit fenomeen of kan iemand mij wat uitleg geven van de oorsprong hiervan?
Misschien weet iemand zelfs wel wat leesvoer voor mij.

Alvast bedankt, Arjen
It is a miracle that curiosity survives formal education.
~Albert Einstein

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

roeb

roeb

• 0 - 25 berichten
  • 23 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 juni 2006 - 12:55

term: bilaterale symmetrie
het claimen van wetenschappelijkheid is altijd "the tricky part"

Zwam

Zwam

• >100 berichten
  • 190 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 juni 2006 - 12:46

Over het algemeen is symmetrie een teken van primitiviteit.
Hogere diersoorten zijn bilateraal symmetrisch, lagere diersoorten hebben veelal meer symmetrie.
Kwallen, zeesterren hebben vb een hogere symmetrie.
Beschouw dit zeker niet als een regel...denk maar een slak(kenhuisje).
Geen symmetrie...maar beschouw ze nu niet meer ontwikkeld dan de mensheid :wink:

Archeopteryx

Archeopteryx

• >250 berichten
  • 590 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 juni 2006 - 13:49

Ik denk niet dat je in het kader van symmetrie onderscheid kunt maken in complexiteit. Primitiefst is een bacterie --> a-symmetrisch, alle gewervelden zijn bilateraal symmetrisch, evolutionair niet ver van de gewervelden zijn de zeesterren, radiaal symmetrisch.
In de biologie wordt dit dan ook niet gezien als aanduiding voor enige vorm van complexiteit.
Maar met een beetje fantasie kun je misschien nog wel betogen dat bilaterale symmetrie voorkomt bij "hogere" organismen. Veel hogere (en ook al veel lagere organismen) kennen cephalisatie, dat betekent dat belangrijke functies zijn ondergebracht in een kop (of kopgedeelte), denk bijv. aan hersenen of eenvoudiger, hersenganglia.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures