Nederlandse staatsschuld.

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 341

Nederlandse staatsschuld.

Ik zit zo eens te bladeren op de wikipedia en ik zie hier dat de staatsschuld van nederland 55% van het bruto nationaal product is. Dit is natuurlijk een beetje hoog in mijn ogen en ik vroeg me dus af hoe dit zo kon. Hoertoe heb ik geprobeerd te vinden bij wie wij deze schulden hebben, maar dit heb ik niet zo kunnen vinden.

Ik dacht dat de Nederlandse staat alleen leende van DNB namelijk en dus vroeg ik me dan wel weer een beetje af waarom en wie DNB weer bezit (ik dacht namelijk de Nederlandse staat zelf).

Wie weet wat details?
It is a miracle that curiosity survives formal education.

~Albert Einstein

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Nederlandse staatsschuld.

Wat dacht je van staatsleningen? Daar kan iedere particulier aan meedoen.

Los daarvan vind ik dat een staat geen schulden hoort te hebben.

Berichten: 4.546

Re: Nederlandse staatsschuld.

hehe, als je dit al veel vind, de VS wordt bijna alleen maar gefinancieerd door het buitenland :roll: met een maximum staatsschuld van 900 miljard (dit wordt meerder malen per jaar verhoogd) is dat vele malen meer, over een tijdje is het dag dag economie!
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Nederlandse staatsschuld.

En hoeveel is dat procentueel gezien van het BNP (groce national product in engels)?

Is dat meer of minder dan landen als Belgie, Frankrijk, Italie, Nederland?

Zie hier: http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...post&pid=152066

Berichten: 991

Re: Nederlandse staatsschuld.

in belgie zit m'n naar verluidt (bron tv) sinds '04 onder 100%

terwijl men rond milleniumwissel nog rond de 110% schommelde

Gebruikersavatar
Berichten: 341

Re: Nederlandse staatsschuld.

@ Lodewijk Napoleon : http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_count..._by_public_debt

@ de rest: ik ben dus op zoek naar harde feiten; getallen of wat dan ook wat aan mij vertelt aan wie de nederlandse staat geld verschuldigd is. Ook zoek ik naar de constructie hoe dit in elkaar zit.

Wie helpt?
It is a miracle that curiosity survives formal education.

~Albert Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 334

Re: Nederlandse staatsschuld.

Van Belgie weet ik dat de staatsschuld voor het merendeel afkomstig is uit de teloorgang van de mijn- en staalindustrie.

Gebruikersavatar
Berichten: 341

Re: Nederlandse staatsschuld.

En weet jij van België wie precies de schuldeisers zijn?

Want dat is mijn vraag namelijk...van een ander land wil ik dat ook wel weten eigenlijk.
It is a miracle that curiosity survives formal education.

~Albert Einstein

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Nederlandse staatsschuld.

Staatsleningen zijn voor zover ik weet vrij verhandelbaar op de beurs, en hebben daar dus ook noteringen. Eenieder die dat wil kan dus staatsleningen kopen. Een schuldeiser als zodanig zal dus niet aan te wijzen zijn. Zelf bezit ik wat aandeeltjes in een beleggingsfonds. Dat fonds belegt een deel van de inleg in staatsleningen. Ik ben dus een schuldeisertje....... :roll:

en ik zie niet waarom een staat geen schulden zou mogen hebben. Het hangt er een beetje vanaf waarom die schulden worden aangegaan. Ikzelf zou geen lening afsluiten om een verre vakantiereis te boeken. Maar als ik een huis nodig heb en ik zou eerst moeten gaan sparen alvorens het te kunnen kopen, zou ik lang in een rode-kruistent moeten leven. En m'n dochter kan kiezen: of (voorbeeld: 10 jaar) vakken vullen tegen een minimumloontje om een studiepot bij elkaar te sparen en dan gaan studeren, of een studielening afsluiten, en met een beter salaris ná de studie op veel kortere tijd die lening aflossen. De kortste pad lijkt me duidelijk.

Voor de staat ligt de situatie niet wezenlijk anders.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 341

Re: Nederlandse staatsschuld.

Dank je voor je hulp Jan. Jij zegt dus dat staatsleningen op de markt "vrijelijk" verkrijgbaar zijn. Zijn dit soort schuldeisers de enige die de nederlandse staat heeft en zijn die alleen op de nederlandse markt aanwezig; of ook op de internationale markt?

En het allerbelangrijkste: heb je bronnen die dit kunnen onderbouwen?
It is a miracle that curiosity survives formal education.

~Albert Einstein

Berichten: 991

Re: Nederlandse staatsschuld.

http://www.debtagency.be/nl_index.asp

schuldinfo ivm belgie. op het 1e zicht lijkt het een keurige site. hopelijk heb je er iets aan

al eens gekekn op wikipedia?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Nederlandse staatsschuld.

....en ik zie niet waarom een staat geen schulden zou mogen hebben. Het hangt er een beetje vanaf waarom die schulden worden aangegaan. .
Zoals je zegt, het hangt er vanaf waarvoor die schulden zijn aangegaan.

Ik heb zelf ook schulden, nl. de hyptheeklening waarvoor mijn huis het onderpand is.

Zo mag de staat wat mij betreft ook schulden aangaan b.v. voor het financieren van infrastructurele werken. Maar die schuld moet dan ook binnen een overzichtelijke tijd worden afbetaald. En dat gebeurt niet, de Nederlandse staatsschuld blijft maar stijgen. Ik weet het exacte bedrag niet, maar het ligt momenteel in de orde van 20.000 euro per inwoner, dat is dus 80.000 euro voor een gezin met 2 kinderen. En als je dat bedrag ziet dan realiseer je je dat die schuld van z'n lang zal die leven niet kan worden afbetaald. En dat bedoel ik als ik zeg dat een staat geen schuld mag hebben, die schuld kan namelijk nooit meer weggewerkt worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 341

Re: Nederlandse staatsschuld.

1207 schreef:http://www.debtagency.be/nl_index.asp

schuldinfo ivm belgie. op het 1e zicht lijkt het een keurige site. hopelijk heb je er iets aan

al eens gekekn op wikipedia?
Ontzettend bedankt!

Nu nog zo iets voor Nederland; of zuid Afrika voor mijn part.

:roll:

p.s. Ja..wikipedia heb ik al gehad.
It is a miracle that curiosity survives formal education.

~Albert Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: Nederlandse staatsschuld.

In het CIA World Factbook staat dat allemaal. Heel handig als je gegevens over landen nodig hebt! Hier staan zowat alle gegevens over België.
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Berichten: 206

Re: Nederlandse staatsschuld.

De overheid leent geld door staatsobligaties uit te geven, deze kunnen worden gekocht door bedrijven en gewone burgers. Dan heeft de staat dus m.i. een schuld aan die bedrijven en burgers.

Maar toch wordt er gesteld dat "iedere inwoner van een land met een schuld van zoveel duizend .... opgezadeld zit.

En daarbij, als ieder land een staatsschuld heeft, aan wie zijn ze dat geld dan verschuldigd? Volgens mij dus aan voornamelijk private grote banken en vermogende burgers. Tzit heel raar in elkaar vind ik, allemaal 1 grote luchtbel... :roll:
"Optimism is our moral duty"

Reageer