Springen naar inhoud

Welk van deze wezens heeft een ziel?

• Log in om te kunnen reageren

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 juni 2006 - 10:02

Even een vraag die lijkt op deze.
Welk van de volgende wezens heeft een ziel?

Geplaatste afbeelding

Geplaatste afbeelding

Geplaatste afbeelding

Geplaatste afbeelding
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

HeavenOnEarth

HeavenOnEarth

• >250 berichten
  • 430 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 juni 2006 - 10:36

None of the above.

Nummer 7 is de enige soort die zich die vraag stelt. Op zich zegt dat niks. Er hoeft bijvoorbeeld ook geen antwoord te komen op de vraag "Welke windrichting heeft karnemelk?" Het enkel feit dat men iets kan veronderstellen zegt nog niets over het bestaan van datgene.

Wat ik me ook altijd afvraag is: wanneer is de "ziel" in de evolutie ontstaan? Heeft het bijvoorbeeld evolutionair voordeel?

p__

p__

• >1k berichten
  • 2972 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 juni 2006 - 10:44

Wat wordt er eigenlijk met ziel bedoeld?

Veertje

Veertje

• >5k berichten
  • 6713 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 juni 2006 - 10:46

Waarbij ik ervan uitga Rogier dat je het hebben van een ziel duidelijk vindt verschillen van het hebben van ervaringen (anders had je geen nieuwe topic geopend). Wel denk ik dat bij deze nieuwe vraag toch wel één definitie van wat een ziel dan wel niet zou moeten zijn gewenst is. Anders is deze discussie zielloos. :wink:
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 juni 2006 - 10:59

Dat wou ik daarna pas vragen :roll:

Maar omdat er soms zo stellig wordt gegooid met de ziel, alsof het logisch is dat zoiets er is (of althans dat is een gevoel wat sommigen sterk hebben), leek het me wel interessant om eerst eens te kijken waar men de grens eigenlijk trekt.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Dalton

Dalton

• >250 berichten
  • 808 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 juni 2006 - 11:18

Alles met hersenen of geen van allemaal.

Ik zie niet in waarom een mens zogenaamd wel een ziel zou hebben en een dier niet. Het toppunt van (Religieuze) arrogantie.
Dieren kunnen ook denken en hebben ook gevoelens.
De mens zou misschien een grotere of krachtigere ziel kunnen hebben maar echt niet de enige met ziel.

Als de ziel bestaat wel te verstaan.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 juni 2006 - 14:28

De mens

Dat wou ik daarna pas vragen :roll:

Maar omdat er soms zo stellig wordt gegooid met de ziel, alsof het logisch is dat zoiets er is (of althans dat is een gevoel wat sommigen sterk hebben), leek het me wel interessant om eerst eens te kijken waar men de grens eigenlijk trekt.

Het zou best kunnen dat een aap ook een ziel heeft, maar waarschijnlijk kunnen we die niet vergelijken met die van een mens.

De ziel is de persoonlijkheid van het persoon. Is een mens alleen wat vlees, botten, bloed en hersens? Het zijn geen mieren die doen wat ze geprogrameerd zijn te doen. Daar is de mensheid veelste interessant voor.

ArjenvS

ArjenvS

• >250 berichten
  • 341 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 09 juni 2006 - 18:02

Alle beovengenoemde wezens hebben een ziel...alhoewel ik twijfel over de soort in het 7e plaatje.
It is a miracle that curiosity survives formal education.
~Albert Einstein

jdr

jdr

• >1k berichten
  • 1408 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 juni 2006 - 20:45

Geen enkel bovengenoemd wezen heeft een ziel, stuk voor stuk zijn het organismen die doen wat ze geprogrameerd zijn te doen, dit gaat overigens in het bijzonder op voor de mens.

Karamelk

Karamelk

• >250 berichten
  • 252 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 juni 2006 - 21:24

Waarvoor is de mens dan geprogrammeerd? En door wie? Ik vind het altijd zo vreemd als mensen het hebben over doel in verband met evolutie. Hoe kan een proces van blind toeval nou een doel hebben?

edit: ik zie dat ik het zelf ben die over doel begint :roll: maar in my defense: het woord programmeren vooronderstelt dit.

Leuke gast

Leuke gast

• >1k berichten
  • 1166 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 juni 2006 - 23:40

Welk van de volgende wezens heeft een ziel?

waar komt god vandaan?
Het grote religie topic

De theorie dat de ziel bestaat.

De theorie dat de ziel bestaat, andere site.

nadat ik ondekte dat we uit meer dan enkel deeltjes bestaan....
Daarna heb ik over jou vraag ook de nodige uren nagedacht.. :roll:

Een echt antwoord weet ik niet direct. In de bijbel staat er wel iets over vermeld. Ik weet het niet exact, maar het komt erop neer dat een mens toch iets 'extras' heeft.

Als het gaat om keuze vrijheid dan kunnen we ons afvragen of een plant zelf kan beslissen waar deze zijn takjes laat beginnen? Het zou te kort door de bocht zijn om hier 'kan niet' op te antwoorden, probeer je maar eens in een plant te verplaatsen.

Echter heeft een 'ziel' betrekking op 'een geweten'. nu kunnen we bij een plant of bacterie niet echt spreken van een geweten. Immers kunnen deze organismes het onderscheid niet tussen 'goed' en 'kwaad' maken. of mischien toch wel?

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 juni 2006 - 18:05

Alles met hersenen of geen van allemaal.

Waarom denk je dat, zie je de ziel als iets wat alleen in hersenen gehuisvest kan zijn?
En is het dan een gevolg van hersenactiviteit (wat een fysiek/mechanisch proces is), of is het iets aparts wat in verbinding staat met de hersenen o.i.d.

De ziel is de persoonlijkheid van het persoon. Is een mens alleen wat vlees, botten, bloed en hersens? Het zijn geen mieren die doen wat ze geprogrameerd zijn te doen. Daar is de mensheid veelste interessant voor.

Maar zijn mensen dan de enige wezens in het universum die een ziel kunnen hebben? Of wat bedoel je met "persoonlijkheid", denk je dat dieren geen persoonlijkheid kunnen hebben, zoals apen of dolfijnen, of zelfs mieren? En wat dacht je van een mierenkolonie, kan die ook geen ziel hebben?

Ik weet trouwens niet waarom een mechanische constructie van vlees, botten, bloed en hersens geen zeer interessante dingen zou kunnen doen. Zeker de hersens begrijpen we nog lang niet volledig, dus het lijkt me voorbarig om te concluderen dat er voor de vele interessante dingen die we de mens zien doen, méér nodig is.

Alle beovengenoemde wezens hebben een ziel...alhoewel ik twijfel over de soort in het 7e plaatje.

Da's ook wel een interessant perspectief :roll: Waarom twijfel je juist aan die soort? Denk je dat de mens misschien iets mist t.o.v. de andere soorten?

nadat ik ondekte dat we uit meer dan enkel deeltjes bestaan....
Daarna heb ik over jou vraag ook de nodige uren nagedacht.. :P

Waaruit bestaan we dan nog meer?
En zie je dan de ziel als het verschil tussen de mens en de deeltjes waar hij uit bestaat? (en aangezien daar volgens jou verschil tussen zit, zouden we daarmee dus een ziel hebben)

Een echt antwoord weet ik niet direct. In de bijbel staat er wel iets over vermeld. Ik weet het niet exact, maar het komt erop neer dat een mens toch iets 'extras' heeft.  

Als het gaat om keuze vrijheid dan kunnen we ons afvragen of een plant zelf kan beslissen waar deze zijn takjes laat beginnen? Het zou te kort door de bocht zijn om hier 'kan niet' op te antwoorden, probeer je maar eens in een plant te verplaatsen.

Echter heeft een 'ziel' betrekking op 'een geweten'.  nu kunnen we bij een plant of bacterie niet echt spreken van een geweten. Immers kunnen deze organismes het onderscheid niet tussen 'goed' en 'kwaad' maken. of mischien toch wel?

Wat goed en kwaad zijn is een hele discussie op zich. Maar je bedoelt misschien het uberhaupt hebben van een besef van goed en kwaad. Denk je dat bijvoorbeeld apen dat niet kunnen? Of dat extra's wat de mens heeft, zit dat echt niet in andere "hoge" (laten we zeggen intelligente) soorten, of alleen in mindere mate? Dan zou je misschien kunnen zeggen dat sommige levensvormen "minder ziel" hebben dan andere.

Ferdi

Ferdi

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 juni 2006 - 19:48

hmmm als niemand er hier aan begint, laat mij maar eens een poging wagen...

Een ziel bestaat uit een (abstracte) verzameling van ervaringen.

Alleen de organismen met hersenen kunnen volgens mij ervaringen verzamelen en hebben dus een ziel. (De ziel is volgens mij dus ook ieds materisch)

:wink:

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 juni 2006 - 20:21

Alleen de organismen met hersenen kunnen volgens mij ervaringen verzamelen en hebben dus een ziel. (De ziel is volgens mij dus ook ieds materisch)

de ziel is in ieder geval naar iets materisch te leiden (de hersenen in dit geval, hartstikke materisch toch :roll:) maar is dit niet bij alles zo?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -

Veertje

Veertje

• >5k berichten
  • 6713 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 juni 2006 - 21:15

Ik versta onder ziel de essentie, het wezen der dingen. Ik mis een foto van een steen bij je verzameling Rogier. :roll:
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures