[Electronica] NTC-weerstand

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 997

[Electronica] NTC-weerstand

kan iemand mij een bondige principiele verklaring geven van de oorzaak van het NTC fenomeen?

erg bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [Electronica] NTC-weerstand

Er zullen vast wel meerder verklaringen zijn. Een voorbeeld kan ik je wel geven.

Neem een rubberachtig materiaal (=isolerend) waarin een geleidend materiaal is in verwerkt (meestal koolstof). Deze koolstof gaat paden vormen door het rubber heen, waarlangs de ladingsdragers kunnen bewegen => geleiding.

De koolstofdeeltjes zijn echter niet geometrisch met elkaar verbonden. Electrisch zijn ze dat wel door middel van het kwantum mechanisch tunnellen. Indien de temperatuur toeneemt zal de rubber matrix uitzetten en daarmee de afstand tussen de koolstof deeltjes vergroten. Het tunnellen van ladingsdragers zal nu moeilijker gaan, waardoor de weerstand die je meet groter zal zijn.

edit: dit is dus een PTC en geen NTC
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: [Electronica] NTC-weerstand

ok nu volg ik niet meer: ik dacht dat ntc een negatieve weerstandscoefficient hebben en wat jij beschrijft lijkt me een positieve weerstandscoefficient

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [Electronica] NTC-weerstand

Oeps, daar heb je gelijk in.

Hier een stukje over een NTC, maar het is net echt eenvoudig: klik

Verder zijn alle weerstanden waar het geleidingsmechanisme thermische activatie van ladingsdragers is ook NTCs. Bij toenemende temperatuur hebben de ladingsdragers meer energie, waardoor ze barriere's (bijvoorbeeld een Schottky barriere) makkelijker kunnen nemen
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: [Electronica] NTC-weerstand

HolyCow schreef:kan iemand mij een bondige principiele verklaring geven van de oorzaak van het NTC fenomeen?

erg bedankt
Ik hoop dat je een beetje goed in je engels zit:

http://atpsensor.com/ntc/ntc_engineering/n...ering_main.html
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Reageer