Springen naar inhoud

[Algemene natuurwetenschappen] Kleine elektrische machines

• Log in om te kunnen reageren

neocivis

neocivis

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 juni 2006 - 12:10

Ik heb volgende opdracht gekregen op school, maar ik nheb eigenlijk geen idee voor een opdracht. Hebben jullie soms een idee?
Zoek een technisch systeem, proces of installatie aangedreven door een elektrische motor van beperkt vermogen. U kunt hiervoor steunen op een eindwerk, een boek, een tijdschrift, het internet, een bestaand systeem thuis... Welk type motor wordt er gebruikt? Bepreek het werkingsprincipe. Zijn hier andere types motoren mogelijk die eventueel betere resultaten geven?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8250 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 juni 2006 - 12:40

elektrische motor van beperkt vermogen

Ik wist niet dat er electrische motors waren van onbeperkt vermogen. Dat zou toch wat zijn.

Je mag dus elke type apparaat gebruiken. Een koelkast, magnetron, stofzuiger etc etc
"Meep meep meep." Beaker

neocivis

neocivis

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 juni 2006 - 12:55

elektrische motor van beperkt vermogen

Ik wist niet dat er electrische motors waren van onbeperkt vermogen. Dat zou toch wat zijn.

Je mag dus elke type apparaat gebruiken. Een koelkast, magnetron, stofzuiger etc etc

hij bedoelt met beperkt vermogen iets van 1kW

Stephaan

Stephaan

• >250 berichten
  • 866 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 juni 2006 - 13:12

A priori zou je toch mogen verwachten dat de motoren in huishoudapparaten door de ontwerper zo gekozen zijn dat ze de best mogelijke resultaten geven.

Het hangt er natuurlijk van af wat je best mogelijke resultaten noemt. In sommige toepassingen kiest de fabrikant misschien een motortje dat een slechter rendement heeft maar minder kost bij de fabricage. Hij ziet dan het meer-verbruik als een bagatel en dat is volgens hem, toch maar de zorg vd eindverbruiker.
Als de huisvrouw het minimum verbruik als beste resultaat ziet, zou een andere motor misschien te verkiezen zijn en is ze eventueel bereid iets meer te betalen bij de aankoop.

Op sommige apparaten staat de vermelding dat ze slechts gedurende een beperkte duur mogen continu draaien (bvb een elektrisch scheerapparaat, of mijn fruitpers) Dergelijke apparaten kunnen dan ook niet professioneel gebruikt worden, bvb bij de kapper of in een restaurant. Voor zo een toepassing zal er een steviger motor en betere koeling in moeten.

Bij zeer grote industriŽle motoren staat soms vermeld dat ze slechts een beperkt aantal keren per uur mogen aangeschakeld worden, maar overigens wel continu mogen draaien. (Bij het starten wordt in elke motor een sterke startstroom opgenomen die de wikkelingen vewarmt). Zulke motoren zijn dan ook niet geschikt voor start stop gebruik.

Dit zijn maar enkele losse bedenkingen die je misschien kan gebruiken. Succes :roll:

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures