Springen naar inhoud

rekenregels bij vergelijkingen


  • Log in om te kunnen reageren

#1

cobie

    cobie


  • 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 juni 2006 - 16:45

hey iedereen,

ik zit met het volgend probleempje ivm een vraagstuk chemie:

de feiten

LaTeX

men vereenvoudigt naar:

LaTeX

en uiteindelijk:

LaTeX


welke rekenregels worden hier gebruikt om die macht uit de noemer te halen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Dr. Who?

    Dr. Who?


  • >250 berichten
  • 305 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 juni 2006 - 16:51

Dat is een duidelijk gevalletje van worteltrekken.

#3

TD

    TD


  • >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 juni 2006 - 16:56

De oplossing is niet fout, maar wel onvolledig.

LaTeX

Het kwadraat uit teller en noemer mag over de hele breuk geplaatst worden, je kan dan de vierkantswortel nemen - maar zowel de positieve als de negatieve wortel zijn geldig! Het is mogelijk dat voor het chemisch vraagstuk, één van beide oplossing fysisch geen betekenis heeft. Verder uitwerken:

LaTeX

Tot slot:

LaTeX

De oplossing met het plusteken: LaTeX .
De oplossing met het minteken: LaTeX .

#4

cobie

    cobie


  • 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 juni 2006 - 16:58

bedankt!

#5

TD

    TD


  • >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 juni 2006 - 17:01

Graag gedaan.

#6

cobie

    cobie


  • 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 juni 2006 - 17:09

maar zowel de positieve als de negatieve wortel zijn geldig! Het is mogelijk dat voor het chemisch vraagstuk, één van beide oplossing fysisch geen betekenis heeft.


Er wordt in de syllabus helemaal geen woord over gerept... vreemd eigenlijk. De enige oplossing die erbij staat is 0.026...

voor de volledigheid nog even het vraagstuk voor de geïnteresseerden:

1 mol H2 en 1 mol I2 worden verhit in een 30L vat tot 448°C. Bij deze temperatuur is K=50 (evenwichtsconstante). Hoeveel mol I2 blijven over?

nogmaals bedankt TD!

#7

Dr. Who?

    Dr. Who?


  • >250 berichten
  • 305 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 juni 2006 - 17:19

maar zowel de positieve als de negatieve wortel zijn geldig! Het is mogelijk dat voor het chemisch vraagstuk, één van beide oplossing fysisch geen betekenis heeft.


Er wordt in de syllabus helemaal geen woord over gerept... vreemd eigenlijk. De enige oplossing die erbij staat is 0.026...


De tweede oplossing is fysisch ook niet mogelijk. :roll: Je had maar 0,0333 eenheden van het stofje, dus er kunnen geen 0,046 eenheden van verdwijnen.

#8

TD

    TD


  • >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 juni 2006 - 17:49

Er wordt in de syllabus helemaal geen woord over gerept... vreemd eigenlijk. De enige oplossing die erbij staat is 0.026...

Zoals je ziet is de andere oplossing fysisch onmogelijk, dat zal meestal het geval zijn bij dit soort vergelijkingen. Je kan echter op voorhand niet weten of de negatieve of positieve wortel de 'goede oplossing' gaat zijn, dus is het nogal slordig dat je cursus in de oplossing gewoon zonder uitleg de positieve oplossing neemt. Volgende keer zou de correcte oplossing wel eens de negatieve wortel kunnen zijn...

Conclusie: correct oplossen en achteraf alle oplossingen toetsen aan de 'beginvoorwaarden' om de fysisch onmogelijke resultaten te schrappen.

#9

cobie

    cobie


  • 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 juni 2006 - 16:03

hier ben ik weer :roll:

LaTeX

vereenvoudigd:

LaTeX

die vereenvoudiging in de noemer maakt toch gebruik van de distributiveitseigenschap? Hoe gaat dat nu weer juist? algemeen is het a*(b+c) = a*b+a*c toch?

Heeft er iemand een goeie link met al de rekenregels zodat ik dat nog eens kan nazien want zo gaat dat hier niet zenne.

#10

cobie

    cobie


  • 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 juni 2006 - 16:25

men doet het dus met de bananenformule: (a+b).(c+d) = ac + ad +bc + bd

maar dan kom ik nog steeds iets anders uit... :roll:


EDIT:

heb het denk ik: na bananenformule: 27 - x³ - 27x + x4

dan: 27 -x -27x = -27x² + 27 = 27.(1-x)²

toch?

#11

Dr. Who?

    Dr. Who?


  • >250 berichten
  • 305 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 juni 2006 - 16:57

Die twee vergelijkingen lijken op het eerste gezicht niet equivalent te zijn.

#12

TD

    TD


  • >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 juni 2006 - 17:07

Op het tweede zicht ook niet, neem maar eens x = 3.

#13

Dr. Who?

    Dr. Who?


  • >250 berichten
  • 305 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 juni 2006 - 17:09

Hehehe - ik had geen zin om d'r écht aan te gaan rekenen. :roll:

#14

TD

    TD


  • >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 juni 2006 - 17:12

Dat is niet rekenen, x = 3 is een nulpunt van de eerste noemer maar niet van de tweede, dat moet mislopen :roll:
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

#15

cobie

    cobie


  • 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 juni 2006 - 17:40

x = 3 is een nulpunt van de eerste noemer maar niet van de tweede...


inderdaad... pfff wat een boeltje hier weer in die cursus zeg.

Nu, na wat rekenwerk met de opgave zou het kunnen zijn dat men bedoelt:

LaTeX

Nu kan ik er helemaal niet meer aan uit... :P :roll:





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures