rekenregels bij vergelijkingen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 13

rekenregels bij vergelijkingen

hey iedereen,

ik zit met het volgend probleempje ivm een vraagstuk chemie:

de feiten
\(K= \frac{(2x)²}{(0.0333-x)²}=50 \)
men vereenvoudigt naar:
\(\sqrt{50} = \frac{2x}{0.0333-x}\)
en uiteindelijk:
\(x = 0.02568\)
welke rekenregels worden hier gebruikt om die macht uit de noemer te halen?

Gebruikersavatar
Berichten: 305

Re: rekenregels bij vergelijkingen

Dat is een duidelijk gevalletje van worteltrekken.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: rekenregels bij vergelijkingen

De oplossing is niet fout, maar wel onvolledig.
\(\frac{{\left( {2x} \right)^2 }}{{\left( {0.0333 - x} \right)^2 }} = 50 \Leftrightarrow \left( {\frac{{2x}}{{0.0333 - x}}} \right)^2 = 50 \Leftrightarrow \frac{{2x}}{{0.0333 - x}} = \pm \sqrt {50} \)
Het kwadraat uit teller en noemer mag over de hele breuk geplaatst worden, je kan dan de vierkantswortel nemen - maar zowel de positieve als de negatieve wortel zijn geldig! Het is mogelijk dat voor het chemisch vraagstuk, één van beide oplossing fysisch geen betekenis heeft. Verder uitwerken:
\(\frac{{2x}}{{0.0333 - x}} = \pm \sqrt {50} \Leftrightarrow 2x = \pm \sqrt {50} \left( {0.0333 - x} \right) \Leftrightarrow 2x = \pm \sqrt {50} \cdot 0.0333 \mp \sqrt {50} x\)
Tot slot:
\(2x \pm \sqrt {50} x = \pm \sqrt {50} \cdot 0.0333 \Leftrightarrow \left( {2 \pm \sqrt {50} } \right)x = \pm \sqrt {50} \cdot 0.0333 \Leftrightarrow x = \frac{{ \pm \sqrt {50} \cdot 0.0333}}{{2 \pm \sqrt {50} }}\)
De oplossing met het plusteken:
\(x \approx 0.026\)
.

De oplossing met het minteken:
\(x \approx 0.046\)
.

Berichten: 13

Re: rekenregels bij vergelijkingen

bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: rekenregels bij vergelijkingen

Graag gedaan.

Berichten: 13

Re: rekenregels bij vergelijkingen

maar zowel de positieve als de negatieve wortel zijn geldig! Het is mogelijk dat voor het chemisch vraagstuk, één van beide oplossing fysisch geen betekenis heeft.
Er wordt in de syllabus helemaal geen woord over gerept... vreemd eigenlijk. De enige oplossing die erbij staat is 0.026...

voor de volledigheid nog even het vraagstuk voor de geïnteresseerden:

1 mol H2 en 1 mol I2 worden verhit in een 30L vat tot 448°C. Bij deze temperatuur is K=50 (evenwichtsconstante). Hoeveel mol I2 blijven over?

nogmaals bedankt TD!

Gebruikersavatar
Berichten: 305

Re: rekenregels bij vergelijkingen

TD! schreef:maar zowel de positieve als de negatieve wortel zijn geldig! Het is mogelijk dat voor het chemisch vraagstuk, één van beide oplossing fysisch geen betekenis heeft.


Er wordt in de syllabus helemaal geen woord over gerept... vreemd eigenlijk. De enige oplossing die erbij staat is 0.026...


De tweede oplossing is fysisch ook niet mogelijk. :roll: Je had maar 0,0333 eenheden van het stofje, dus er kunnen geen 0,046 eenheden van verdwijnen.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: rekenregels bij vergelijkingen

Er wordt in de syllabus helemaal geen woord over gerept... vreemd eigenlijk. De enige oplossing die erbij staat is 0.026...
Zoals je ziet is de andere oplossing fysisch onmogelijk, dat zal meestal het geval zijn bij dit soort vergelijkingen. Je kan echter op voorhand niet weten of de negatieve of positieve wortel de 'goede oplossing' gaat zijn, dus is het nogal slordig dat je cursus in de oplossing gewoon zonder uitleg de positieve oplossing neemt. Volgende keer zou de correcte oplossing wel eens de negatieve wortel kunnen zijn...

Conclusie: correct oplossen en achteraf alle oplossingen toetsen aan de 'beginvoorwaarden' om de fysisch onmogelijke resultaten te schrappen.

Berichten: 13

Re: rekenregels bij vergelijkingen

hier ben ik weer :roll:
\(977 = \frac{(2x)²}{(1.00-x).(3.00-x)³}\)
vereenvoudigd:
\(977 = \frac{4}{27} . (\frac{x}{(1.00-x)²})²\)
die vereenvoudiging in de noemer maakt toch gebruik van de distributiveitseigenschap? Hoe gaat dat nu weer juist? algemeen is het a*(b+c) = a*b+a*c toch?

Heeft er iemand een goeie link met al de rekenregels zodat ik dat nog eens kan nazien want zo gaat dat hier niet zenne.

Berichten: 13

Re: rekenregels bij vergelijkingen

men doet het dus met de bananenformule: (a+b).(c+d) = ac + ad +bc + bd

maar dan kom ik nog steeds iets anders uit... :roll:

EDIT:

heb het denk ik: na bananenformule: 27 - x³ - 27x + x4

dan: 27 -x -27x = -27x² + 27 = 27.(1-x)²

toch?

Gebruikersavatar
Berichten: 305

Re: rekenregels bij vergelijkingen

Die twee vergelijkingen lijken op het eerste gezicht niet equivalent te zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: rekenregels bij vergelijkingen

Op het tweede zicht ook niet, neem maar eens x = 3.

Gebruikersavatar
Berichten: 305

Re: rekenregels bij vergelijkingen

Hehehe - ik had geen zin om d'r écht aan te gaan rekenen. :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: rekenregels bij vergelijkingen

Dat is niet rekenen, x = 3 is een nulpunt van de eerste noemer maar niet van de tweede, dat moet mislopen :roll:
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 13

Re: rekenregels bij vergelijkingen

x = 3 is een nulpunt van de eerste noemer maar niet van de tweede...
inderdaad... pfff wat een boeltje hier weer in die cursus zeg.

Nu, na wat rekenwerk met de opgave zou het kunnen zijn dat men bedoelt:
\(977 = \frac{(2x)²}{(1.00-x).(3.00-3x)³}\)
Nu kan ik er helemaal niet meer aan uit... :P :roll:

Reageer