hardlopen na het eten

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 293

hardlopen na het eten

Ik had gegeten en mijn buik voelde vol aan. Ik keek even en zag tot mijn schrik dat hij echt boller was dan normaal. Ik dacht 'ik moet niet dik worden. ik heb de hele dag niks gedaan dus nu ga ik rennen'. En dus ging ik rennen. Nu weet ik ook wel dat rennen na het eten niet goed is, maar ik vind dat ik niet met een bolle buik mag rondlopen. Dus zo gedacht zo gedaan. Ik ben nu terug en rust uit.

Ik wil het nu toch wel weten: waarom is hardlopen na het eten ongezond en hoe lang moet ik wachten?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: hardlopen na het eten

Je spijsvertering vraagt de nodige zuurstof- en energietoevoer; dat vraagt bloed. Als je nu gaat hardlopen, vragen de spieren in o.a. je benen dat ook en die krijgen prioriteit, wat dus ten koste gaat van je spijsvertering. Dit kan tot indigestie leiden..

Hoe lang je precies moet wachten weet ik niet, maar voor zwemmen geldt in de volksmond een uur na de maaltijd..
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 190

Re: hardlopen na het eten

Hoe lang je precies moet wachten weet ik niet, maar voor zwemmen geldt in de volksmond een uur na de maaltijd..


De Belgische volksmond van m'n moeder vertelde me zelfs jaren geleden in principe twee uren :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: hardlopen na het eten

Als ik net heb gegeten en vrij vlug erna begin ik te sporten voel ik altijd dater iets niet in orde is, ik voel mij slapper dan normaal en mijn buik voelt raar aan, maar meestal is dat na 2 uur min of meer gedaan...
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij folding@wetenschapsforum.nl

Our team needs you!

Berichten: 30

Re: hardlopen na het eten

Eten tijdens het sporten is ook niet goed. Echter, span je je in langer dan twee uur, dan wordt er verteld dat je dan wel moet eten (tijdens het sporten dus) om je glucose-niveau op peil te houden.

Waarom kan dat wel, maar kun je niet gelijk na het eten sporten?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: hardlopen na het eten

Het advies voor tijdens het sporten is vaak gemakkelijk te verteren voer. Zeker geen vetten, geen eiwitten, maar vooral suikers. Suikers zijn erg gemakkelijk en snel te verteren en op te nemen en toch een goede bron van snelle energie.

Een hele maaltijd bevat vaak moeilijk (en dus langzaam) te verteren spullen.

Heb eens gehoord dat een goed getraind sporter voor ongeveer een uur heftig sporten opslagcapaciteit heeft. Dan heb ik het over 'het snot voor de ogen fietsen', niet over een uurtje joggen.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 45

Re: hardlopen na het eten

Een getraind persoon heeft ongeveer 45 minuten snelle brandstoffen tot zijn beschikking. Dat zijn suikers, oa koolhydraten. Dit is idd een kleinere opslagcapaciteit dan de vetten, waarvan de opslagcapaciteit bijna oneindig is (voordeel in de evolutie).

Als je ongeveer een half uur voor een intensieve inspanning eet, zet je zeg maar het parasympathisch deel in werking: resting & digesting. Het lichaam is dan ingesteld op het verteren van het voedsel en zoals eerder werd gemeld kost dit energie. Dit betekend dus dat er minder energie beschikbaar is voor het sympatisch deel: fight & flight

Wat beter is voor eht sporten is ongeveer 5 tot 10 min voor het sporten snelle suikers eten. Deze worden opgenomen en niet door de lever omgezet in glycogeen (en dus opgeslagen). Als je vb een half uur voor het sporten gaat eten, heeft de lever net insuline geprooduceerd, en dus zorgt het ervoor dat de suikers (glucose) opgeslagen worden (glycogeen) in de spieren en in de lever. Als je dan opeens een intensieve inspanning gaat regelen moet dit hele proces omgedraaid worden... dan moet er glucose vrijgemaakt worden dmv glucagon.

Het zijn dus als het ware 2 omgekeerde processen die door elkaar heen gaan spelen. Ff googlen kom je wel een plaatje hiervan tegen.

Berichten: 49

Re: hardlopen na het eten

Mrtn schreef:Hoe lang je precies moet wachten weet ik niet, maar voor zwemmen geldt in de volksmond een uur na de maaltijd..


De Belgische volksmond van m'n moeder vertelde me zelfs jaren geleden in principe twee uren :wink:
Ik deed in april mee aan een hardloop wedstrijd (project van school, heet run2befit), en daar zeiden ze dat het 1 uur was. :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 193

Re: hardlopen na het eten

Zwam schreef:
Mrtn schreef:Hoe lang je precies moet wachten weet ik niet, maar voor zwemmen geldt in de volksmond een uur na de maaltijd..


De Belgische volksmond van m'n moeder vertelde me zelfs jaren geleden in principe twee uren :wink:
Ik deed in april mee aan een hardloop wedstrijd (project van school, heet run2befit), en daar zeiden ze dat het 1 uur was. :wink:
Van de ploegleider mag ik tot 2 uur voor de koers eten en daarna niet meer. Weet niet 100% zeker of dit waar is maar ik neem aan dat hij er verstand van heeft (normaal gesproken over dit soort dingen wel).
Weet wat je zegt... Maar zeg niet alles wat je weet

Berichten: 49

Re: hardlopen na het eten

Erik__ schreef:
Zwam schreef:
De Belgische volksmond van m'n moeder vertelde me zelfs jaren geleden in principe twee uren :wink:
Ik deed in april mee aan een hardloop wedstrijd (project van school, heet run2befit), en daar zeiden ze dat het 1 uur was. :wink:
Van de ploegleider mag ik tot 2 uur voor de koers eten en daarna niet meer. Weet niet 100% zeker of dit waar is maar ik neem aan dat hij er verstand van heeft (normaal gesproken over dit soort dingen wel).
Projectleider van run 2 be fit was in 1986 (ongeveer) olympisch kampioen. Ik neem niet aan dat hij het niet zeker weet, of dat hij liegt. :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 193

Re: hardlopen na het eten

Projectleider van run 2 be fit was in 1986 (ongeveer) olympisch kampioen. Ik neem niet aan dat hij het niet zeker weet, of dat hij liegt. :wink:
Misschien is het per sport verschillend?
Weet wat je zegt... Maar zeg niet alles wat je weet

Berichten: 49

Re: hardlopen na het eten

Diesel Power schreef:
Erik__ schreef:
Projectleider van run 2 be fit was in 1986 (ongeveer) olympisch kampioen. Ik neem niet aan dat hij het niet zeker weet, of dat hij liegt. :wink:
Misschien is het per sport verschillend?
Run 2 Be Fit gaat over hardlopen, dus het lijkt me niet dat die olympisch kampioen het over voetbal of wat dan ook gaat hebben. :wink:

Berichten: 1

Re: hardlopen na het eten

Ik ben zelf een fanatiek hardloper (al 11 jaar lang tussen de 30 en 80 km per week) en ik eet tot maximaal 1 uur van te voren een lichte maaltijd (pasta, rijst of een klein beetje avond eten). een zware maaltijd (zoals bonen, pannenkoeken, BBQ etc) voor het lopen doe ik eigenlijk noot maar dan zou ik zeker 2 uur aanhouden.

Brood, fruit e.d. kan je tot kort voor het lopen eten.

Overigens is eten vlak voor het lopen niet ongezond (je wordt er niet ziek van ofzo), maar het loopt gewoon niet!

Wil je trouwens niet van rennen spreken maar van lopen of hardlopen? van rennen krijg ik de kriebels. Dat doe je als je de bus moet halen. Als hobby heet het hardlopen.

Gebruikersavatar
Berichten: 293

Re: hardlopen na het eten

@ester

ik hou het bij rennen... hardlopen klinkt zo professioneel...

wat mij betreft heb je overigens gelijk: het loopt inderdaad niet.

Reageer