EZ Nomenclatuur

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 21

EZ Nomenclatuur

Hey,

Zou iemand mij de EZ nomenclatuur eens proberen te willen uitleggen (Organische Chemie) Ik snap er werkelijk niets van, terwijl ik het al 20x heb doorgelezen.

Met dat hoog en laag en hoe je dat dan moet bekijken enzo.

Want wanneer is iets hoog en wanneer iets laag en hoe je dat dan in een binding bekijkt...

Bijvoorbeeld (E)-1-Bromo-2-isopropyl-1,3-butadieen en (Z)-2-hydroxymethyl-2-buteenzuur

Berichten: 375

Re: EZ Nomenclatuur

Want wanneer is iets hoog en wanneer iets laag en hoe je dat dan in een binding
hoe lager iets in de tabel van mendeljev staat hoe lager de rangorde die je er aan geeft

H is zowiezo het laagst, als je bv 2 koolstoffen als substittuent hebt staan dan kijk je naar de atomen die daarop staan

Berichten: 21

Re: EZ Nomenclatuur

En hoe bekijk je dat dan? (adhv de voorbeelden als het kan)

Berichten: 375

Re: EZ Nomenclatuur

http://www.acdlabs.com/iupac/nomenclature/.../93/r93_626.htm

hier staan heel wat voorbeelden, misschien maken die het wat duidelijker

Berichten: 1.379

Re: EZ Nomenclatuur

De beide stofnamen die Dutchess geeft zijn prima en je kunt daar gemakkelijk de stuctuurformules op eenduidige wijze uit afleiden. Wat wil men nog meer?

De betekenis van de discussie over E en Z en over hoog en laag ontgaat mij geheel en leidt m.i. alleen maar tot verwarring over de nomenclatuur.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 21

Re: EZ Nomenclatuur

Er is geen discussie over EZ, ik snap gewoon niet hoe ik dit moet afleiden. Die stoffen die ik gaf, moet ik zonder de E en de Z ervoor kunnen afleiden of ze E of Z zouden zijn.

Wat ik dus niet snap, is hoe je dit bekijkt. Ik snap nu wel wanneer iets hoog of laag zou zijn, maar ten opzichte van wat bekijk je dit?

I Br

C=C

Br Cl Dit is dan Zusammen, maar WAT precies?

H Cl

C=C

Cl CN En waarom is dit dan Entgegen?

Berichten: 375

Re: EZ Nomenclatuur

Afbeelding

je geeft elk van de substituenten een nummer (1 of 2) als de ze aan dezelfde kant staan is het (Z) anders (E)

Berichten: 21

Re: EZ Nomenclatuur

Je moet dus gewoon 2x1 en 2x2 weggeven, het maakt niet uit hoe je deze bekijkt (je kijkt niet eerst aan 1 kant van de binding en dan de andere kant?)

Berichten: 375

Re: EZ Nomenclatuur

Je moet dus gewoon 2x1 en 2x2 weggeven, het maakt niet uit hoe je deze bekijkt (je kijkt niet eerst aan 1 kant van de binding en dan de andere kant?)
je kijkt eerst aan 1 kant geeft daar nummer 1 en 2, dan doe je dat aan de andere kant ook, als de 2's beide boven of onder staan is het (Z), als ze kruiselings staan is het (E)

Berichten: 21

Re: EZ Nomenclatuur

Maar als je eerst aan 1 kant kijkt en je geeft daar een 1 en een 2, en dat doe je vervolgens aan de andere kant ook.

Dan kan je toch nooit 2x hetzelfde aan één kant krijgen? Of bekijk je het dan van een andere kant ofzo?

Berichten: 375

Re: EZ Nomenclatuur

Dutchess schreef:Maar als je eerst aan 1 kant kijkt en je geeft daar een 1 en een 2, en dat doe je vervolgens aan de andere kant ook.

Dan kan je toch nooit 2x hetzelfde aan één kant krijgen? Of bekijk je het dan van een andere kant ofzo?

Code: Selecteer alles

 1   a         b   2

     	    /

         c=c                  (E)

       /       

  2  x          y  1

  2  a         b   2

     	    /

         c=c                   (Z)

       /       

  1  x          y  1
je moet dus kijken of van onder of vanboven dezelfde nummer staat

Reageer