licht wel/niet uit zwart gat model

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 153

licht wel/niet uit zwart gat model

Kun je met een simpel model van de kromming van de ruimte zoals dit

Afbeelding

aangeven waarom licht niet uit een zwart gat kan ontsnappen? Of werkt dat model niet meer voor een zwart gat?

Berichten: 1.404

Re: licht wel/niet uit zwart gat model

Of werkt dat model niet meer voor een zwart gat?
Het is lmet dit model dat de zwarte gaten voorspeld werden!

Licht volgt in de gebogen (4 dimensionele wiskundige )ruimte steeds geodetische banen (de witte lijntjes op het plaatje kan je voorstellen als zo'n baan). Bij een zwart gat zal je merken dat deze lijntjes in de buurt van het gat, allemaal in dit gat verdwijnen, maw het licht kan niet anders dan in het zwarte gat terechtkomen.

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: licht wel/niet uit zwart gat model

Precies, het zwarte gat is een zgn singulariteit. Het zwarte gat zelf is eigenlijk heel erg klein. Tijd staat er stil. In jouw plaatje zou het gat oneindig diep zijn.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: licht wel/niet uit zwart gat model

Maar dan zou je verwachten dat je echt een scherpe/discontinue punt krijgt. Als ik het gewoon probeer uit te rekken dan blijft er evenwel een continue geodeet bestaan. Neem ik aan, aangezien de massa van een zwart gat nog steeds eindig is. Ergo fietst het licht er na een tijdje gewoon weer uit zou ik zeggen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: licht wel/niet uit zwart gat model

Misschien is het zo (ik zat even wat te lezen) dat het licht er niet meer uit kan, omdat er te veel roodverschuiving plaatsvindt bij de klim naar boven.

Maar dan ontstaan bij mij weer twee nieuwe vragen.

1) Is er zo veel roodverschuiving mogelijk dat een lichtdeeltje 'verdwijnt'?

2) Wat is precies de interactie die die 'gravitationele roodverschuiving' mogelijk maakt, wat voor kracht werkt er precies op dat foton bij het ontsnappen uit een gravitatieveld dat de golflengte doet veranderen?

Berichten: 1.404

Re: licht wel/niet uit zwart gat model

Misschien is het zo (ik zat even wat te lezen) dat het licht er niet meer uit kan, omdat er te veel roodverschuiving plaatsvindt bij de klim naar boven.


Nu, heb ik je een beetje misleid met te suggereren dat de lijntjes op de tekeningen de geodeten zijn. In werkelijkheid is de geodetische baan van een foton in de buurt van een zwart gat anders. Het foton wordt steeds meer aangertrokken naar het zwarte gat en zal het gat tangentiaal benaderen en zo in een spiraal naar beneden duikelen. Sommige lichtdeeltjes zullen echter voor eeuwig en drie dagen rond het zwarte gat blijven circelen (zoals onze aarde rond de zon)

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: licht wel/niet uit zwart gat model

Nu, heb ik je een beetje misleid met te suggereren dat de lijntjes op de tekeningen de geodeten zijn. In werkelijkheid is de geodetische baan van een foton in de buurt van een zwart gat anders. Het foton wordt steeds meer aangertrokken naar het zwarte gat en zal het gat tangentiaal benaderen en zo in een spiraal naar beneden duikelen. Sommige lichtdeeltjes zullen echter voor eeuwig en drie dagen rond het zwarte gat blijven circelen (zoals onze aarde rond de zon)
Ohwkee... nog een vraag dan, hoe wordt zo'n deeltje ingevangen? Ik heb ooit een programmaatje geschreven om te kijken of het mogelijk was om uitgaande van een grote massa een kleinere massa in te vangen. Dus dat die kleine massa aan komt vliegen en vervolgens in een baan om de grote massa gaat draaien.

En dat lukte niet. Nu vraag ik me af of dat met licht dan wel kan.

En wat rekt nu precies die golflengte uit als licht een gravitatieveld verlaat?

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: licht wel/niet uit zwart gat model

hoe wordt zo'n deeltje ingevangen?
Stel het foton vliegt recht op de zwarte gat af, dan is het duidelijk. Het foton "botst" er tegen en komt er niet uit.

Stel het foton vliegt er op een grote afstand langs, dan wordt zijn baan een beetje afgebogen maar meer niet.

Tussen deze twee uiterste zit een verloop. Van buiten naar binnen wordt het foton steeds meer afgebogen. Tot er een grens wordt overschreven en het foton in een baan op het zwarte gat komt. Voorbij die grens zal het foton naar binnen spiraliseren.
En wat rekt nu precies die golflengte uit als licht een gravitatieveld verlaat?
Ontsnappen uit een gravitatie veld kost energie. Stel je gooit een tennisbal omhoog: de winst in potentiele energie (ontsnappen uit gravitatieveld) gaat tenkoste van de kinetische energie. Nu kan een foton geen kinetische energie verliezen, immers een foton langzamer dan de lichtsnelheid is geen foton meer. De enige andere vorm van energie die het foton heeft is in zijn frequentie of golf lengte. Fotonen met een korte golf lengte (bijv. gamma-straling) hebben meer energie dan fotonen met een lange golf lengte (bijv. radiogolven). Dus het ontsnappen uit het gravitatie veld kost het foton energie -> golflengte wordt langer -> roodverschuiving.

Berichten: 1.404

Re: licht wel/niet uit zwart gat model

Ohwkee... nog een vraag dan, hoe wordt zo'n deeltje ingevangen? Ik heb ooit een programmaatje geschreven om te kijken of het mogelijk was om uitgaande van een grote massa een kleinere massa in te vangen. Dus dat die kleine massa aan komt vliegen en vervolgens in een baan om de grote massa gaat draaien.

En dat lukte niet. Nu vraag ik me af of dat met licht dan wel kan.


SDat moet dan aan je programmatje liggen, want dit kan je gewoon met de wetten van Newton simuleren.
En wat rekt nu precies die golflengte uit als licht een gravitatieveld verlaat?
Waarom vertraagd de tijd in een gravitatieveld? Deze vragen zijn niet te beantwoorden. Het enige zinnige dat je hier over kunt zeggen is dat het gevolgen zijn van het equivalentiebeginsel (alle fysische wetten hebben dezelfde vorm in eender welk referentiestelsel.) Maar waarom dit zo is ?

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: licht wel/niet uit zwart gat model

ok bedank zover.

Alleen nog ff over dat invangen. Dit is wat ik bedoel. Ik kan geen baan laten beschrijven die kleiner is dan een baan die door het punt gaat waar de massa is losgelaten. Dus ofwel de massa komt terug op dat punt of de massa verlaat uiteindelijk het gravitatieveld helemaal.

Afbeelding

Berichten: 10

Re: licht wel/niet uit zwart gat model

Wat ik niet goed begrijp is hoe een foton kan ingevangen worden als het niet botst met een zwart gat. een foto heeft toch geen massa of magnetische eigenschappen. hoe wordt het dan aangetrokken???

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: licht wel/niet uit zwart gat model

Wat ik niet goed begrijp is hoe een foton kan ingevangen worden als het niet botst met een zwart gat. een foto heeft toch geen massa of magnetische eigenschappen. hoe wordt het dan aangetrokken???


Licht dat wordt 'aangetrokken' door een massa is feitelijk licht dat een weg volgt door een ruimte die gekromd is. Licht wordt dus niet aangetrokken door de massa, maar de massa heeft de ruimte gekromd waar het licht doorheen beweegt en het licht volgt die gekromde weg door de ruimte.

Berichten: 10

Re: licht wel/niet uit zwart gat model

klinkt wel een beetje logischer nu maar het is natuurlijk anders dan de aardse fysica. bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 166

Re: licht wel/niet uit zwart gat model

Dit is niet anders dan de aardse fysica hoor.

Misschien wel anders dan de fysica die jij kent... of in ieder geval anders dan je intuitief zou vermoeden; je denkt niet meteen aan gekromde ruimtes of zoiets...

Reageer