Pacifische plaat

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 824

Pacifische plaat

Hoi,

Ik ben momenteel bezig met platentektoniek. Daarbij vroeg ik mij af: 'In welke richting verschuift de pacifische plaat eigenlijk?'

Ik hoop dat jullie een antwoord weten..

Mvg

Ps: Ik denk naar links, maar ik weet het niet zeker.

Afbeelding
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

Gebruikersavatar
Berichten: 190

Re: Pacifische plaat

Vandaag een halfslecht examen aardwetenschappen gehad (mix geologie en vanalles)

Dat de grote oceaan een voorbeeld is van oceaan in seniliteit, die dus langs alle kanten inkrimpt wist ik...maar vroeg ie natuurlijk niet..

De oceaan krimpt dus gewoon langs alle kanten in, de plaat wordt door andere platen overschoven/onderschoven. Dat ze hierbij ook nog eens verschuift denk ik eerder niet, maar neem me niet op mijn woord...

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Pacifische plaat

Tuurlijk verschuift de plaat wel.. Dat is iets wat zeker is. De convectiestroming voert de platen mee.

Zie ook:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Platentektoni...rgente_beweging
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Pacifische plaat

Daarbij vroeg ik mij af: 'In welke richting verschuift de pacifische plaat eigenlijk?'
Je plaatje geeft daar toch een antwoord op?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.502

Re: Pacifische plaat

Zou ook hierdoor de zeespiegel stijgen en zijn wij mensen niet altijd de crimineel?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Pacifische plaat

Of wij met betrekking tot die zeespiegel crimineel bezig zijn of niet zullen we hier maar even buiten beschouwing laten, maar delen van platen dalen (dat deel waar Nederland op ligt bijvoorbeeld). Andere delen stijgen (Scandinavië bijvoorbeeld, waar van ruwweg 100.000 tot 10.000 jaar geleden nog een dikke plaat ijs op lag (Würm-ijstijd)die nu weg is, zodat het "opveert".
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2

Re: Pacifische plaat

De pacifische plaat schuift op jouw afbeelding naar links.

Aan de Aziatische kust is er een grote vorming van vulkanen en diepzeetroggen. Dezen komen voor aan een subductiezone ( een zone waar de ene plaat over de andere schuift.) Sinds continentale platen lichter zijn dan de oceanische platen, gaat de oceanische plaat onder de continentale plaat door schuiven. De rechterkant van de pacifische plaat bestaat uit een rift. Hier wordt nieuwe oceanische plaat gevormd. Dit bevestigt dat de plaat naar links schuift. (ps: ze schuift waarschijnlijk ook wat naar boven :roll: )

geoloog tom :P

Gebruikersavatar
Berichten: 190

Re: Pacifische plaat

Tom Metten schreef:De pacifische plaat schuift op jouw afbeelding naar links.

Aan de Aziatische kust is er een grote vorming van vulkanen en diepzeetroggen.


Er zijn aan de Aziatische kant van de oceaan niet alleen vulkanen en troggen, maar vooral, eilandenbogen. Deze ontstaan bij botsing van 2 oceanische platen,

waarbij de ene onder de andere duikt.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Pacifische plaat

Ik vermoed dat ze ook naar boven schuift. Denk maar aan de San Andreas breuk in Californië.

http://nl.wikipedia.org/wiki/San_Andreas-breuk

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Pacifische plaat

En ze schuift in westelijke richting onder het noorder eiland van Nieuwzeeland, en in zuidwestelijke richting onder het zuidereiland.

http://www.natureandco.co.nz/land_and_wild...ics/causes.php3

Afbeelding
The boundary between the Australian and Pacific plates is formed by the Hikurangi Subduction zone, the Alpine Fault, and the Puysegur Subduction Zone. The rates and direction of movement of the Pacific Plate are indicated. The major faults are marked in red. After J.J. Aitken: Plate Tectonics for Curious Kiwis.
Die platen zijn dus niet zo heel rigide. Dat zie je pas echt goed als je de boel in een minder vlakke kaartprojectie bekijkt dan die in de topicstart gegeven werd.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2

Re: Pacifische plaat

Zwam schreef:Er zijn aan de Aziatische kant van de oceaan niet alleen vulkanen en troggen, maar vooral, eilandenbogen. Deze ontstaan bij botsing van 2 oceanische platen,

waarbij de ene onder de andere duikt.
Als we spreken over de botsing tussen de Euraziatische plaat en de pacifische plaat spreken we toch wel degelijk over de botsing tussen een continentale plaat en een oceanische plaat, en de eilanden naast Azië bestaan vooral uit (al dan niet volledig) gevormde vulkanen.

Afbeelding

Let op de bovenste tekening voor een voorbeeld. Na nog een tamelijk groot aantal jaren :wink: zal het eiland zich blijven verheffen, en uiteindelijk een vulkaan worden... (tenzij er echt niet genoeg druk is, wat zeer onwaarschijnlijk is aan deze breuk...)[/img]

Gebruikersavatar
Berichten: 190

Re: Pacifische plaat

Aan de Aziatische kust is er een grote vorming van vulkanen en diepzeetroggen. Dezen komen voor aan een subductiezone ( een zone waar de ene plaat over de andere schuift.) Sinds continentale platen lichter zijn dan de oceanische platen, gaat de oceanische plaat onder de continentale plaat door schuiven.

Tom Metten schreef:
Zwam schreef:Er zijn aan de Aziatische kant van de oceaan niet alleen vulkanen en troggen, maar vooral, eilandenbogen. Deze ontstaan bij botsing van 2 oceanische platen,

waarbij de ene onder de andere duikt.


Als we spreken over de botsing tussen de Euraziatische plaat en de pacifische plaat spreken we toch wel degelijk over de botsing tussen een continentale plaat en een oceanische plaat, en de eilanden naast Azië bestaan vooral uit (al dan niet volledig) gevormde vulkanen.


De Filipijnse plaat ligt hier nog grotendeels tussen. En ik veronderstel dat die oceanisch is. Maar dan komt het toch weer op hetzelfde neer, bost de filipijnse, oceanisch, met eurazische (continentale plaat) en deed mijn eerste post niet ter zake, en had je gelijk.

Afbeelding

Reageer