opsporen van een factor in het floeem van appelbomen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

opsporen van een factor in het floeem van appelbomen

Hallo allemaal

Ik moet een theoretische toepassing voor de plantenbiotechnologie schrijven, die van mij is woelratresistente appelbomen. Het is vrij eenvoudig, sommige appelvariëteiten hebben vrij veel te lijden van wortelvraat door woelratten, anderen totaal niet, men vermoed dat er een factor in het floeem zit die bij de resistente soorten de woelratten afstoot.

Men heeft geen idee wat deze factor is, het kan een proteïne zijn maar ook iets totaal anders.

Ik vroeg mij af hoe ik het gen/ de genen die voor deze factor verantwoordelijk zijn op het spoor kan komen. Ik had al gedacht aan een microarray-experiment, maar als de oorzaak bij een puntmutatie in een gen ligt zie je dat daar niet op.

Wie kan mij helpen

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: opsporen van een factor in het floeem van appelbomen

Voor eens een FPLC uit op het verdachte eiwitmengsel en vergelijk dit met een controle groep. Als je een verschil aantreft is het zaak om het specifieke DNA te vinden dat voor dit eiwit codeert.

Tevens zou je een northern blot uit kunnen voeren om te kijken of je een verschil in expressie patronen ziet. Als je een verschil ziet dan kan je dit specifieke RNA laten terugvertalen naar DNA middels reverse transcriptase. Als je dit hebt gedaan dan zou je dat stukje DNA kunnen gaan sequencen en dan maar zoeken naar orthologe reeksen. Hiermee weet je dan in ieder geval welk gen verantwoordelijk is voor deze afwijkende eiwitten.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer